Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs DanDomain 3 fejl, der æder dine AdWords kroner op

3 fejl, der æder dine AdWords kroner op

8.267 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 February 2015

AdWords hjælp...

Hvordan vinder jeg kontrollen over, Google AdWords og alle mine markedsføringskroner?

Der er mange funktioner i Google AdWords, og det kan være at bevare overblikket. Derfor vil jeg gerne dele, hvilke funktioner, der virkelig gav mig det store overblik og fuld kontrol over Google AdWords!

3 grundlæggende fejl på din AdWords konto

  1. Manglende overblik over de specifikke søgeudtryk
  2. Brede søgeord giver brede søgninger
  3. Manglende e-handelssporing

Knaldgode søgeord

Når man opretter en kampagne i Google AdWords, bliver du bedt om at indtaste de søgeord, som du gerne vil have vist din annonce på. Som så mange andre, indtastede jeg i tidernes morgen, en masse gode søgeord (synes jeg selv) på vores webshop-kampagne:

  • Start webshop
  • Billig webshop
  • Webshop demo
  • Webshop løsning

Det er søgeord, der er yderst relevant for den løsning vi tilbyder.
Og kampagnen kørte med disse søgeord længe. Men som tiden gik, oplevede jeg at dagens AdWords-budget blev brugt lige så hurtigt, som jeg kunne tage en kop kaffe!

 

Det stikker helt af!

Jeg fik et uundværligt tip til at se, hvilke søgeudtryk, der præcis var blevet søgt efter på Google for hver gang, vores annonce var blevet klikket på.

  1. klik på din kampagne
  2. Vælg i øverste række fanen Søgeord
  3. I nederste række, lige over dine egne søgeord, klik på Oplysninger
  4. Vælg Søgeudtryk > Alle

Eksempel på irrelevante søgeudtryk

Nedenfor ser du et eksempel over, hvilke søgeudtryk der gav et klik på vores annonce for vores webshop løsning.
Jeg har markeret alle irrelevante søgeudtryk med rødt. Det er søgeudtryk som med garanti aldrig vil ende i et køb og er derfor spild af penge.

Grunden til, at dine søgeord stikker helt af, skyldes at når du tilføjer et søgeord til din kampagne, er der tale om et bredt søgeord. Alle søgninger, der er relateret til dette søgeord, vil dermed vise din annonce.

 

Sådan genvinder du kontrollen

Du kan markere hvert enkelt søgeord, og derefter tilføje som negativt søgeord (negative søgeord betyder, at din annonce ikke må vises, hvis der søges på dette specifikke søgeord).

Men der findes en meget mere sikker løsning, hvor du får meget mere kontrol over, hvornår din annonce vises. Der findes et 2 typer af specialtegn, du let og smertefrit kan bruge, når du skal skrive dine søgeord:

  • [webshop løsning] = Disse klammer betyder, at din annonce KUN vises, hvis man skriver præcis det, der står inde i klammerne. Søges der på KØB WEBSHOP LØSNING, vil din annonce ikke blive vist.
  • ”webshop løsning” = Gåsetegn betyder, at din annonce vises når der søges efter en sætning, hvori denne rækkefølge af ord indgår. Søges der på KØB BILLIG WEBSHOP LØSNING, vil din annonce blive vist. Men søger man på BILLIG LØSNING TIL WEBSHOP, vil annoncen ikke blive vist.
  • Webshop løsning = Søgeord uden specialtegn, er et bredt søgeord. Her vises din annonce på ALT, hvad der bliver søgt efter. Og det er denne fejl jeg (og mange andre) har begået.

Kort fortalt, giver klammerne dig 100 % kontrol over, hvornår din annonce vises. Og da du kan tilføje uendeligt mange søgeord, er der jo intet i vejen for at tilføje både [webshop løsning], [køb webshop løsning], [billig webshop løsning] og alle andre relevante søgeudtryk.

 

Søgeord, der kun koster penge…

Én ting er at få kontrol over, præcis hvilke søgeord din annonce vises på. En anden ting er at få overblik over, hvilke søgeord, der rent faktisk fører til et køb, det vil sige at det konverterer.

Her skal du have opsat e-handelssporring, hvor du kobler din Google AdWords konto sammen med en Google Analytics konto. Sørg for at du har administratoradgang, ellers kan du ikke foretage ændringer på kontoen.

 

Forbind AdWords med Analytics:

  1. Log ind på din Google AdWords konto.
  2. Klik på Værktøjer > Vælg Google Analytics.
  3. Google Analytics åbner nu i nyt vindue og dine konti er forbundet.

 

Aktiver e-handelssporing:

  1. Log ind på din Google Analytics konto.
  2. Klik ind på din ejendom/hjemmeside, som der skal opsættes e-handelssporing på.
  3. Klik på Administrator øverst på siden.
  4. Under 3. kolonne ”Visning”, vælger du ”E-handelsindstillinger”.
  5. Aktiver E-handelssporring.

 

Oftest skal der integreres et stykke kode på din webshop/hjemmeside, der forbinder den til Google Analytics. Alternativt kan du se Googles egen dokumentation for opsætningen >>

Når du har opsat e-handelssporing på din hjemmeside, får du overblik over, hvilke søgeord, du skal beholde og hvilke der skal slettes.

 

Lad os hjælpes ad med at passe på vores AdWords kroner

Alle der har lavet lignende fejl på Google AdWords, er meget velkommen til at smide en kommentar. Og skriv endelig også en kommentar, hvis du har andre gode fif til Google AdWords.

Var det noget du/i kunne bruge? Læs meget mere om, hvordan du kommer i gang med Adwords her.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når DanDomain skriver Skriv dig op