Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Gæsteeksperten Webshop-bibelen: Hvilken platform skal jeg vælge?

Webshop-bibelen: Hvilken platform skal jeg vælge?

39.206 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 January 2013

Hvis du skal i gang med din første webshop eller til at skifte platform på grund af vækst, er det vigtigt, at du tænker dig godt om, inden du tager en beslutning om, hvilken platform du vil benytte.

Jeg arbejder til dagligt med udvikling, markedsføring og design af bl.a. webshops, og i dette indlæg vil jeg hjælpe dig på rette vej i forhold til nogle af de problemstillinger, der opstår, når man skal vælge en webshop-platform. På den måde får du en webshop, der præcist matcher dine og dine kunders behov.

Hosted eller open source?

Hvad er en hosted webshop-løsning?

En hosted webshop-løsning betyder, at du ikke har adgang til koderne bag ved din shop. Det vil sige, at der ikke er kompatibilitetsproblemer eller bøvl med nye tiltag. Hvis du ønsker nye lækre funktioner, kan du ikke bare hive fat i en programmør, som skal lave det for dig – dog tillader nogle hosted webshops denne mulighed, men det er altid dyrt. Man betaler som oftest et månedligt gebyr for denne løsning, samtidig med at det er muligt at tilkøbe ekstra moduler. DanDomain og Wannafind Hosted Shop er blandt de mest kendte hosted webshop-løsninger i Danmark.

Fordele ved at have en hosted webshop

  • Dine udgifter er ”konstante”
    Det kan koste en del at have shoppen kørende, men der er ikke mange uforudsete udgifter. Denne løsning er en klar fordel for en ny webshopejer, eller hvis noget skulle gå galt i opsætningen.
  • Det spiller bare
    Der er ikke forskellige versioner eller server-setup til at køre denne type af webshops. Det vil sige, at man kan slippe for eventuelle kompatibilitetsproblemer. Og såfremt der opstår problemer, kan man kontakte udbyderens supportafdeling – ofte uden yderligere omkostninger.
  • Tvunget løbende opdateringer
    En hosted webshop-løsning er ikke så hurtig med nye tiltag som alternativet ”open source”. Til gengæld er det de færreste, der ønsker at have en webshop, hvor der ikke løbende lanceres nye funktioner – det tvinger udbyderen til at lave opdateringer til platformen jævnligt.
  • Det kan være en rigtig god introduktion til e-handel
    Denne løsning er god, hvis du er helt ny inden for e-handel og ønsker at træde varsomt frem rent økonomisk. En hosted webshop giver dig alt det, du skal bruge, og du slipper for en stor engangsbetaling – i stedet er udgifterne konstante. Der er masser af termer, arbejdsområder og rutiner, som man ikke aner noget om, når man skal have gang i sin første webshop.

Ulemper ved at have en hosted webshop

  • Dyre moduler og udvidelser
    Hvis du ønsker at få det fulde ud af en hosted webshop-løsning, kan det nemt koste over 1000 kroner om måneden for at have shoppen kørende.
  • Du kan ikke få det 100 %, som du vil have det
    E-handlen ændrer sig konstant, og der skal nye og smarte tiltag til, for at du kan være up-to-date med hensyn til design og funktionalitet – samt give dine konkurrenter baghjul. Da du ikke har adgang til den bagomlæggende kode, kan du ikke benytte mange af de gratis udvidelser der findes til ”open source” eller få eksterne programmører til at hjælpe dig med at opnå mersalg. De begrænsede muligheder i en hosted webshop bliver hurtigt et problem, når din shop først begynder at vækste – og når du ønsker nye tiltag eller ændringer, vil du ofte stå tilbage med svaret: ”det kan ikke lade sig gøre”.
  • Langsom eksekvering
    Hvis du ønsker en ny funktion til shoppen, kan du tage fat i udbyderen. Der vil som oftest gå lang tid, før de nye indstillinger er klar – såfremt de overhovedet kommer med i én af de efterfølgende opdateringer.
  • Flytning er uundgåelig
    Enhver webshopejers største skræk er at skifte webshop-platform, da det medfører en masse arbejde og ofte et midlertidigt fald i søgemaskinerne. Hvis din hosted webshop er i stor vækst, og du ønsker at give dine kunder præcist det, som de vil have - samt benytte moderne teknologier, er det uundgåeligt, at du skal skifte platform på et tidspunkt.

