Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Et par tips til produktfotos

12.215 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 November 2011

I den seneste tid har jeg fået sindssygt mange PB'er angående hvordan vi tager produktfotos til vores webshop. Derfor kommer her et indlæg med et eksempel, så jeg slipper for at besvare det samme om og om igen. Og så kunne det måske inspirere nogle! Det skal lige siges at vi benytter både producentfotos, hvis vi har fået lov, egne fotos samt fotos fra butikker eller andre leverandører.

Da vi sælger solbriller, er vores største problem forskellen mellem glas og stel. De reflekterer lyset forskelligt, og derfor er det meget svært at få den naturlige farve frem. Sætter man for meget lys på, så vil glasset få en helt anden farve end det har i virkeligheden, mens stellet også vil se anderledes ud. Og det er præcis det samme hvis lysmængden er for lav.  

Løsningen blev at vi på Ebay købte et såkaldt start kit. Det består af en mellemstor softbox, et par forskelligfarvede baggrunde og 2 lamper med koldlyspærer. Samlet pris var vist omkring 1000 kr. Dertil benytter vi bare et ganske almindeligt digitalkamera til omkring 800-1000 kr.
Diverse fotografer vil sikkert påstå at man kan få endnu bedre billeder hvis man benytter endnu bedre bedre udstyr, men længere nede kan du se resultatet og selv afgøre om dette tip er brugbart!

Tager vi minimum 1000 billeder med udstyret, så vil totalprisen pr. billede ende lige omkring 10-12 kr. Og det må siges at være en yderst attraktiv pris. Det skal også lige siges at dette kun gælder ved mindre produkter. Så sælger du tøj eller andet som kræver meget forberedelse pr. billed, så bliver prisen nok højere. Men prisen vil tilsvarende også være højere hvis du har en fotograf til at tage dine billeder.   

Herunder ses det rå billede som er taget med det omtalte udstyr

De fleste kan hurtigt blive enige om at dette ikke er et billede som sælger særlig godt. Der er alt for meget som fanger opmærksomheden, og produktet er ikke i centrum som det burde være. Desuden vil den hurtige læser straks sige at det billede kræver meget redigering. Og det har vedkommende da ret i. Men for at vi kan få den korrekte farve glas og stel, så er dette den eneste mulighed.

Hele vores setup kan stå på det som svarer til et spisebord. Mere fylder det ikke. 

Når billedet + en masse andre billeder er taget, så sendes de til Indien. Her har vi en aftale med en sindssygt dygtig grafiker som redigerer billederne. Hans løn udgør størstedelen af omkostningerne ved at tage billeder.
50 billeder kan han lave på 1-2 dage.

Resultatet ses her under

 


Nu kan billedet pludselig sælge produktet, og der er kun fokus på solbrillen!

Så du kan også tage gode og skarpe produktfotos, og alt det kræver er en investering på 2000-4000 kr. alt efter produkternes størrelse.

Fordelen ved dette setup er:

  • det giver billige produktfotos 
  • det koster ikke meget at komme i gang
  • man kan altid tage billederne når man har behov for dem, dvs. det er meget fleksibelt
  • det kan gøres inhouse og efter egne ideer. Man kan desuden selv teste og forsøge ting som man har lyst til
  • man ejer selv copyright og dermed rettighederne til billederne
  • det er nemt, enkelt og meget effektivt. Alle medarbejdere i virksomheden kan nærmest tage billederne, da det ikle kræver den store knowhow når først man har fundet den rette måde
Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Fashion-Seller skriver Skriv dig op