Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Private label produkter er fremtiden

10,664 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 February 2016

Lav dit eget brand!

For 10-20 år siden, var det bøvlet og besværligt at købe varer ind fra Asien herunder Kina. Det krævede et større eller mindre setup til at kvalitetssikre varerne, samt at sørge for at alt gik efter bogen. Desuden krævede det ofte store bestillinger, hvis det skulle være rentabelt.

Idag kan Hr og Fru Danmark sidde hjemme foran computeren og designe en tøjkollektion eller lave noget dyrelegetøj, uden nærmest at være i kontakt med materialerne eller besøge producenterne i Asien. For mange en fordel, for få en ulempe.

Internettet og teknologien har gjort, at alle har fået lettere adgang til import af varer, men det har ligeledes skabt en ny virkelighed, og fremtiden ser mere og mere besværlig ud for den lille spiller. For når det er let for alle, så er det pludseligt svært at skille sig ud. Og så ryger vi tilbage situationen for 10-20 år siden, hvor det er de store spillere, som pludselig har fordelen af kapital, kendskabs grad og volumen. Et godt eksempel på det er f.eks Groupon, som i både England og Tyskland har overtaget markedet, og som selv i større og større grad importerer produkterne fra Asien, og dermed fjerner mellemmanden. Dette giver bedre priser, hvilket øger volumen, og det gør blot at små og mindre firmaer, som sælger samme typer af produkter, får det svære og svære.

Derfor er du nødt til at tænke over, hvordan du kan skabe en loyalitet til din shop i et marked, hvor illoyale kunder nærmest er hverdagen. 

En måde at gøre dette på, er at lave dit eget brand/mærke indenfor din niche. Et mærke som kun du sælger, eller som sælges udvalgte steder. Dermed konkurrerer du ikke længere direkte med f.eks Groupon eller andre, fordi de ikke har dit brand. Jeg så allerede denne problematik for over 3 år siden, da jeg startede Cosmos Co, hvor en af parametrene helt klart var, at jeg ikke bare ville sælge det samme produkt, som alle andre. Jeg ville have indflydelse på alt, og jeg ville konkurrere på mine parametre, som ikke nødvendigvis kun er prisen!

Kan jeg lave mit eget mærke?

"Man kan, hvad man vil", er et godt ordsprog, som ofte er korrekt. I langt de fleste brancher og nicher, vil det være muligt, at du laver dit eget mærke. Det lyder så fint og fornemt at sige, men med den moderne teknologi, er det faktisk muligt i langt de fleste tilfælde, også uden at det koster en formue.

For 10-15 siden var det normalt, at man f.eks skulle producerer 1000+++ stk af en t-shirt, hvis den skulle sættes i produktion. I dag kan print laves helt ned til få stk, og skal du have en specialsyet tshirt, kan det oftest klares ned til minimum på 10-50 stk alt efter leverandøren. Og ja det er dyre, at lave 25 stk af en t-shirt, end hvis du laver 1000 stk, men du har altså mulighed for at skille dig ud, og skabe en kundepræference, som er guld værd i disse tider. 

Og det er ikke kun indenfor tøj og mode, at du kan lave egne t-shirts, tasker, caps, sweatshirts osv. Du kan også lave dit eget mærke indenfor isenkram, mindre elektronik produkter, smykker, kosmetik, køkkenudstyr, firmagaver, vin, spiritus, drikkevarer, fødevarer osv.

Det er bare vigtigt, at du er realistisk omkring dit projekt, samt at du har lavet en plan og har en vision omkring, hvordan og hvorledes. Dvs har du 50.000 kr, skal du ikke forvente at du nemt kan lave den nye "Red Bull" konkurrent. Så undersøg markedet nøje, og vær realistisk. Det er helt okay at drømme, men lad nu ikke dine drømme styre showet, og de rationelle tanker spille anden violin. Det er vigtigt, at du tænker rationelt og logisk, så kan du altid drømme stort sideløbende.

Det er svært og besværligt at komme igang?

Jeg er stødt på rigtig mange, som synes, at det er svært og besværligt at komme igang med at skabe sit eget brand. Bemærk der står ingen steder, at det er let, det kræver omend endnu mere arbejde, end hvis du bare importerer de samme Kina produkter, som alle andre. 

Når mange laver sit eget mærke, går de i højere grad op i, at det er gode produkter, som de får produceret, både hvad angår kvaliteten, men også funktionaliteten. Projektet bliver altså et lille barn, som der skal nusses og kæles for, og det kræver tit mange ekstra timers arbejde. Er det så tiden værd? Nogle vil sige ja, andre vil sige nej. Men kigger vi helt objektivt på den udvikling, som samfundet er på vej igennem, hvor de store firmaer bliver større og større, så er der ingen tvivl om, at små firmaer er nødtil at tænke i nye baner, hvis de vil overleve i fremtiden. Du kan ikke kun skille dig ud på servicen mere, det kræver mere end som så. Og her er unikke produkter, som de store firmaer ikke har, en rigtig god mulighed, da du dermed ikke konkurrerer direkte med dem på prisen.

Jeg oplever desværre tit, at mange opgiver at lave deres eget mærke, fordi det er svært. Eller dvs. de gør det mere svært, end det egentlig er, og skaber en masse problemer oppe i hovedet, som fjerner fokus fra selve produktudviklingen og opbygningen af mærket.

