Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

HEO - en introduktion

1.216 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 June 2011

Hvad hovedet er fyldt med, løber hjemmesiden over med! Comprende?

Utroligt mange hjemmesider giver ufatteligt mange og lange svar på noget, som jeg - og andre besøgende - aldrig kunne finde på at spørge om. 

Hvorfor er det så uhyggeligt få hjemmesider, som giver mig - os - hjertebanken, højere puls, røde kinder, glæde, begejstring, fællesskabsfølelse, handlingsparathed ...?

Kan det have noget at gøre med, at dem der laver siderne er sygeligt fikserede på CMS, CSS, XML og SEO? Og at dem, der bestiller siderne, er så sk... bange for at falde igennem, at de for en sikkerheds skyld siger og skriver de samme ting som alle andre på samme måde som alle andre?

Okay, meget af det her webhalløj kunne naturligvis ikke lade sig gøre uden CMS, CSS, XML og SEO og alle de andre bogstavlege. Men ærlig talt! Er det virkelig tyve timers slid med koder værd at banke en side op, som udelukkende kommunikerer med en f*cking søgemaskine og ikke med levende mennesker? Er det virkelig lisså mange timers slid med SEO værd at banke siden op på side 1 i Google-søgeresultaterne, hvis de mange klik ender ud med et kæmpe "Gaaaab! Godnat! Nu vælter jeg fanme ind i seng!"

Okay, der er et par sider derude, som er undtagelserne. Men det her handler om de 98 procent, der knokler afsted som en flok lemminger på vandring efter ... CMS, CSS, XML og SEO ;-)

Er det for meget at bede om, at hjemmeside-snedkerne begynder at interesse sig lidt for menneskers måde at klikke sammen på? Ja? 

Nåmen, så får I sgu en ny forkortelse: HEO!

Hvad betyder det?

Human Empathy Optimization!

Menneskelig indlevelses optimering.

Det er overhovedet ikke svært, og det er måske grunden til at det er dybt undervurderet.

Derfor fandt jeg på, at man kunne gøre det til en metode med en tilhørende opskrift.

Indtil videre er der ikke nogen metatags at arbejde med her, i det mindste ikke i backend. Til gengæld giver metoden nogle rigtig gode leads at arbejde med i frontend. For eksempel:

1. Hvor i teksten kan svar gøres til spørgsmål?

2. Hvor kan der indflettes dialog (det vil sige spørgsmål, som den besøgende gerne svarer på og dermed giver Jer ekstra værdifuld viden om site-attraktion mm.)?

3. Hvor kan der indflettes svar på den besøgendes spørgsmål om hvorfor, hvordan og hvad?

4. Hvor er der passivt sprog, som kan vendes til aktivt?

5. Hvor er der uklarheder, som skal ommøbleres til klar kommunikation?

6. Hvor er de klicheer og fremmedord, som pisser den besøgende af?

7. Hvor er de lange beskrivelser som kan formidles meget bedre i et billede, en tegning eller en videostump?

8. Hvor er tekstens catchpoints - og er de gjort synlige?

9. Tekstens afsnit - er der mange, og går de lige på?

10. Appellerne til handling - er de der?

Dette er blot et udpluk af de spørgsmål, som tilsammen tegner hjemmesidens HEO-indeks.

Hvis du nu sidder tilbage med en fornemmelse af at være blevet banket i hovedet med en masse ubegribelige påstande og overdrivelser, så ved du hvordan jeg har haft det under læsningen af utallige hjemmesider.

Skal vi ikke hellere prøve at lægge påstandene bag os og gå i konstruktiv dialog med en masse spørgsmål, der åbner op og gør kreativ?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når DialogDesigneren.dk skriver Skriv dig op