Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino

Kan vi virkelig gøre vores nye medarbejder effektiv inden 1. arbejdsdag?

Skrevet af:
6. november 2017 | 206 Visninger | 0 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du? :

Amino Ekspertblog

Gitte's blog

Ekspertblogger på Amino

Ja, det kan I! Læs med, og se hvordan!

Sådan starter I introduktionen af jeres nyansatte før 1. arbejdsdag

Har I tænkt over, at introduktionen af jeres nyansatte ikke behøver starte på 1. arbejdsdag? Den kan snildt starte inden, og det er kun en fordel for både jer og den nyansatte. Hvordan kan det være det, tænker I måske. Læs videre, og få svaret!

Af en eller anden grund er mange ledere ikke vant til at tænke introduktion ind, før deres nye medarbejder starter. Det er ærgerligt, for det er en god mulighed for at opbygge en god relation allerede på dette tidspunkt. Og på dette tidspunkt er jeres nye medarbejder også topmotiveret for at sætte sig ind i jeres virksomhed – han eller hun glæder sig til at skulle begynde hos jer og vil med glæde læse om jeres firma.

Og hvad er det så, I lige så godt kan få gjort?

Der er flere gode ting at tage fat på – her er to gode tips:

  • Få alt papirarbejde klaret – den nye kan lige så godt udfylde blanketter til pension, mobiltelefon, internet og så videre inden start
  • Send information om virksomheden, for eksempel uddrag fra personalehåndbogen og andet relevant materiale – der er rigeligt den nye skal forholde sig til i starten, så det er kun en fordel at sende noget af det op til 1. arbejdsdag

 Og et par tips til, hvad I kan gøre, så jeres nyansatte bliver effektiv fra 1. arbejdsdag

  • Sørg for at klargøre arbejdsplads med kontorartikler, computer med alle relevante programmer og telefon. Begynder I først, når den nye er ankommet, gør der hurtigt 7-14 dage, inden pc’en er klar. Det er dyrt at bruge en halv månedsløn ineffektivt!
  • Hav et introduktionsprogram klar, så den nye møder de rette personer hurtigst og ikke selv skal finde frem til dem

 Og fordelene – de er der!

  • For nyansatte er der utrolig meget at sætte sig ind i fra starten. Derfor er det kun en fordel at få så meget som muligt klaret inden, og den nye vil huske det bedre
  • Det kan aflæses på nøgletallene – den nyansatte har mindre spildtid, fordi det praktiske er i orden

 

Så overvej, om der ikke kan være en fordel for jer i at tænke introduktionen ind, før jeres nye medarbejder starter!

saxis

Læs også


Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: ni + ti =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Gitte skriver


Om

Det er mit store ønske med denne HR-blog at gøre en positiv forskel og komme med mit bud på, hvordan vi for eksempel får bedre jobannoncer, giver bedre afslag til kandidater, tager bedre imod nye medarbejdere og så videre.

Desuden interesserer jeg mig også for, hvad fremtidens arbejdsmarked kommer til at betyde, og hvordan vi bedst muligt tager imod de nye generationer, hvis forventninger er anderledes end de tidligere generationers.

I sidste ende påvirker HR- arbejdet en virksomheds employer brand både over for de ansatte og potentielle nye medarbejdere.

Derudover ligger det mig meget på sinde, at HR-arbejdet tager udgangspunkt i forretningen og dens kunders behov.

Jeg har arbejdet med HR i flere år i forskellige typer virksomheder.

Den faglige ballast har jeg fra en HD i organisation, ledelse og HR, og jeg trækker også på min sproglige baggrund.

Desuden prioriterer jeg højt at
følge med i nye tendenser og trends inden for mit felt og formidle det videre til alle, der kan bruge det.


Seneste kommentarer