Et par gode råd til at undgå dette er:

  • Kontakt flere producenter, og få et tilbud og en snak med dem omkring produktionen. På den måde kan du nyde godt af deres erfaring, samtidig med at du får gode input fra flere sider
  • Vær klar og præcis omkring ønsket til produktet. Keep it simple
  • Start småt og udvid sortimentet løbende. Det gør hele processen nemmere. At starte med f.eks 50-100 forskellige produkter med en begrænset kapital er op af bakke
  • Kig konkurrenterne over skulderen. Hvad er godt og skidt ved deres produkter? Tilpas derefter dit
  • Find en mentor eller partner, som kan støtte dig i de tider, hvor det måske er op af bakke. Det er altid godt at have en at snakke med, som forstår situationen, samt kan se på den med friske øjne
  • Vær åben og klar på forandring. Du må aldrig låse dig 100% fast på noget, da verden og behovene er i konstant udvikling, og derfor skal dit produkt følge med
  • Lav primært produkter i eget navn, som har en lang levetid. Det er svært med korte trends, da levetiden er begrænset!

Det sværeste ved private label og egne mærke er, at det tager tid at komme igang. Derfor bør du også satse på produkter med en lang levetid, samt produkter der ligeledes har din interesse. Ellers bliver det op af bakke.

Men for at det bliver en succes, er du ligeledes nødtil at afsætte de nødvendige ressourcer, især i form af tid. Undervurder ikke tidsforbruget!

Eget brand ikke altid en succes eller mulighed!

Nu har jeg anbefalet, at du skal lave et eget brand, for at du kan få loyale kunder, samt undgå direkte konkurrence med de store firmaer. Men det er ikke altid, at det er en mulighed. 

Jeg har snart solgt designer solbriller via Customfit.eu i 10 år, og adskillige gange, har jeg overvejet at lave eget solbrille mærke, men det er aldrig blevet til noget. Her er nogle af grundene.

  1. Kundernes købsmønster
  2. Modebranchens opbygning
  3. Andre firmaers erfaringer

Ovenstående er faktisk de 3 største faktorer til, at jeg aldrig er kommet videre, end at reseache og snakke med producenterne. Og det er jo stik imod mit råd i dette indlæg, men der er faktisk en grund.

Kunderne efterspørger enten mærkevarer solbriller, eller også er de til billige Tiger/H&M solbriller. Dvs enten investerer folk i et par designer solbriller, eller også vil de have det billige alternativ, som de kan smide væk/sætte sig på, og bare erstatte med et par andre billige, hvis uheldet er ude. Dertil kommer, at folk oftest kun køber 1-2 par solbriller om året, så det er svært at skabe loyale kunder på den konto. Hvert år er en kamp om kunderne, og det gælder derfor om at have de rette modeller, mærker og priser, hvis man gerne vil have nogle salg!

Det vil derfor ikke have den store effekt, at lave sit eget mærke, især ikke når man kigger på punkt 2 og 3. Stort set alle brands består af mere end en solbrille kollektion, Rayban og Carrera er faktisk de eneste store brands, som kun består af solbriller, brillestel og relaterede produkter. Selv Oakley, Police mm laver i dag accessories, tøj osv. Dermed er mærkerne ofte bygget op omkring en stil og et brand, hvor solbrillerne blot udgår en lille del af den samlede forretning. Derfor har de også lettere ved at markedsføre solbrillerne, fordi de kan komme ind hos alle forhandlerene, optikerbutikkerne og concept stores.

Med andre ord, det vil ikke gøre nogen forskel, hvis jeg havde eget mærke, faktisk ville risikoen for, at det endte med en økonomisk lussing være større, end chancen for at et brand bestående kun af solbriller blev rentabelt. Det kunne derimod godt blive rentabelt, hvis konceptet blev ændret, og jeg lurede lidt på Louis Nielsen. Men så ville designer solbrillerne ikke længere passe ind, og det ville måske ødelægge hele den forretning, som allerede er bygget op. 

Skulle jeg endelig gøre noget, skulle jeg starte helt forfra, med nyt navn, nyt domæne osv, og derudfra lave et optik brand. Men var ikke det, som jeg brændte for, så den ide lader jeg hænge, og så kan du evt fange den, hvis du finder det interessant.

Konklusion

Det er en god ide, at lave egne brands og private labels, hvilket Matas de stribede er et godt eksempel på, fordi det giver loyale og trofaste kunder. Men før du kaster dig ud i dette, fremfor at sælge de samme mærker/produkter, som alle konkurrenterne, skal du virkelig gennem analysere markedet, for der skal også være en mening med, at du laver dit eget brand. Er der ikke det, er det bedre, at du sælger de produkter, som konkurrenterne også gør.

Der er altså ikke en rigtig eller forkert måde, at gøre det på, da alt kan lade sig gøre, hvis passionen, tålmodigheden og heldet er der, men igen det gælder ligeledes om at være realistisk og tålmodig.

Men overvej om det ikke ville gavne din butik eller webshop, hvis du solgte et mærke af dine produkter, som du ejede og bestemte over. Ville det ikke være en fordel? Eller ville det være spild af tid og ressourcer? Der er kun en måde, at finde ud af det på, og det er ved at undersøge din branche, og derefter evt teste det af. Det er ihvertfald en mulighed, som du bør tage, såfremt der er den mindste fordel ved det.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Fashion-Seller blogindlæg Skriv dig op