Open source webshop

Hvad er en open source webshop?

Open source betyder, at du og din programmør har fuld adgang til den bagvedliggende kode. Det betyder, at I kan foretage de ændringer, som I ønsker – og som oftest findes der mange udvidelser, der kan reducere udviklingstiden og dertilhørende omkostninger. Sådanne udvidelser kan give jer redskaberne til at være med på de nyeste trends, samtidig med at I kan optimere webshoppen og derigennem opnå mersalg. Magento og PrestaShop er blandt de mest kendte open source webshop-løsninger i Danmark.

Fordele ved at have en open source webshop

  • Platformen er ofte gratis
    Det er nødvendigt at få en programmør til at hjælpe dig med de ændringer, du skal have foretaget, men selve platformen er ofte gratis. Derfor er løsningen langt billigere i længden end en hosted webshop, medmindre du vil have foretaget store ændringer. Der er dog fortsat udgifter til fx hosting og betalingsgateway, men de månedlige udgifter er langt fra de samme som ved en hosted webshop.
  • Oceaner af udvidelser, design og plug-ins
    Der findes mange udvidelser, hvoraf nogle er gratis, mens andre er prisvenlige. Dette kunne være udvidelser som fx en forbedret check-out-proces eller muligheden for at integrere webshoppen med sociale medier. Disse udvidelser sparer dig for tid og penge. Hvis du ikke er meget for at betale for et unikt design, findes der også mange standardiserede design til open source-løsninger, der er gratis eller kan anskaffes til en fordelagtig pris.
  • Stor fleksibilitet
    Nogle open source-platforme er mere fleksible end andre, men du kan - basalt set - få tingene, som du gerne vil have det, hvis din programmør er dygtig nok. Det skal være slut med, at ”det kan ikke lade sig gøre”!
  • Gode communities
    Der er som oftest et stort community tilknyttet større open source-løsninger, hvor du kan få alt den hjælp, du skal bruge. Dermed reducerer du eventuel supporttid, samtidig med at du kan trække på andres erfaringer.
  • Opdateringer til platformen
    Tro ikke, at selve platformen ikke bliver opdateret, fordi den er gratis. Moderne open source eCommerce-platforme får opdateret deres kernefunktioner og teknologier fra tid til anden. Det gør, at platformen også vokser funktionsmæssigt.
  • Du kan få en ny programmør eller host, hvis du ønsker det
    Hvis du af en eller anden grund ikke kommer helt overens med din programmør, eller du synes, at personen er for dyr, er der rig mulighed for at skifte leverandør – i modsætning til en hosted webshop-løsning, hvor du sidder fast med dit valg.

Ulemper ved at have en open source webshop

  • Det kan føles overvældende
    De mange muligheder på en open source-platform kan virke overvældende for nogle. Især på større platforme er det rart at få hjælp fra en erfaren bruger eller udvikler.
  • Du skal ofte have hjælp til opsætning
    Alt efter den valgte platform kræves der en eller anden form for konfiguration. Det er ikke gratis, medmindre du har en smule teknisk snilde. Dette skal blot medregnes som en mindre startomkostning samt ses som en mulighed for at lære en leverandør bedre at kende.
  • Kompatibilitetsproblemer
    Afhængig af serverindstillinger, versionering og udvidelser kan der opstå fejl i form af kompatibilitetsproblemer. Det betyder, at man skal bruge en smule tid på at udbedre en fejl eller opdatere en udvidelse til shoppen.
  • Flere ting at se til
    I forbindelse med en open source webshop er der som oftest flere ting at holde styr på end ved en hosted webshop (medmindre din leverandør kan sit kram), herunder hosting, betalingsgateway, opdateringer og udvidelser.
    Opsummering: en hosted webshop er lig med mindre ansvar, men færre muligheder, hvorimod du med en open source-løsning kan tillade dig at være en smule mere ambitiøs.  

