Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Fra lønslave til selvstændig Find dine fejl før kunden gør det

Find dine fejl før kunden gør det

1.179 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
22 December 2008

Når man gerne vil være perfekt, er der ikke noget værre end at være til kundemøde, og kunden opdager fejl i dit produkt, som du ikke engang selv havde set.

Test test test. Idag var jeg til kundemøde. Et skelsættende møde, hvorfor? Fordi det var første gang jeg for alvor viste mit CMS frem til en potentiel kunde. Heldigvis var mine kolleger i Hviderusland på arbejde om lørdagen, og jeg sad så og testede hele aftenen igår, så jeg vidste hvilke steder jeg skulle holde mig fra. Ikke for at snyde kunden, fordi hvis der er fejl bliver de selvfølgelig rettet, men alle der har lavet software ved, at der altid et eller andet sted altid kan findes fejl.

Kundemøde. Når man skal holde kundemøde er jeg af den overbevisning, at du ikke vinder kunden ved mødet. Du vinder kunden ved din forberedelse. Jeg inddeler et kundemøde på denne måde:

1. Socialisering. Snak om vind og vejr. De julegaver børnene vil bytte. Whatever. Hold denne del så længe som muligt, og lad gerne kunden selv starte den seriøse snak.

2. Lad kunden selv snakke. Tid har de en masse på hjertet. Lad dem komme ud med det. Bid dig selv i tungen. Vær ikke bange for pinlige pauser.

Efter disse to første skridt kommer idesalget. Gør ikke, under nogen omstændigheder, dette til en salgstale. Hvordan har man det selv når man bliver ringet op af Jyllandspostens sælgere? Nej vel!

3. Problem. Beskriv problemet i kundens nuværende løsning. I mit tilfælde er det typisk "Når din nuværende hjemmeside skal rettes, skal du ringe til din programmør. Dette gør det til en langsommelig og dyr affære.". Jeg er ikke bange for at sige tingene som de er, men man skal selvfølgelig ikke svine kundens nuværende løsning til.

4. Princip. Beskriv principperne i din løsning. I mit tilfælde vil det være at tegne en firkant der symboliserer hjemmesiden. Og så tegne en firkant uden om hjemmesiden, der symboliserer mit CMS.

5. Demonstration. Vis dit produkt. Vi havde faktisk gjort det, at vi havde kopieret kundens nuværende hjemmeside og lagt den ind i vores system. Så kunne jeg sidde der og oprette nye sider og trække billeder ind på hans hjemmeside.

Så jeg sad der og demonstrerede systemet. Skrev tekst ind og så videre. Det var han nok lidt imponeret over. Men lige pludselig kunne jeg så ikke lige gemme den tekst jeg havde siddet og skrevet. Det var lidt pinligt. Jeg havde ikke liige testet denne del. Jeg ved ikke om kunden tænkte over det. Men jeg blev rød i hovedet.

Nå men jeg har lige talt med programørerne, og de havde selv set denne fejl og vil rettte den i leverancen iaften.

Men resultatet af mit møde med kunden var positivt tror jeg. De vil have et skriftligt tilbud, og det får de. De præcise detaljer med hensyn til priser holder jeg hemmeligt for jer :-) Men i skal nok få resultatet at vide...

Idag går vi igang med at lægge min egen hjemmeside over på min egen server. Så i de næste par dage vil min hjemmeside nok være under construction. Men jeg glæder mig til at vise det nye frem!

Kan i have en god jul, hvis jeg da ikke lige vender tilbage imorgen med et indlæg.

Venlig hilsen Jesper Nissen

p.s. Er der nogen der ved hvordan man laver en filbrowser ala det der er i MAC? Jeg har en ide om at det kunne være en fed feature at kunne komme på sin hjemmeside. Kan det laves i Javascript?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jesper skriver Skriv dig op