Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Du har allerede bedømt dette indlæg
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Jannich Rindom - Med fokus på det opsøgende salg og mødebooking. Salg bliver mere digitaliseret- af Jannich Rindom & Henrik Frier.

Salg bliver mere digitaliseret- af Jannich Rindom & Henrik Frier.

1.162 Visninger
07 June 2018

                                                                                                                                                                    

Det var så hyggeligt dengang verden havde små butikker. Man kan helt glemme hvordan det var at handle i gamle dage, hvor hver kategori af produkter blev solgt i hver sin lille butik. Det må være fordi man efterhånden ikke ser andet end store supermarkeder og glitrende indkøbscentre. Men dengang var byerne fulde af små butikker der lå på stribe, i enhver handelsby med respekt for sig selv: Slagteren, grønthandleren, fiskehandleren, tobaksforretningen ...de var der alle sammen! Og kommer man først til at tænke på hvordan man foretog sine indkøb dengang, kan man pludseligt komme til at savne hele sceneriet. Butikken hvor man går ind, hilser på ekspedienten, køber den vare man skal bruge – og går ud igen uden at have fået ondt i hovedet.

 

Som fx den lille isenkræmmer, hvor man kunne gå ind og købe et søm eller en elpære med ægte glødetråd. Eller hos købmanden, som altid havde den lille detalje man lige stod og manglede til aftensmaden, og som man kunne smutte ned og købe på et splitsekund, uden at skulle hagles igennem flere timers forvirrende virvar af blinkende lygter og glimmer i indkøbscentret. Der, hvor man for at finde en enkelt liter mælk, er tvunget til at forcere hele afdelinger med damekonfektion, cykeludstyr og diverse hårde hvidevarer – inden man til sidst kommer frem til en uvenlig kø af mennesker ved kassen, der alle helst vil slippe ud igen så hurtigt som muligt.

 

Et sted hvor man på en nem, sympatisk og behagelig måde kan købe en vare i et forholdsvis normalt lokale, med vinduer, en disk og en dør som man selv åbner og lukker. Det var jo nærmest en luksus at blive ekspederet i ro og mag. Hvis der sad en lille messingklokke øverst på døren og manden der stod bag ved disken var iført en blød hat og var gik med kittel, så er det jo lige før man får en tåre i øjenkrogen og rammes af nostalgisk velvære.

 

 

Verden er gået online

 

Men nostalgi, det er præcis hvad det er. Der er løbet meget vand gennem floden, siden den kittelklædte ekspedient slog kr. 4,85 ind på det gamle kasseapparat, eller skrev beløbet ned i bogen, så man kunne betale ved udgangen af måneden. Hyggelig stemning i selv sig, hjælper ikke noget på salgstallene -  der skal helt andre boller på suppen for at kunne lave salg i 2018.

 

Salg i dag er en hel anden verden, end den var for blot få år siden. Der er sket en revolutionerende udvikling på forholdsvis kort tid. Den afgørende forskel er, at vi fået internettet på banen, det har ændret og effektiviseret salg på en måde vi aldrig har set før. Salg er blevet digitaliseret.

 

Sandheden er, at 85 % af de varer og serviceydelser der opsøges af kunder i dag, foregår online. Det vil sige, at der kun er 15 % tilbage, der måske går ned til bageren og køber sig en smørkage, uden at tjekke udvalget på internettet først – og selv bageren er på vej til at blive digitaliseret.

Selv om der utroligt nok stadig findes virksomheder der ikke gør brug af digitale platforme i deres daglige forretning, så må fremtiden for alle nye virksomheder, siges at blive drevet online og digitalt.

 

Farvestrålende papirreklamer ligger og fylder i postkassen, og ender som regel med at blive kørt på genbrugspladsen uden at blive læst. Imens kører de digitale reklamer ind på telefonen, computeren eller tabletten derhjemme eller på jobbet. Det er nemt, der er hurtigt, det er effektivt.