Konkrete platforme

Lad os gennemgå nogle af de kendte webshop-løsninger, der er på markedet i dag. Du kan med fordel kigge på dette link, som giver dig et indblik i, hvilke løsninger der benyttes på Top 1M og Top 100K websites: https://plus.google.com/118250106730312786714/posts/ESrtGePNXg4 . Derudover får du et overblik over væksten hos de forskellige platforme.

WooCommerce

Har du i forvejen en WordPress-hjemmeside, og ønsker du at give dine kunder en simpel og nem tilgang til dine produkter, bør du bestemt overveje WooCommerce – et plugin til WordPress.

WooCommerce bygger på den kendte open source blog-løsning, WordPress, og fungerer som en underfunktion til selve denne platform. Der er masser af designmuligheder, samtidig med at brugeroplevelsen er god, og det er nemt at komme ind i for din programmør.

Det indeholder ikke de mest avancerede features, men du finder simple tiltag som kategorisering, tags og basale funktioner vedrørende e-handel.

Typer, der bør overveje WooCommerce

  • En lille blog/site i WordPress
    Hvis du allerede har en blog eller hjemmeside i WordPress og ønsker at begive dig ud i e-handel, er dette et godt sted at starte.

  • Den simple shop
    Hvis du kun har få behov og et lille produktudvalg, kan WP-eCommerce-moduler såsom WooCommerce være en ideel løsning for dig. Der er en del temaer til WooCommerce, og de er så godt som gratis at benytte – det er bare at slå til.

Magento

Magento er Formel 1-racerbilen inden for e-handelsplatforme, når det gælder fleksibilitet, muligheder og vækst. Denne open source-platform henvender sig til den ambitiøse webshop, men fordi den er gratis, kan alle være med. Platformen har bl.a. indbygget crossale, promotions, relaterede produkter, multistore-funktion og meget mere, hvorfor man fra dag ét har en markant fordel i forhold til konkurrenterne. I modsætning til en del andre open source-platforme er Magento så godt som søgemaskinevenligt fra første dag.

Magento er en af de absolut største platforme inden for e-handel, og det kan bestemt anbefales at tage et kig på platformen. Der er kun få ulemper ved Magento, og det er fx, at selve strukturen på Magento er unik og kompleks. Dermed skal man som programmør – i modsætning til andre systemer – bruge lidt mere tid på at sætte sig ordentligt ind i platformen. På grund af størrelsen og fleksibiliteten er Magento en smule langsom, såfremt shoppen ikke bliver hostet af en Magento-specialiseret host. Så det kan kun anbefales, at man finder et ordenligt host til denne platform, så ens webshop bliver lynhurtig og lækker for brugerne.

Magento er som nævnt en af de absolut største e-handelsplatforme, så der findes mange Magento-programmører. Derudover skulle Magento 2 eftersigende være på trapperne med store performanceoptimeringer, så du skal ikke lægge for meget i de nuværende drawbacks.

Typer, der bør overveje Magento

  • Den ambitiøse iværksætter
    Uanset om du har et stort eller lille budget, kan Magento være løsningen for dig. De mange muligheder for vækst, optimering og mersalg gør, at der kun er én vej frem. Og det gode er, at startudgiften kun behøver at løbe op i få tusinde kroner; derefter kan du bygge på med skræddersyede løsninger, så snart din shop begynder at vækste.
  • Den store enterprise virksomhed
    Med et stort, fleksibelt system med mange muligheder og indbygget multistore- og promotion-funktioner kan Magento tilbyde dig en kick-ass webshop. Og med en skræddersyet udvikling såvel som design kan du overgå dine konkurrenter og give dine kunder en unik brugeroplevelse.

Alternativer til Magento

PrestaShop kan være et alternativ til Magento, da det også er en anset open source-løsning inden for e-handel i Danmark. Fra et programmeringsmæssigt perspektiv er PrestaShop en smule lettere at komme ind i, men denne løsning har ikke de samme funktioner som Magento. PrestaShop benyttes langt fra af det samme antal brugere som Magento, men oplever dog stadig god vækst.

