Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Gæsteindlæg - Brug god tid, og gør det ordenligt!

3,524 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 September 2015

Der er rigtig mange delte meninger omkring gæsteindlæg på andres hjemmesider eller blogs. Sådan helt basalt set, så er det her egentlig også et gæsteindlæg, selvom jeg har min egen lille sektion her på Amino. 

Og hvorfor siger jeg så det? Jo jeg vil bare give dig en smule perspektiv på begrebet gæsteindlæg, samt sætte lidt tanker igang, før vi går igang med selve indlægget!

Gæsteindlæg er guld værd!

Gæsteindlæg er nem, billig og effektiv markedsføring af dig eller dit firma, hvis du ellers tager dig sammen og gør det ordenligt. Alt for mange har den holdning, at gæste indlæg skal skrives ud fra filosofien "hvor mange ord skal artiklen være på", fremfor "jeg skriver indtil jeg er færdig". Hvis du allerede fra starten begynder at overveje længden på en gæsteartikel, er mit bedste råd, at du ikke spilder tiden på at skrive den. For allerede før du er gået igang, begynder du at vælge den nemme og hurtige løsning, som koster på kvaliteten af indholdet.

Jeg har i de seneste år skrevet rigtig mange gæsteartikler, både her på Amino, se bloggen her, eller rundt omkring hos såvel online geeks, som personer indenfor de felter, som artiklerne var målrettet. Og alle artikler er skrevet gratis, eneste belønning har været omtalen og links, hvis folk ville vide mere om mine firmaer. 

Den hurtige vil så sige, at gæsteartikler kun skrives for links skyld, men det er igen en fejl. For linket eller de links, som du får ud af sådan en artikel, har næppe den værdi i forhold til din Google ranking, som opvejer dit tidsforbrug på at skrive artiklen. Men hvorfor så skrive lange artikler, hvis det ikke kun er for linkenes skyld? 
Svaret er gratis PR hos enten din målgruppe, eller en gruppe mennesker/firmaer, som kunne være i din målgruppe.

Lad os tage et eksempel. Jeg har skrevet denne guide, som beskriver, hvordan personer der arbejder med affiliate kan undgå problemer med ophavsretskrænkelser, når de anvender billeder fra deres annoncører. Læs den her.

Guiden har jeg fået 0,00 kr for at skrive. Derimod får jeg adgang til en masse personer, som arbejder med affiliate marketing, og jeg får mulighed for via en standard guide at rådgive dem. Håbet er så, at skulle nogle af disse opleve, at deres hjemmesider bliver kopieret, billeder bliver stjålet, eller de på anden måde bliver krænket, så kontakter de mit firma Not Allowed, og får rådgivning eller hjælp der.

Det har taget lidt over 10 timer at skrive og researche til guiden, dvs der er brugt rigtig meget tid, og tid er jeg konstant i underskud af. Men jeg så dette som en god og unik mulighed, en investering i fremtiden om man vil. 

Gæsteartikler = Content Marketing

Et af de store buzz words pt er content marketing, og der er ingen tvivl om, at det er med god grund, hvis det vel at mærke gøres ordentlig. Content Marketing handler om at besvarer kundernes spørgsmål via artikler, guides, videoer mm. Disse besvarelser skulle derefter gerne munde ud i, at kunden har en tillid til dit firma, og derfor vælger at købe produktet eller servicen hos dig. Simpelt og basalt.

Gæsteartikler handler i bund og grund lidt om det samme. Her er du bare på udebane, men du har muligheden for at overbevise andres besøgende/læsere til kunder, hvis du vel at mærke skriver noget brugbart.

Det er derfor super vigtigt, at du ikke anser gæsteartikler som en nem og hurtig vej til links, men derimod som en mere general måde, hvorpå du kan skabe salg via din viden.

Gæsteartiklerne skal ALDRIG indeholde en masse salgsgas. Ingen gider læse om, hvor fantastisk du selv synes, at du er. Nej de vil hellere læse nogle fakta, eller blive klogere på et bestemt emne. Derfor skal du dele din viden, vise du er "the shit". Det er på den måde, at du opnår de bedste resultater både her og nu, men også i fremtiden.

Jamen jeg har ikke tid?

Sådan siger mange, når deres spørges indtil, hvorfor de ikke skriver flere artikler eller laver gæsteindlæg. Min påstand er så, at det er et spørgsmål om prioritering. Vil du gerne skrive, eller vil du ikke.

Hvis du ikke vil skrive, fordi du hellere vil bruge tiden på andre ting, f.eks markedsføring via andre kanaler, så er det helt fair. Det er dit valg. Men du går altså glip af en masse gratis kunder, uanset om du er webshopejer eller sælger serviceydelser. Og her mener jeg ikke bare kunder, du går glip af de nemmeste kunder, dem der konverterer sindsyg godt. 

Kan du overfor en kunde bevise, at du er kompetent og dygtig, eller produktet dækker et behov, som kunden har, er der stor sandsynlighed for, at kunden vælger at lægge ordren hos dig. Prøv at tænke på dig selv.
Du sidder og mangler en mekaniker. Du kan vælge mellem A, som har en hjemmeside, eller du kan vælge B, som har en hjemmeside med guides, videoer og andet godt, hvor B viser eller beskriver, hvordan tingene kan gøres. Hvem har du mest tillid til? Hvem vil du vælge?

Du bør som udgangspunkt ikke se gæsteartikler, som en separat del af din markedsføring, men derimod inkludere den i de tiltag, som du allerede har igang.

Og hvad angår tiden. Hvis du ikke kan finde 1-4 timer om ugen til at skrive en artikel, så er min påstand, at du allerede er spændt for hårdt op. For hvad vil du så gøre, hvis der opstår sygdom i fimaet, eller hvis der pludselig kommer en masse kunder pga en eller anden hype? Alle kan altid finde tiden, det handler om prioritering og om viljen.

5 gode råd til gæsteartikler

Her er 5 gode råd, som jeg selv benytter, når jeg skriver gæsteartikler. Du får dem helt gratis, og så kan du vælge at benytte dem, hvis du har lyst :)

  1. Skriv om emner, som er oppe i tiden
  2. Brug eksempler, gerne dine egne, til at understøtte dine fakta eller påstande
  3. Skriv artiklen let forståelig for alle. Undgå for mange nørdede ord eller branche orienterede ord
  4. Besvar spørgsmål, gerne mange spørgsmål indenfor en niche
  5. Brug tiden på at skrive ordentlige og brugbare artikler. Ellers er det spild af tid!

Og hvis vi lige skal holde os til mine 5 råd, så benytter jeg lige selv punkt 2 nu. For når du skriver artikler, gælder det om at overraske læseren positivt. Jeg skrev en artikel i denne uge, omend den "blot" var på min egen side. Derefter blev der postet et link her på Amino, fordi artiklen var relevant. Læs tråden her. Hvis du med dine artikler eller gæste artikler kan opnå samme respons fra læseren, som du kan læse der, så har du skrevet noget, som er godt og brugbart.

Så husk at teste af, om det giver værdi til læserne, og skal vi slutte af med et sidste hemmeligt fif, må et være, at du bør finde nogle personer, som kan læse dine artikler, før du publicerer dem, og give dig en ærlig feedback. På den måde undgår du at spilde din tid med halv gode artikler, og du kan få dem optimeret, før de bliver delt med offentligheden.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Fashion-Seller blogindlæg Skriv dig op