Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Kristensen fra Customfit Varemærker - TÆNK dig om før du starter!

Varemærker - TÆNK dig om før du starter!

6.454 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 September 2014

Jeg er ikke ekspert, og jeg arbejder heller ikke med registrering af varemærker til dagligt, hvorfor dette indlæg er baseret på egne erfaringer. Erfaringer som jeg gerne vil dele med dig, så du slipper for at spilde en masse tid og en masse penge på ingenting. For det er virkelig ingenting, du får for disse penge, men det kan du læse meget mere om længere nede i indlægget!

Når jeg omtaler service eller produkter i dette indlæg, menes der f.eks ikke Blackmask, powerbanks eller produkter/mærker du kan importerer fra Kina eller andre lande i denne verden. Her menes dit eget mærke. Hvis du laver dit eget mærke indenfor kaffemaskiner eller ansigtsmasker, eller hvis du laver din egen service, f.eks en mailservice eller lignende. Indlægget omhandler KUN egne brands og eget firmanavn, da reglerne ved salg af andres produkter er anderledes, og dette kræver ikke, at du beskytter navnet, da det tilhører et andet firma. 

Indlægget omhandler kun varemærker i Danmark eller EU varemærker. Ønsker du at beskytte et navn eller logo world wide, bør du søge rådgivning hos en ekspert indenfor området. 

Tjek før du vælger et navn

At vælge et navn er en kompliceret proces, hvor der skal gøres mange tanker omkring budskab, branding osv. Men det stopper ikke her. At vælge et navn uden den rette research, kan også være en katastrofe. For er navnet allerede varemærkebeskyttet, kan du risikerer, at alt skal ændres, og du kan blive tvunget til at overdrage domæner mm. I værste fald kan du også få en retssag om varemærkekrænkelse på halsen, hvilket kun er noget, som de fleste forbinder med kopivarer. Men det kan blive en realitet, hvis du ikke tænker dig om.

Før du vælger et navn, er min anbefaling, at du tjekker, om navnet er ledigt. Hvis dette ikke er tilfældet, bør du vælge et andet navn, med mindre du vil ud i en lang, dyr og opslidende kamp for dit navn. En kamp som du både kan vinde og tabe. 

Selvom loven siger, at den der benytter navnet i Danmark først, har retten til det, så forholder det sig helt anderledes, når det gælder EU. Her kan du sagtens være den første, som brugte navnet, og du kan ligeledes sagtens være den første, som markedsførte produktet eller servicen, men det hjælper ikke meget, hvis et andet firma har varemærkerettighederne til EU. For så kan de lukke dig ned, og du vil aldrig kunne eksporterer dine produkter eller service ud af Danmark, da du dermed vil lave en krænkelse af modpartens varemærker. Yes sådan er reglerne, believe it or not, og derfor er du nødtil at tage dine forholdsregler, før du begynder! Ellers ender du med, at lave mange flere problemer for dig selv, end det er nødvendigt!

Du kan søge i forskellige databaser over alle registrerede navne og logoer. På den måde kan du få en ide om, om navnet allerede er optaget. Og i såfald hvilke navne, som ikke er optaget.

Du kan søge i Danmark via denne databse. KLIK HER. Bemærk at denne database kun giver svar på varemærker, som er registreret i Danmark.

Du kan søge på EU varemærker via denne database. KLIK HER. Her får du en oversigt over alle varemærker, hvor dit navn indgår. Både varemærker, som er udløbet, men også varemærker som er under registrering samt registreret.

Et varemærke skal registreres i det, som kaldes KLASSER. Dvs to firmaer, som sælger to helt forskellige produkter, kan sagtens hedde det samme, og de kan begge have registreret det samme varemærke. Så længe de ikke sælger produkter/services, som overtræder modpartens varemærke. Derfor skal du ligeledes tjekke, hvilke/hvilken klasse dit varemærke skal registreres i. Flere af klasserne overlapper hinanden, og du bør derfor registrerer varemærket i flere klasser, hvis dette er tilfældet. Du finder en oversigt over alle KLASSER lige her. KLIK HER.

Varemærke i Danmark

Vil du registrerer et varemærke i Danmark, er det ikke nødvendigt at hyre en advokat med speciale indenfor emnet. For du kan ene og alene trække gratis på Patent & Varemærkestyrelsens ressourcer. De er hjælpsomme og dygtige, og de kan hjælpe dig med hele processen. Både på tlf eller mail.

Du finder Patent og Varemærkestyrelsen på http://dkpto.dk

Registreringen af varemærker kan ske online, men jeg vil anbefale, at du først snakker med Patent & Varemærkestyrelsen, så du er sikker på, at du gør det rigtigt, og at du ikke krænker nogen.

Varemærker i EU

Vil du derimod registrerer et EU varemærke, så kan du lave en del af arbejdet selv, men du kan også være nødtil at få hjælp fra en advokat med speciale i dette. 

Jeg anbefaler, at du først finder en fornuftig advokat. Med fornuftig menes en advokat, som ikke er honorarliderlig, men som handler i dine interesser. Herefter fortæller du vedkommende tingene, som de er. Du har få penge, og derfor skal det gøres billigst muligt. Dvs du kan sagtens selv tjekke databaser, Google mm, det skal advokaten ikke gøre. 

Du får desuden advokaten til at rådgive dig basalt, så du ved, hvad du går ind til, samt hvilken risiko der er ved navnet/logoet. Ansøges der om et navn, koster det 990 euro i gebyr, og disse penge er altså tabt, hvis ikke ansøgningen går igennem. Derfor skal forarbejdet gøres ordentlig!

Lad advokaten stå for registreringen, da alt derefter vil gå igennem denne. Inkl fremtidigen henvendelser, men også hvis andre forsøger at registrerer et navn, som lægger sig tæt op af dit!

Af skade bliver man klog

Hvis jeg skal give et godt råd, så er det, at din tekst til selve registreringen bliver kort og meget præcis. Den skal dække over, hvilke produkter/services denne registrering skal dække over, og det er især vigtigt, hvis der er flere, som allerede har registreret et navn. For så vil den meget specifikke tekst måske gøre, at du sagens kan få din ansøgning igennem, fordi du ikke krænker de andre. Igen Klasserne er meget åbne, og det er en ulempe, hvis flere benytter et navn, som lægger tæt op af hinanden.

Jeg lavede den fejl, at jeg bare valgte et navn til mine produkter, før jeg fik tjekket databaserne, og først senere begyndte at overveje varemærkeregistreringen. Derefter valgte jeg en alt for åben tekst, som medførte, at vi i 3 mdr var i dialog med et andet tysk firma, som også har registreret samme navn i samme klasser, men som laver nogle helt andre typer af produkter. 

Til sidst blev vi dog enige, hvilket var en lettelse, men det kostede altså små 17.000 kr i advokatomkostninger til denne dialog, og det var penge, som let kunne være sparet, hvis jeg havde gjort mit forarbejde godt nok! Så af skade bliver man klog, og du kan med en præcis tekst måske undgå et lignende senarie, som jeg har været igennem.

For tabte jeg min ansøgning, så skulle vi finde et helt nyt navn til produkterne udenfor Danmark og Sverige, og det ville være mega nederen. For det ville gå ud over genkendeligheden af mærket, og det ville ligeledes gøre branding og alt andet mere kompliceret og dyrt. Men det endte heldigvis lykkeligt, dog med en større advokatregning til følge.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Fashion-Seller skriver Skriv dig op