VirtueMart og Zen Cart er andre alternativer, der er målrettet brugere, som ønsker en open source-løsning med begrænset funktionalitet. De mange muligheder, som Magento tilbyder, er ikke et match for alle iværksættere – og kan virke uoverskueligt, medmindre man har en leverandør, der formår at sætte én ind i sagerne. Begge platforme benyttes mere end PrestaShop og oplever stadig vækst, men de tilbyder dog kun en smule ud over de basale webshop-funktioner – hvis der absolut skal sammenlignes med Magento.

Shopify

Er du typen, der overvejer en hosted løsning og ikke ønsker at have programmører inde over, men i stedet er villig til at afgive en procentdel af din omsætning? Så er Shopify lige noget for dig!

Shopify er kendt for nemme tilpasningsmuligheder, hvorfor du kan rette, som du har lyst til, uden hjælp fra andre. Såfremt du ønsker et specialiseret design, skal du have fat i en ”Shopify”-kyndig, der kan hjælpe dig med at skræddersy et design til dine behov.

Det gode ved Shopify er, at det er billigt at starte op, men i den lille pakke skal man betale 2 % af det gennemførte salg til Shopify. Shopify tilbyder et væld af moduler, så selvom det er en hosted løsning, kan man stadig få mange ekstra funktioner – som oftest er mod en månedlig betaling, i modsætning til de fleste open source-moduler.

Typer, der bør overveje Shopify

  • Sideshop til eksisterende hjemmeside
    Har du allerede en hjemmeside – måske oven i købet en hjemmeside med fokus på et brand – og foretrækker du en hosted løsning, skal du se nærmere på Shopify-universet.
  • Mindre foretagende uden de store behov

Hvis du ønsker at være en del af en hosted løsning, som tilbyder masser af moduler, kan Shopify give dig den shop, du ønsker.

DanDomain

DanDomain er en meget udbredt webshop-platform i Danmark, og jeg er simpelthen nødt til at have denne e-handelsplatform med i dette indlæg.

DanDomain er en mere klassisk, hosted løsning, som også er kendt for at yde god support. Der er mange muligheder inden for dataudveksling og udnyttelse af mersalgsmuligheder, på trods af at der er tale om en hosted webshop.

Typer, der bør overveje DanDomain

  • Mindre foretagende med fokus på økonomisk sikkerhed
    Da DanDomain er en hosted løsning, er der sjældent uforudsete udgifter forbundet med selve shoppen. Dét – såvel som DanDomains gode supportmuligheder – giver tryghed fra dag ét.
  • Nybegynder, som satser på en hosted løsning
    DanDomain er bestemt en god introduktion til dansk e-handel. Så har du en lille e-købmand i maven, og skal du have bekræftet, at e-handel er noget for dig, bør du tage et kig på dette system.

    Der findes et hav af e-handelsplatforme, så jeg kan kun råde dig til at gå på udkig i e-handelsuniverset for at finde en platform, som matcher dine behov. Det kan også være en god idé at tage erfarne eCommerce-folk her på Amino med på råd :-)

    Derudover er der næsten altid mulighed for at få opsat en gratis demo af de enkelte platforme. Det anbefales at benytte sådanne tilbud, så du kan danne dig et bedre overblik, inden du træffer dit valg.

Starten

Kernefunktioner, som du skal holde øje med

-          Dårlig SEO
Sørg for, at din platform er søgemaskinevenlig, eller nemt kan blive det. Det er næsten altid alfa og omega, at din webshop kan konkurrere i søgemaskinerne, så dette punkt må ikke halte. Sørg for at få lavet de korrekte 301-redirects, hvor de hører til. Derudover skal du få sat tekster ind det rette sted og sikre, at du selv kan styre tiltag såsom titler og URL’er. Der er mange faktorer at holde øje med, når man taler om SEO – og er du usikker på, om platformen er SEO-venlig, kan du søge råd i debatten på Amino.

-          Konverteringsoptimering & tracking
Når din shop er lanceret, skal den løbende optimeres, for at dine konverteringer bliver bedre over tid. En bedre konvertering betyder kort sagt: flere penge i kassen per besøgende. Dermed kan du spare penge på markedsføring og samtidig med opnå en fordel i forhold til dine konkurrenter. Sørg for, at der er rig mulighed for at sætte diverse værktøjer op mod din webshop, så du opnår en god optimering.

