Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om kommunikation og marketing.

3 simple tips til at optimere din checkout

Skrevet af:
13. marts 2018 | 2.161 Visninger | 6 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Erik Holflod Jeppesen fra Grafikr ApS

Ekspertblogger på Amino om kommunikation og marketing.

Hvis du selv driver en webshop, så har du helt sikkert lagt mærke til, at der er mange af dine besøgende, som tilføjer noget til din kurv, men aldrig kommer videre og gennemfører derfor ikke bestillingen. Det er en skam og helst noget, vi skal rette op på - så vidt som muligt.

Jeg kommer derfor ind på 3 tips, som er værd at tage til eftertanke, hvis du vil have flere til at gennemføre et køb på din webshop.

1) Tager din webshop i mod MobilePay?

Hvis dine besøgende ikke har mulighed for at anvende MobilePay, som en betalingsløsning på din webshop, så går du, alt andet lige, glip af en masse salg på din webshop. Sørg for at din webshop er kompatibel med flere betalingsmuligheder, og specielt de mobile løsninger, som bliver mere og mere populært.

Vi er blevet vant til at bruge MobilePay, både når vi handler offline, men sågar også online. Derfor skal din webshop kunne imødekomme enhver kundes forventning om at kunne betale via sin telefon.

Forestil dig at gå glip af en potentiel ordre, fordi vedkommende ligger i sin sofa og ikke lige har sin pung i nærheden, og din webshop ikke tager i mod f.eks. MobilePay.

Lidt stof til eftertanke, hvis du tager i mod MobilePay:

Prøv at sammenlign den gennemsnitlige ordrestørrelse på din webshop og vurder ordrer, der er blevet betalt med at almindeligt kreditkort kontra MobilePay. Hvor er ordrestørrelsen størst? Tag også forbehold for om der er handlet fra en smartphone vs. en computer.

Resultatet kan du bruge til din annoncering på f.eks. Facebook og evt. øge dit fokus på den platform, som er mest rentabel for din forretning. 

2) “One-step checkout” eller “multi-page checkout”?

“One step checkout” er blevet populært, men blot fordi mange anbefaler det, så betyder det ikke, at det er vejen frem for netop din webshop. Det afhænger af din målgruppe og hvilket produkt, som du sælger. Du skal derfor splitteste de to checkouts og til dernæst vælge den, som konverterer bedst for din webshop.

Meningen med en “one-step checkout” er, at du har alle informationer samlet på én side. Det vil enten resultere i en side, som er meget lang  eller en side opdelt i 3 kolonner. Det betyder også, at betalingsoplysninger bliver indtastet på denne side. Så uanset hvad, så er der meget information på én side.

Ved en “multi-page checkout” er hele checkout-flowet delt op i flere steps, hvor du på den ene side indtaster kundedetaljer, dernæst leveringsmetode og til sidst betaling. Dine besøgende skal hele tiden kunne se, hvor langt de er i processen.

Pointen er, at du bliver nødt til at teste, for at finde ud af hvad der performer bedst.

3) Brugen af ordet “rabatkode”

Hvis der er én ting, som vi alle elsker, så er det rabatkoder og det at spare penge. Når du viser feltet og den tilhørende tekst, “Rabatkode”, så har vi oplevet, at der er mange, som åbner en ny fane og søge efter: “Dit virksomhedsnavn + rabatkode”, fordi de vil lede efter en tilgængelig rabatkode. Du gør det måske også selv? 


  • De ved, at du nogle gange tilbyder rabat, og de så derfor vil vente til du har en aktiv rabatkode.

  • De føler sig frustreret, fordi de ikke kan finde den såkaldte “rabatkode” og afbryder sit køb.

  • En tredje mulighed er også, at de simpelthen glemmer, at de har lagt noget i din kurv, fordi de nu befinder sig på Google.


Du skal helst undgå at få dine besøgende og potentielle kunder til at “føle sig snydt”, og det kan du gøre ved at ændre ordet til enten “Gavekortbevis”, “Unik værdikode”, eller “Værdikupon”, da det symboliserer, at det er mere unikt og ikke noget, som lægger tilgængeligt på nettet.

