Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Kristensen fra Customfit ONLINE SALG I EU: Guiden til at indtage England/UK med succes!

ONLINE SALG I EU: Guiden til at indtage England/UK med succes!

8.484 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 October 2010

Der har været en smule stille på bloggen pga arbejde mm. Men nu skulle vi gerne komme tilbage på sporet igen, så der kan komme en masse spændende indlæg. Har du evt forslag til indlæg, så skriv dem som en kommentar eller send mig en PB herinde.

I de sidste par uger har en del Aminoer spurgt om, hvordan man indtager England/UK... For at slippe for at skrive det samme til 12 forskellige, så kommer her guiden til UK!

Det er værd at bemærke, at UK er et rigtig svært marked. Betragt UK lidt som en boksekamp! Du har tabt de første 11 runder stort på point, og du skal derfor lave en knockout i 12. runde, for at opnå succes og vinde. Sådan kan man lidt betegne det markedet  i UK generelt. Det er et stort og meget interessant marked, som dog er svært at indtage, hvis man ik sidder der! Og du spørger sikkert dig selv hvorfor? UK er vel som de fleste andre markeder, med et par enkelte særheder?
Svaret til ovenstående er desværre NEJ! UK er UK, og et meget specielt marked i EU. Herunder følger et par punkter:

  • UK er en ø, hvilket vil sige dyr fragt for webshops eller firmaerne, som eksportere fysiske produkter. Desuden er der en masse sikkerhedsforbehold angående fragt til UK, som skal overholdes kontrak forsendelser på mainland Europe.
  • Lav lokal fragt ligesom i DE.
  • MOMSEN! 15-17,5% er bare en hård nød at kæmpe imod!
  • Commonwealth aftaler. Dvs mange engelske firmaer kan importere varer fra dele af Asien og USA uden de samme restriktioner, som resten af EU oplever. Det er især på mærkevarer, at forskellene er enorme!
  • De generelle love, som er meget mere lala end i resten af EU. Dette gør sig især gældende indenfor mærkevarer igen, hvor jagten på falske varer er minimal.
  • Lovgivningen som er anderledes, hvilket især gælder møbler og replicas.
  • Stor konkurrence fra enorme konkurrenter! Dette gælder både indenfor E-handel og fysiske butikker, hvor kæderne er enormt store og magtfulde.
  • Det er rigtig svært at få en god placering på søgemaskinerne, da sproget i UK er engelsk. Dvs der skal bruges mange ressourcer på linkbuilding, før man opnår en tilfredstillende mængde "gratis" trafik.

Så du er stort bagud på point, og der er andre markeder, som er væsentlig nemmere at indtage, og hvor lighederne med DK er større! Men har du valgt UK som et nyt marked, så er det på med arbejdshandskerne, for du kommer til at slide for ordrene!

1: Englændere handler meget lokalt, hvilket især skyldes landets størrelse. Man kan mere eller mindre får alt i UK, og momsen gør det især attraktivt at handle lokalt. Men Englændere er meget åbensindede, og handler gerne i udlandet, hvis de føler sig trygge, og du kan levere service på Engelsk. Så det er et marked, hvor du nemt kan overbevise forbrugerne, hvis du har de rigtige varer!
Alternativt er at oprette et LTD, og have et firma til at pakke dine ordre i UK, da du vil opnå en masse fordele på denne måde. Men det kræver et 2-delt lager, og for en webshop kan det være svært at styre, hvis man ik har en vis størrelse og omsætning!

2: Englændere forventer en side på engelsk og support på engelsk. Men af alle sprog, så burde engelsk også være det, som de fleste danskere nemmest kan forholde sig til. Derfor er det bare at få oversat siden, og komme igang med at sælge varer! Selv et lidt rustent engelsk kan forstås, og de fleste englændere forventer ik, at du kan sproget flydende i tale eller skrift. De laver nemlig selv mange forkortelser, og der er mange lokale dialekter!

3: I UK betaler stortset alle enten med Kreditkort eller Paypal. Disse betalingsformer står for hovedparten af alle betalinger, og efterkrav mm er stortset ik brugt. Jeg har snakket med et par engelske venner, som alle siger, at efterkrav kun benyttes i nødsituationer, og at de fleste ik gider bøvle med det. Det er derfor livsnødvendigt, at din webshop tager imod kreditkort.
Og når kreditkort nævnes, så er det værd at bemærke, at UK står for en stor del af alle FRAUD transaktioner i EU. Derfor kan det kun anbefales, at du sikre dig via Verified og SecureCode. Benytter du Paypal, så skal du virkelig være påpasselig, hvis der kommer unormale ordre, da det er første indikation på FRAUD!

4: Fragten til UK kan blive dit største problem. For i UK kører de med leveringer omkring £2,5-4 (ca 22-35 kr) på dag til dag leveringer, og det kan derfor være umuligt for dig,  at forlange 150-? kr i fragt. Så enten skal du have et lager i UK, som sender ordrene ud, eller også bliver du nok nødtil at sluge et tab på fragtkontoen. Og da du ik kan øge priserne på varerne, da de så bliver ukonkurrence dygtige, så bliver det hele en smule svært. Dertil kommer, at momsen er 7,5-10% højere. Så det er op af bakke, men det er muligt!