 

 

Det handler om at være synlig

 

Men det handler ikke kun om reklame, det handler om synliggørelse og om at være til stede på internettet. Vi taler om digital og online marketing, der nu er en del af den digitale marketings- og salgs-strategi, som de fleste virksomheder benytter sig af i dag. Der udvikles og sælges fra webshops som aldrig før, og der findes næsten ikke længere varer der ikke kan købes online. Der udvikles nye apps til mobiltelefonen, der skal gøre vejen kortere og mere direkte, mellem virksomheder og deres kunder, i et stadig mere konkurrencepræget marked. Der laves digitale markedsanalyser og kundeundersøgelser, der kan analysere og præcisere hvordan en virksomhed når frem til de rette kunder. Der skrives reklame- og blog-tekster med nøje undersøgte og analyserede SEO, Adwords og søgeordskampagner, med ord der skal ramme den helt rigtige målgruppe.

 

Det er tjekket og gennemtjekket, og bare så meget mere sofistikeret og effektivt end det nogensinde har været før. Puha, man bliver helt forpustet af al den digitale teknologi – og kan endnu engang længes tilbage til den lille butik med klokken på døren...

 

 

Jannich Rindom: 'De sociale medier er en potent kilde til salg'

 

Men tilbage i virkelighedens 2018, må vi heller ikke glemme det fænomen der kaldes 'sociale medier'. I en samtale med Jannich Rindom, kommer vi ind på temaet omkring

'digitalisering' af salg og de muligheder der ligger i fx brug af de sociale medier. Jannich Rindom er ejer, salgschef og coach i firmaet Phoner2Support, og har i en længere årrække har arbejdet med næsten alle dele af salgsbranchen.

 

”I dag handler det om, hvordan virksomheder kan omdanne deres traditionelle salgsteam til en digital salgsstyrke, der bedre end nogensinde før, kan pleje kundernes engagement og tilbyde et helt andet forhold mellem kunder og virksomhed, der både kan skabe salg og glade klienter. Og dette form for forhold og engagement, er det man kan opnå med sociale medier”, lyder det fra  Janncih Rindom. http://dinerhvervscoach.dk/ 

 

Sociale medier gør det muligt for sælgere at se, hvad der menes og siges om netop deres produkt/ydelse, blandt et meget stort publikum. Det er sociale platforme som fx Twitter, Facebook og Linkedin, som sælgere er begyndt at gøre ihærdigt brug af, for at komme endnu tættere på deres leads og nye, potentielle kunder. Med disse sociale kontakter, er det nemlig nemmere at nå helt frem til de personer ude i virksomhederne, der står for indkøb og sidder med kapaciteten til at kunne tage beslutninger. Den slags kontakter, er guld værd for en sælger.

 

 

Træning og uddannelse

 

Statistikker siger, at forbrugere påvirkes af de sociale medier, med op til 78 %. Det er rigtigt meget, og det gør de sociale medier til et kæmpe potentiale, vel at mærke så længe omtalen og påvirkningen er positiv. Derfor er det vigtigt at vide noget om, hvordan man bedst bruger de sociale platforme. At lære at bruge sociale netværk kræver mere træning, end blot at ringe fra telefonen eller sende en email.

 

Ifølge 68 % af de ansatte, er uddannelse og udvikling den vigtigste politik på arbejdspladsen, mens 84 % af lederne heller ikke er tvivl om, at medarbejderindlæring er vigtig del af en virksomheds udvikling. Det ser ud til, at uanset hvilken rolle salgsmedarbejdere udfører, så er alle enige om at de bør lære og udvikle sig. De sociale medier er bare et enkelt eksempel, på et område som salgsteams bør mestre for at skabe succes i virksomheden. Men helt generelt, så er den digitale udvikling på markedet i så kraftig vækst, og det digitale tempo så højt, at løbende træning og opdatering er en forudsætning for, at salgsbranchen kan holde sig ajour med de nyeste teknologier og udføre deres job.

Få besked når Jannich skriver Skriv dig op