-          Usability & CMS-funktioner
Hvor nemt er det for dig at administrere – og hvor nemt er det for brugerne at foretage et køb i den valgte platform? Mange platforme kan tilpasses/optimeres, men vær opmærksom på ovenstående, når du vælger din løsning.

-          Moduler, designmuligheder og integrationer
Benytter du et regnskabssystem, er der brug for billige udvidelser, vil du i gang med Affiliate Marketing, eller ønsker du en øget brugervenlighed? Du skal sørge for at sætte dig ind i, hvad der rent faktisk er muligt på den tekniske- og designmæssige front i din løsning.

-          Mobil version
Vises din webshop ordentligt på en mobil platform, når du får behov for dette? Flere og flere køber via mobile enheder, så du skal sørge for at være på forkant med udviklingen. Find derfor en platform, som har muligheden for en god mobilversion.

-          Vækst og internationalisering
Når din webshop får succes, har du så mulighed for at udvide? Det er surt at stå med en platform, som ikke kan følge med, når du træder i pedalerne.

-          Flytning
Det nytter ikke at binde sig til en platform, som du ikke kan skifte væk fra. Det er enhver webshopejers mareridt at flytte platform, så du skal sikre, at de foretrukne systemer tillader at eksportere og importere dine produkter, kunder og tilmeldte til dit nyhedsbrev.

-         Mersalgsmuligheder
Krydssalg, opsalg, eftersalg og mersalg er alle ord, du kommer til at beskæftige dig med, når du arbejder med e-handel. Sørg for, at din platform er designet med henblik på at sælge mere til dine kunder ved at udnytte funktioner såsom eksempelvis ”relaterede produkter”.

Begynderfejl

-          Det koster penge at tjene penge
De fleste butiksejere, der driver en fysisk butik, er klar over, at de skal investere penge for at få en præsentabel butik, hvor kunderne har lyst til at handle. Mange iværksættere, som lancerer deres første webshop, er ikke villige til at betale en smule ekstra for at søge professionel hjælp og derved undgå begynderfejl. Sørg for at få professionel hjælp til din shop, så du har et konkurrencedygtigt udgangspunkt, som kan være med på markedets hårde vilkår. Hvis du tror på din webshop, er det værd at betale en smule ekstra for at komme godt fra start.

-          Lad være med kun at indhente tilbud fra én leverandør
Det er naivt at tro, at den første leverandør, du finder, altid er den bedste eller billigste. Lav et oplæg, der indeholder en vision, målsætning, krav og tanker omkring din kommende webshop, og indhent tilbud fra flere leverandører, som kan levere det ønskede.

-          Din webshop skal være søgemaskinevenlig fra dag ét!
Det er nævnt før, men nu bliver det nævnt igen: sørg for, at din webshop er søgemaskinevenlig fra start. Med det mener jeg, at URL-strukturen og den interne linkstruktur skal være god, siden må ikke indeholde ”duplicate content”, og der må ikke være nogen barrierer, der afholder Google fra at indeksere din side – eller afholder dig fra en god placering.

Derudover er det vigtigt, at du sikrer, at Google ikke kan komme ind og snuse på webshoppen i løbet af udviklingsfasen – derved slipper du for, at Google foretager misfortolkninger. Har du brug for hjælp omkring dette aspekt i forhold til din platform, kan du søge råd i debatten på Amino.

-          Det er ikke kun webshoppen, der skal spille
For at få succes skal du have en markedsføringsstrategi, god support, et velovervejet varerlager, købmandsånd, viden omkring dine kunder, osv. Din webshop er fundamentet for din forretning, men selve webshoppen kan ikke løfte opgaven på egen hånd. Du skal sørge for, at det hele smelter sammen i en større enhed.

Konklusion

Du bør skabe dig et overblik over dine behov, ambitionsniveau, kundebehov og budget, inden du kaster dig over en platform, som du mener, der matcher dine behov. Derfor skal du bruge nogle timer på research – det sparer dig for tid senere, samtidig med at du øger dit salg på den lange bane.

At starte en webshop er ikke så nemt, som mange får det til at se ud. Derfor skal du gøre det rigtigt første gang ;-)

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Gæsteeksperten skriver Skriv dig op