5: Englændere er dovne og hader valuta omregning. Derfor er det en nødvendighed, at du oplyser priserne i Sterling Pund (GBP), hvis du vil sælge på det engelske marked. Kroner er en næsten ukendt valuta i store dele af UK, og Euro gider de ikke...

6: Der ligger et masse arbejde i, at få en god placering på Google. Engelsk er et af de store sprog, og da lande som USA, Canada mm også har engelsk som nationalsprog, så er der altså mange om budet. Derfor skal du tilrettelægge, hvordan du enten vil skille dig ud, eller hvordan du vil opnå gode placeringer i søgemaskinerne!

7: Nethandel i UK er præget af mange store firmaer indenfor de fleste brancher. Bare for at nævne et par, så er Asos vel et klasse eksempel. Dertil kommer rigtig mange af mindre og små webshops + EBAY. Så der er hård kamp om kunderne, og det kræver enorm meget fokus, hvis du vil have din del af kagen. Som tidligere beskrevet, så er der rigtig mange ting, som er imod dig, og det er derfor vigtigt, at du får kundernes tillid, da du ellers spilder din tid!

8: UK består af af øer. Der er langt fra Skotland i nord til Wales i syd. Og der er derfor enorme kulturelle forskelle. Dette gælder både traditioner, smag, indkøbsvaner, rådighedsbeløb mm.
Hvis du vil ind i UK, så er du nødtil at studere markedet og finde ud af, hvor din målgruppe befinder sig. Eller nærmere hvor en større del af din målgruppe befinder sig. Det er muligt at ramme hele UK, med mindre du har en kæmpe kiste guld.
Med Adwords mm kan du selvfølgelig skyde med spredhagl over hele kontinentet, men ved nærmere annoncering, så bør du lave en grundig markedsanalyse!
Og især smag og holdninger er meget forskellige. Skotland er den fattige del af UK, mens London og omegn er den rige del. Der bor desuden mange rigere i de store byer. Wales er lidt en mellemting imellem Skotland og London, men købekraften generelt er ikke voldt høj!

9: Du SKAL have en engelsk returadresse, hvis du vil ind på markedet. England er et postordre land, og kunderne er derfor vantil billig fragt, mange returneringer og nem ombytning... Derfor skal kunderne kunne returnere varerne til en engelsk adresse, så det kan gå nemt og smertefrit. Det er faktisk et krav, som mange kunder har, og lægger meget vægt på.

ANDET: Der er enorme kulturforskelle på UK og Danmark. Man er meget mere "old school" i UK, og gør tingene på den måde, som de er blevet gjort i traditioner. Dette ses især på beklædningen, som er meget klassisk (generelt), på arkitekturen hvor husene vedligeholdes i deres gamle stil, i de offentlige systemer hvor man følger gamle håndteringsmåder samt på traditionerne som efterleves på de gamle maner.
Derfor skal du undersøge, om dine varer overhovedet er salgsbare i UK. Du kan helt sikkert finde en målgruppe, som gerne vil købe dem, men er denne målgruppe stor nok, når man tager risici og alt arbejdet i betragtning?
Generelt så er indbyggerne i UK dårligere stillet end en dansker. De tjener mindre, og har derfor mindre til forbrug. Derfor er der langt flere overvejelseskøb end impulskøb. Dette er vigtigt, hvis man sælger dyrer varer indenfor beklædning, boligindretning, isemkram mm.

I UK er kuponer en udbredt ting. Det kan både være papirkuponer men også digitale kuponer, hvor man opnår enten frifragt eller xx% rabat. Det er rigtig udbredt indenfor E-handel, og mange af de store sider spøtter jævnligt rabatkuponer ud til deres kunder. Det er en nem måde for dig også, at få foden indenfor. Du skal bare være opmærksom på en ting. Engang rabatkuponer = altid rabatkuponer. Du kan med andre ord ikke starte ud med denne form for annoncering, og derefter droppe den igen, når det går okay. For du vil dermed tabe en større del af dine kunder, som elsker rabatter og gratis ting.

Jeg vil ik anbefale UK, som dit første nye udenlandske marked. Du har så mange ting imod dig, at det praktisk talt er svært. Derfor er risikoen for fiasko alt for stor, og der skal virkelig lægges hårdt arbejde i, at indtage markedet. Så kan du allerede nu se, at det bliver svært og problematisk, så overvej at kigge dig om et andet sted i EU, og find et mere modent og ligetil marked. Det er altså sjovere at opnå succes den første gang, fremfor at bide i det ene sure æble efter det andet. Derfor gør dit hjemme arbejde ordentligt før du vælger UK!  

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Fashion-Seller skriver Skriv dig op