Afrunding

Det er en lang og sej kamp at optimere sin checkout. Det kræver, at du arbejder med din data og tester nogle forskellige ting af. Der findes ikke en opskrift på den perfekte checkout, da det er individuelt fra webshop til webshop. Tilbyd dine kunder flere betalingsmuligheder, test hvilken form for checkout der performer bedst hos dig og til sidst skal du være lidt mere kreativ og ikke bruge ordet “rabatkode”. 

Læs også


Kommentarer

Jonas   den 13-03-2018 kl. 11:22

Rigtig godt indlæg med mange interessante vinkler og gode indput.

Jeg driver selv hjemmesiden Lovecast.dk, som dog ikke er en webshop, men en platform om parterapi og parforhold. Vi har stort fokus på at øge konverteringerne, da vi gerne skulle have flere af vores næsten 100 unikke besøgende om dagen til at kontakte en parterapeut på vores site.

Vi har forsøgt at gøre det så let som overhovedet muligt, men leder lidt efter yderligere tiltag, som kan gøre brugere "tryggere" ved at bruge os, og på den måde at få flere til at udfylde vores kontaktformular. Specielt har vi har det lidt svært i Århus - se siden:

https://www.lovecast.dk/parterapi-i-aarhus-randers/

Det kan jo have betydning at vores udvalg at terapeuter er for ringe, men har du - eller måske andre - nogen forslag til hvordan vi kan øge konverteringerne i Århus?

Mange hilsner

Jonas

Er kommentaren brugbar? 1 0
Erik Jeppesen   den 13-03-2018 kl. 13:21

Tak for din kommentar, Jonas!

Overordnet er jeres hjemmeside meget troværdig, da I anvender "rigtige" billeder og viser navnene på de enkelte terapeuter.

Hvis jeg skulle stikke lidt til dig, så ville jeg komme ind på:

1) I bruger rigtig meget plads på at fortælle budskabet: "Find en dygtig parterapeut i region Midtjylland"

2) Teksten på knapperne ud fra de enkelte terapeuter kunne sagtens være noget andet end "Læs mere". F.eks. "Kontakt terapeut". (splittest det)

3) Når man er inde på en terapeuts profil, så bør I synliggøre profil-videoerne og fremhæve dem. Derudover er der også lidt med selve stylingen, som ikke er helt på plads.

4) Overvej om I har et klik for meget i hele købsrejsen. Desto flere kliks, desto flere falder fra. Hvorfor er det ikke muligt at kontakte en terapeut, uden man skal ind på endnu en undersider omkring samme terapeut? :-)

Jeg håber, det gav lidt stof til eftertanke.

Ellers så fang mig på 71 71 70 71, så kan vi gennemgå det telefonisk.

Tak!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Carsten   den 13-03-2018 kl. 18:15

Det er ganske rigtigt og fornuftigt, men der er også en væsentlig forklaring som du ikke har med.

Når jeg køber på nettet f.eks en stak reservedele til biler, så åbner jeg 3-4 indkøbskurve og fylder i, når jeg så har de dele jeg skal bruge, i alle kurvene (undtagen en som manglede en del og som derfor får et heftigt minus) så vælger jeg det bedste køb, selvfølgelig under hensyntagen til om eksempelvis et leje hedder h.h.v skf og hulabula.

Det er benhård konkurrence.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jonas   den 14-03-2018 kl. 09:01

Hej Erik,

Tak for din feedback - det er helt sikkert noget jeg vil arbejde med :-) Jeg tænker især på at fremhæve terapeut videoerne, ændre knapperne og antallet af kliks mv.

Så tak for det.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Emil Mikkelsen   den 21-03-2018 kl. 22:21

Spændende indslag med rabatkode/kuponkode. Det vil jeg bestemt forsøge at holde mere øje med og lave nogle split tests på med vores kunder. Konceptet er jo super interessant og giver ganske god mening. Fedt indlæg Erik!

Er kommentaren brugbar? 2 0
Erik Jeppesen   den 27-03-2018 kl. 11:20

Tak Emil! Er glad for at du læste med :-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Om denne blog


Få besked når Erik skriver


Erik Jeppesen

Erik Holflod Jeppesen er partner og stifter af Grafikr ApS, som er et reklamebureau i Randers.

I 2015 solgte Erik en virksomhed, som producerede smykker og i dag er hans fokus på reklamebureauet, hvor han hjælper firmaets kunder med deres visuelle kommunikation, så de kan få succes online.


Erik på Twitter

Hvis du have besked når Erik og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her: