Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Morten Kristensen fra Customfit Fanget i GRATIS HJEMMESIDE fælden? Sådan kan du måske komme ud af aftalen

Fanget i GRATIS HJEMMESIDE fælden? Sådan kan du måske komme ud af aftalen

2.719 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 April 2024

DISCLAIMER: Da selskaberne bag gratis hjemmesider har forskellige kontrakter, som jævnligt justeres, kan der være stor forskel på indholdet og ordlyden af de forskellige kontrakter. Denne guide er derfor en generel vejledning, og det er ikke sikkert, at du kan bruge alle tips i din situation. Så HUSK at gennemlæse din kontrakt, før du går i gang med at følge anbefalingerne i artiklen her.

Når du læser denne artikel, er der stor chance for, at de pågældende webbureauer i deres nye aftaler har taget forbehold for nogle af rådene. 

Det er desuden meget vigtigt, at du ikke accepterer ændringer eller justeringer af din nuværende kontrakt, såfremt du bliver forelagt dette. En aftale er en aftale, og den kan kun ændres, hvis begge parter er enige om dette. 

Derfor kan disse webbureauer ikke lave ændringer i ældre aftaler, uden din accept, hvor de kan tage forbehold, således du ikke kan bruge rådene i denne artikel. F.eks med at sætte begrænsninger på månedligt tidsforbrug, eller f.eks præcisere, hvad SEO dækker over.

Få en gratis hjemmeside konceptet

Det er vigtigt at slå fast, at denne artikel ikke handler om Wordpress eller andre lignende webshop systemer. Disse er 100% gratis, såfremt du selv kan finde ud af at anvende dem.

Artiklen her, handler om de webbureauer (ingen nævnt, ingen glemt), som har lavet det til en forretning, at ringe typisk små eller mindre erhvervsdrivende op, hvor de tilbyder en gratis hjemmeside, nærmest uden begrænsninger i forhold til muligheder og ydelser. 

Herefter modtager du en kontrakt, hvor du får en gratis hjemmeside, mod at betale hosting udgifter, som overstiger, hvad hjemmesiden reelt burde koste at designe, og du binder dig desuden i 5-7-10 år til månedlige betalinger på flere tusinde kroner. 

Er du uheldig og sige ja til deres SEO ydelser, koster det dig endnu flere penge, uden at du reelt får værdi for disse. 

Aftalerne løber typisk op i flere hundrede tusinde kroner over den årrække, som du binder dig til dem. 

Og disse virksomheder køre hårdt mod hårdt, når du bliver bekendt med, at de har oversolgt produktet i telefonen/til det personlige møde, i forhold til, hvad kontrakten foreskriver. 

Men værst af alt, de gør det nærmest umuligt at komme ud af aftalen med dem, og der er ikke meget hjælp at hente i retssystemet.

Hvorfor skulle jeg kunne hjælpe?

Mange har i tidens løb kontaktet diverse advokater. Nogle advokater har oplyst, at det ikke var muligt at komme ud af aftalen, imens andre advokater har taget sagerne videre til domstolene, hvor de i de fleste tilfælde, har tabt sagerne.

For en aftale er en aftale, når det gælder erhverv, og den er nærmest umulig at ophæve.

Nu tænker du sikkert, hvorfor skulle jeg kunne give dig råd til at komme ud af en aftale, som andre har forsøgt at få ophævet uden held. 

Og her skal jeg gerne være hurtig til at oplyse, at du ikke kommer ud af disse aftaler, uden at du kommer til at bruge en del til og ressourcer på det, men i sidste ende, kan det spare dig for mange penge.

Via Not Allowed har jeg i det senest år hjulpet en række erhvervsdrivende med at få ophævet deres aftaler, i nogle tilfælde få dem annulleret mod betaling af et mindre beløb. Og i den forbindelse fik jeg indsigt i, hvordan og hvorledes man let kan køre samme strategi overfor disse web-bureauer, som de selv kører imod deres egne kunder, nemlig at gå lige til grænsen.

Det er disse råd jeg nu giver videre til dem, som er fanget i en urimelig dyr aftale med de smarte sælgere af disse "gratis hjemmesider".

Forarbejde

Før du overhovedet går igang, er det en god ide at gå sammen med et regulært webbureau eller SEO virksomhed. I den forbindelse er det en god ide at vælge nogen, som har styr på deres ting. 

For du vil skulle bruge disse samarbejdspartnere til at presse selskab, som du har aftalen omkring hjemmesiden med. 

Det kan også være en god ide, at du joiner op med en grafiker eller en programmør, som du kan spare lidt med, evt får nogle gode råd og input fra, hvis du ikke er teknisk. 

Og ja så kan du jo også få mig med på holdet, hvis du ikke selv føler for at nærlæse og finde hullerne i kontrakten. 

Og ja det koster dig penge, men hvis det får din aftale ophævet, er denne investering vel givet godt ud.

Hvis du vil gøre det selv, så lav en plan, som du kan følge, det gør det lettere, samtidig med at dit tidsforbrug ligeledes bliver mindre.

Sådan gør du - vær den trælse kunde

Helt lavpraktisk handler det om, at du bliver en dyr og tidskrævende kunde, som de ikke kan tjene penge på, alternativt at webbureauet misligholder kontrakten i sådan et omfang, at den kan hæves, og du dermed ikke er bundet til aftalen mere. 

Og hvis du ikke selv ejer domænet, vil dette også medføre, at du mister dette, men der er heldigvis mange domæner derude, som du kan købe brugsretten til, og dermed opbygge dit online tilstedeværelse igen.

Men hvordan bliver du så en dyr og træls kunde? 

Det findes der heldigvis mange forskellige måder, hvorpå du kan gøre. Og her afhænger det igen af din kontrakts ordlyd, hvad der giver mest mening. 

Jeg vil dele et par af de metoder, som jeg ved virker, og som er brugbare i forhold til de fleste aftaler, som jeg har set.

1. Skift ofte design - Lav justeringer af hjemmesidens udseende

Det er ikke unormalt at hjemmesider skifter designs løbende, fordi de bliver optimeret, herunder fordi det visuelle udtryk forstærkes og udbygges. 

I dit tilfælde gælder præmissen, jo oftere du skifter, jo bedre. 

Og her er selv små og mindre ændringer guld værd. Det kan være at flytte lidt tekst, lave en boks, ændre på opsætningen, lave nye banners osv. 

Gør det til en sport at lave en liste med ændringer, som du sender til webbureauet gene hver anden til tredje uge, og husk at gøre dem opmærksom på, at det er vigtige ændringer, som skal udføres hurtigt. 

Brug evt din SEO partner eller grafiker som reference i forhold til optimering af konverteringer eller lignende.

Jo flere gange du kan ændre ting, jo bedre, fordi bureaet dermed skal afsætte tid og ressourcer, som gør dig til en meget dyr kunde at have.

Og husk at være kreativ, så du ikke bare laver de samme små eller mellemstore ændringer hele tiden. Det må godt batte, og det må godt være dumt, bare de skal bruge en masse tid på det!

2. Bed om funktioner, som ikke findes i plugins

Mange af disse web-bureauer benytter Wordpress som det system, hvor hjemmesiden udvikles i.

Fordelen ved Wordpress er, at der findes en masse gratis plugins, som de kan benytte, og dermed spare ting og penge på at sætte op. 

Din opgave er derimod at være kreativ og bede om funktioner, som f.eks ikke kan findes i et allerede eksisterende plugin, hvorved de skal til at sætte en programmør på opgaven. Og det koster.

Er du f.eks håndværker, kunne du f.eks bede om, at der kommer mulighed for bookning af et aftale/tilbud på din hjemmeside. 

Nu tænker du sikkert, at der findes en masse booking plugins, og det har du ret i. Og det er her, at du igen skal være kreativ. 

Bed om, at der udvikles et specielt system til dig, hvor du f.eks ikke bruger den traditionelle kalender i mailsystemerne, som f.eks Microsoft Outlook. Find et kalender system online, og lav nogle helt håbløse specifikationer, som dette bookingsystem skal kunne.

F.eks kunne du kræve, at det skal tale sammen med Economic, samtidig med at det taler sammen med din kalender. Og så skal der sendes mails, bekræftelser, sættes op mod MitID (så du undgår falske bookninger) osv. 

Giv den gas med dyre og åndsvage funktioner, som der ikke eksisterer i de plugins, som bureauet foreslår. 

Og når de så endelig har udviklet noget, skal du finde en grund til, hvorfor det ikke dur, og dermed skal ændres hele tiden. Og her er optimering af konverteringer et gyldent ord! 

Er du murer kunne du f.eks bede dem udvikle en funktion, som estimerer prisen pr m2 mur, hvis der skal laves nybyg eller reparation af en mur. Og for at gøre det ekstra spyce, kunne du kræve, at der kan vælges 5-10-15 forskellige typer af sten, som dermed giver forskellige udfald, som der skal tages højde for. 

At funktionen ikke bliver brugt, er totalt ligegyldigt, du skal bare have dem igang med at bruge en masse timer på ingenting. 

Og hvis du er kreativ og smart, kan de hurtigt brænde både 20-30-50 timer af på absolut nul og niks.

3. SEO - Tag den til grænsen!

Mange køber en såkaldt SEO pakke, hvor de månedlig betaler et beløb for et gratis plugin i Wordpress, med lovning om, at det giver flere besøgende. 

Virkeligheden kunne dog ikke være mere fjern desværre, du betaler bare hvert måned penge for ingenting.

I din kontrakt står der sikkert, at de laver månedligt SEO for et bestemt beløb. Uden at det er nærmere redegjort, hvad det reelt dækker over. 

Men hvad er SEO? Læs f.eks denne artikel af Lars Skjoldby. Eller denne artikel af Obsidian.

Som du kan læse, består SEO groft sagt af 3 ting, nemlig det tekniske, onpage og linkbuilding. Jeg ved godt, at det er meget groft sat op, men nu handler denne artikel ikke om SEO, blot at udnytte begrebet til din fordel.

Sådan kunne du f.eks gribe det an.

  • Først og fremmest skal du bede webbureauet om en udførlig oversigt over, hvad de laver hver måned af SEO på din hjemmeside. Her skal du udtrykke utilfredshed med fokus.
  • Bed derefter om en udførlig rapport med en halvårlig og årlig oversigt over, hvad de vil lave for dig, således du har noget at arbejde ud fra. Accepter ikke en kort rapport, bed om en meget udførlig og gennemarbejdet en af slagsen
  • Bed derefter om et månedligt møde, hvor I gennemgår den sidste måned, samt finder ud af, hvad den næste måneds fokus skal være
  • Bed dem om en opfølgende rapport fra hvert møde, hvor det aftalte er listet
  • Bed om en månedlig rapport over links, som de har skabt til dit site. Såfremt der er en masse ubrugelige/lav værdi links, skal du klage over dette, da det ikke er aftalt
  • Forelæg evt en plan fra dit SEO bureau til, hvordan dine side kan få gode rankings
  • Find fejl i hastighed eller det tekniske på dit site, og forelæg dem hver eneste gang, du bliver bekendt med noget. Her findes der en masse tools online til at tjekke op på dette
  • Send ugentligt eller hver 14. dag en mail, hvori du påpeger mangler eller fejl ved dit site, brug evt tools som undskyldning for disse påstande, hvis de siger, at det ikke er korrekt
  • Osv

Jo mere du hele tiden kan komme med at udfordringer, fejl og mangler jo bedre! Og der er meget at optimere ved et Wordpress site, da de aldrig er perfekte fra start.

