Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Erik Holflod Jeppesen fra Grafikr ApS 3 farver, som du bør kende psykologien bag

3 farver, som du bør kende psykologien bag

10.696 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 June 2017

I dette blogindlæg skal vi se nærmere på hvilken effekt  forskellige farver kan have på din webshop. Farver er nemlig med til at fremkalde følelser og jeg vil komme ind på 3 "populære" farver: Rød, blå og grøn. 

Den røde farve bliver tit symboliseret med “vrede”, hvor en blå farve kan virke mere “kold”. Men lad os se, hvad vi kan bruge farverne til inden for e-handel og konverteringsoptimering. Anvender man farverne rigtigt, kan de nemlig være med til sende de rette budskaber og øge din konverteringsrate. 



Kilde: Conversioner

Men er det ikke svært at lave en hjemmeside, hvor man anvender sin målgruppes yndlingsfarve? 

Det er svært at forudsige sin målgruppes yndlingsfarve, da vores yndlingsfarver bliver valgt på baggrund af hvad vi føler i øjeblikket, men der er nogle grundprincipper, som man kan følge. 


Kilde: LiveScience

Så hvis det er sandt, at man tænker på en bestemt farve alt afhængigt af sit humør, så kan man også vende den om og sige, at forskellige farver kan være med til at ændre i ens humør. 

Kilde: Conversioner

Og netop derfor kan du øge konverteringsraten på din hjemmeside ved at bruge de rette farver. Det er derfor vigtigt, at du vælger en farve på dine primære “call to action”-elementer, som skiller sig ud fra resten af hjemmesiden. Driver du en webshop, så vil det som regel være din “læg i kurv”-knap, du skal fokusere på. 

Betydningen af 3 farver: Rød, blå og grøn

1) Rød

Farven rød bliver tit associeret med urgency, styrke og det farlige. Umiddelbart lyder det ikke som noget, du har lyst til at anvende på din hjemmeside. Men det kan godt lade sig gøre, du skal bare gøre det forsigtigt og med omtanke.

HubSpot lavede en A/B splittest og fandt ud af, at rød er mest effektiv for impulskøb og specielt indenfor B2B software. I deres test generede den røde knap kontra den grønne knap 21% flere konverteringer.


2) Blå

Har du lagt mærke til, at mange banker anvender denne farve? Nordea, DanskeBank, Barclays og NordNet (internetmægler - hvor du kan handle med aktier). Indirekte kan den blå farve være med til at øge dit salg og farven er associeret med rolighed, stilhed samt stabilitet, hvilket bl.a. er derfor mange banker vælger farven.

Ved den røde farver ophidser man det nervøse nervesystem, hvor du vil have dine besøgende til at blive opmærksomme og fortælle dem, at det er lige nu og her de skal købe. Den blå farve har den modsatte effekt - istedet for at ophidse et køb, så skaber blå ro og dæmper iveren.

Derfor er blå god at anvende i diverse design elementer på hjemmesider, som handler med f.eks. medicin, forsikringer eller aktier. 


2) Grøn

Hvis jeg siger “økologi” og “recycling”, så tænker de fleste på farven grøn. Udover at være den farve, som bliver associeret med vores miljø, så er den grønne farve også et “go”-tegn i et lyskryds, hvor rød betyder  netop “stop”. Farven bruges tit i designelementer, så som “læg i kurv”-knappen på hjemmesider hvor købene ikke er så impulse eller urgent, men hvor beslutnignsfasen er længere, f.eks. hvis man handler dyrt elektronik. (ElGiganten bruger grøn på deres “læg i kurv”-knap).

Generelt er grøn altid et godt valg til farven på sine call-to-actions. 

Sådan bruger Dell rød, blå og grøn på én gang

Jeg er nu kommet ind på 3 farver, som har hver sin betydning. På Dell’s produktside bruger de alle tre farver på én gang, men på den helt rigtige måde. Den blå farver, som er deres hovedfarve symboliserer pålidelighed og intelligens. Øverst er der et topbanner som bliver brugt til sense of urgency og har en akut meddelse at man skal skynde sig at spare 50£. 

 


Scroller man ned er deres “læg i kurv”-knap grøn.


Alle grundprincipperne bliver altså fulgt korrekt her. 

Konklusion

Alt afhængigt af hvad du sælger, bør du finde den farve, som passer bedst til din målgruppe og produkt. Rød fremkalder urgency, hvor blå er mere pålidelig og rolig. Men husk altid at tænk på din branding, når du vælger farver. Der skal være en rød tråd og det skal give mening. Og den eneste måde du kan finde ud af, hvad der virker bedst for dig, er at opsætte nogle A/B splittests.


Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Erik skriver Skriv dig op