Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Erik Holflod Jeppesen fra Grafikr ApS 3 simple tips til at optimere din checkout

3 simple tips til at optimere din checkout

4.397 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 March 2018

Hvis du selv driver en webshop, så har du helt sikkert lagt mærke til, at der er mange af dine besøgende, som tilføjer noget til din kurv, men aldrig kommer videre og gennemfører derfor ikke bestillingen. Det er en skam og helst noget, vi skal rette op på - så vidt som muligt.

Jeg kommer derfor ind på 3 tips, som er værd at tage til eftertanke, hvis du vil have flere til at gennemføre et køb på din webshop.

1) Tager din webshop i mod MobilePay?

Hvis dine besøgende ikke har mulighed for at anvende MobilePay, som en betalingsløsning på din webshop, så går du, alt andet lige, glip af en masse salg på din webshop. Sørg for at din webshop er kompatibel med flere betalingsmuligheder, og specielt de mobile løsninger, som bliver mere og mere populært.

Vi er blevet vant til at bruge MobilePay, både når vi handler offline, men sågar også online. Derfor skal din webshop kunne imødekomme enhver kundes forventning om at kunne betale via sin telefon.

Forestil dig at gå glip af en potentiel ordre, fordi vedkommende ligger i sin sofa og ikke lige har sin pung i nærheden, og din webshop ikke tager i mod f.eks. MobilePay.

Lidt stof til eftertanke, hvis du tager i mod MobilePay:

Prøv at sammenlign den gennemsnitlige ordrestørrelse på din webshop og vurder ordrer, der er blevet betalt med at almindeligt kreditkort kontra MobilePay. Hvor er ordrestørrelsen størst? Tag også forbehold for om der er handlet fra en smartphone vs. en computer.

Resultatet kan du bruge til din annoncering på f.eks. Facebook og evt. øge dit fokus på den platform, som er mest rentabel for din forretning. 

2) “One-step checkout” eller “multi-page checkout”?

“One step checkout” er blevet populært, men blot fordi mange anbefaler det, så betyder det ikke, at det er vejen frem for netop din webshop. Det afhænger af din målgruppe og hvilket produkt, som du sælger. Du skal derfor splitteste de to checkouts og til dernæst vælge den, som konverterer bedst for din webshop.

Meningen med en “one-step checkout” er, at du har alle informationer samlet på én side. Det vil enten resultere i en side, som er meget lang  eller en side opdelt i 3 kolonner. Det betyder også, at betalingsoplysninger bliver indtastet på denne side. Så uanset hvad, så er der meget information på én side.

Ved en “multi-page checkout” er hele checkout-flowet delt op i flere steps, hvor du på den ene side indtaster kundedetaljer, dernæst leveringsmetode og til sidst betaling. Dine besøgende skal hele tiden kunne se, hvor langt de er i processen.

Pointen er, at du bliver nødt til at teste, for at finde ud af hvad der performer bedst.

3) Brugen af ordet “rabatkode”

Hvis der er én ting, som vi alle elsker, så er det rabatkoder og det at spare penge. Når du viser feltet og den tilhørende tekst, “Rabatkode”, så har vi oplevet, at der er mange, som åbner en ny fane og søge efter: “Dit virksomhedsnavn + rabatkode”, fordi de vil lede efter en tilgængelig rabatkode. Du gør det måske også selv? 


  • De ved, at du nogle gange tilbyder rabat, og de så derfor vil vente til du har en aktiv rabatkode.

  • De føler sig frustreret, fordi de ikke kan finde den såkaldte “rabatkode” og afbryder sit køb.

  • En tredje mulighed er også, at de simpelthen glemmer, at de har lagt noget i din kurv, fordi de nu befinder sig på Google.


Du skal helst undgå at få dine besøgende og potentielle kunder til at “føle sig snydt”, og det kan du gøre ved at ændre ordet til enten “Gavekortbevis”, “Unik værdikode”, eller “Værdikupon”, da det symboliserer, at det er mere unikt og ikke noget, som lægger tilgængeligt på nettet.

Afrunding

Det er en lang og sej kamp at optimere sin checkout. Det kræver, at du arbejder med din data og tester nogle forskellige ting af. Der findes ikke en opskrift på den perfekte checkout, da det er individuelt fra webshop til webshop. Tilbyd dine kunder flere betalingsmuligheder, test hvilken form for checkout der performer bedst hos dig og til sidst skal du være lidt mere kreativ og ikke bruge ordet “rabatkode”. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Erik skriver Skriv dig op