Og såfremt de ikke leverer noget værdi for pengene, ud over et sølle gratis plugin, er det altså et stort argument i forhold til mislighold af aftalen, som kan betyde, at du kan komme ud af den.

4. Påpeg fejl og mislighold

Ved hver eneste lejlighed, hvor det giver mening, skal du påpege, at tingene ikke er, som aftalt i kontrakten. Selv ved små ting, skal du sende en mail, og påpege, at aftalen misligeholdes.

Dette gælder også, hvis noget tager lang tid om at blive lavet, f.eks tools, ændringer, SEO rapporter eller andet.

For at jeres aftale kan ophæves med en gyldig begrundelse af mislighold, er du nødt til at lave en lang række eksempler på, hvor aftalen misligholdes. Her er det ikke nok med et eksempel eller to. Du skal nærmere have 10-20-30 af slagsen.

Og derfor skal hver eneste mulighed for at påpege, at tingene ikke er som aftalt udnyttes. 

Det gør du ganske enkelt ved at sende en mail til flest mulige hos webbureauet. Alle dem du har været i kontakt med, skal cc, deres officielle mail osv. 

Jo flere der kan bruge tid på at læse din mail, jo bedre. 

Og så må dine mails gerne være lange, MEGET lange. 

Skriv det vigtigste i starten og begynd herefter at fylde ligegyldigt fyld på, evt henvis til tidligere sager eller problemer, og bliv ved med at henvise til disse i fremtidige mails. 

Evt skriv at du kender andre, som har en lignende hjemmeside, som ikke har alle de problemer, som du har, og at du undre dig over, at de ikke kan leve op til aftalen, når de selv har henvendt sig til dig. 

Husk på at der sidder nogen i den anden ende og læser dine mails, dvs spilder deres tid. Hvilket er målet. 

Men husk også på, at du ikke skriver noget, der evt kan bruges imod dig senere hen, eller noget som er totalt ligegyldigt, så det bliver åbenlyst, hvad din agenda er.

Ophøre samarbejdet

Når der har været tilstrækkeligt mange tilfælde af mangler, mislighold, problemer mm, kan du med fordel kontakte webbureauet og foreslå, at aftalen annulleres. 

Og hvis der er mange forhold af mislighold, kan du også meddele dem, at du ophæver aftalen med henvisning til de mange tilfælde af mislighold af aftalen, da du har mistet tilliden til virksomheden, dens ansatte og deres mange løfter. Men husk at have mange tilfælde, før du gør dette.

Hvis de afviser, at samarbejdet skal ophøre, alternativt afviser at aftalen ophæves, skal du meddele dem, at de kan gå Rettens vej, såfremt at de er uenige, og du stopper dermed betalingen til selskabet. Og når de sætter Inkasso på sagen, giver du samme besked.

Har du været en tilstrækkelig dyr kunde, vil de ofte lade dig slippe ud af aftalen, da de ikke tjener penge på dig, og det er jo hele ideen med at være besværlig.

Jeg vil vove at påstå, at langt de fleste kan blive så besværlig en kunde, at de kan slippe ud af disse aftaler. Men det kræver en indsats, og du skal bruge noget tid på det desværre.

Afsluttende bemærkninger

Du kan selvfølgelig få hjælp af undertegnede eller andre mennesker, men tænk dig godt om. 

Jeg har hjulpet klienter, som er endt med regninger i størrelsen 5-15.000 kr for de mange timers arbejde, ud over deres eget tidsforbrug. Så tænk dig om, før du kaster en masse penge efter ekstern hjælp.

Hverken jeg eller andre kan love dig, hvor hurtigt eller nemt du kommer ud af aftalen, vi kan kun give det et ihærdigt forsøg

Og lad dig ikke slå ud af, at bureauet begynder at gå hårdt mod hårdt. Det er helt naturligt, du skal bare holde fast i den aftale, som de selv henviser til. Og du har ret til meget af ovenstående, det har de selv lovet dig.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Fashion-Seller skriver Skriv dig op