Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Grafisk Design

3.521 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 February 2017

En lille guide til grafisk design

Når du har læst denne guide, er du blevet klogere på grafisk design. Klogere på, hvad der ligger bag ordet grafisk design…. Hvad betyder det i praksis? Hvilke muligheder giver det for en iværksætter som dig?

Du står måske overfor at skulle have din første hjemmeside, og gør dig sikkert mange overvejelser i den forbindelse. Skal du selv kaste dig ud i at udføre det grafiske design? Også selvom du er lettere grøn på området? Webins grafiske designer giver nogle svar.

 

Hvad er grafisk design?

Grafisk design er en meget bred kategori, der både indbefatter offline og online medier.

Grafisk design kan være udarbejdelse af logo, layout, emballage og typografi. Det kan også være arbejdet omkring forskellige kommunikationsplatforme på sociale medier. Alt, hvad der vedrører visuel identitet. Begrebet dækker derfor over en masse underkategorier.

 

Skal jeg selv forsøge mig med mit grafiske design?

Uanset om du er grøn på området eller ej, handler det i bund og grund om at kaste sig ud i det. Det er ikke så svært, som det kan lyde. Ønsker du at klare det hele på egen hånd, må du være indstillet på at sætte dig ind i de basale funktioner og principper, for dernæst at få en masse øvelse.

 

Du skal kunne visualisere, hvordan du bedst formidler et budskab

Først og fremmest skal du vide, hvilket budskab du vil formidle. Du skal kunne visualisere, hvordan du bedst formidler det. Have idéer til udformningen. Det er helt klart lettere sagt end gjort. Grafisk design bruges som en kommunikationsform til at understøtte en større kontekst, f.eks. ved at give brandværdi. Når der tales om grafisk design er intet overladt til tilfældighederne.

 

Grafisk design bringer computernørden frem i dig

Du må ikke glemme, at arbejdet med det grafiske design primært foregår foran computeren. Du skal være indstillet på at udforske og lege med diverse programmer som Photoshop, Illustrator og InDesign.

Altså får du lov til at udleve din indre kunstner og computernørd på én og samme tid. Det lyder jo slet ikke dårligt? Grafisk design er rent ud sagt fedt, hvis du har bare den mindste interesse for at være kreativ og designe, kreere eller måske tegne og male. Jeg håber ikke, at du var ved at stå af, da jeg nævnte “tegne og male”. Du behøver absolut ikke være i nærheden af at være den næste Picasso eller Monét for at lave grafisk design, men selvfølgelig er det en fordel, hvis du kan fremtrylle andet end tændstiksmænd.

Jeg vil påstå, at du måske vil finde det ekstra interessant at lege med det grafiske design, fordi det også handler om at være teknisk kreativ, og at kunne sammensætte grafiske elementer (f.eks. ved design af layouts til flyers eller en webside) sammen med det rette typografi m.m. Undervejs skal du anvende en masse smarte funktioner, der gøre det hele lettere.

Jeg må erkende, at jeg, som ellers har tegnet hele mit liv, indimellem bliver frustrereret, da en så stor del af arbejdet med det grafiske design foregår på computer, og bygger på diverse funktioner, som jeg stadig er ved at få kendskab til. Øvelse og tålmodighed ér og bliver nøgleord i den forbindelse.

Hvordan kommer jeg i gang med at lave grafisk design?

Med udgangspunkt i mine egne erfaringer som freelancer grafiker, vil jeg nu prøve at fortælle lidt om, hvordan du kan komme i gang. Dog vil jeg ikke komme ind på det tekniske, men selve processen, når du vil designe et logo.

 

1. Idé- og konceptudvikling

Logoet er nok den vigtigste brik i din visuelle identitet. Tænk på det som dit ansigt udadtil. Det skal alene kunne repræsentere dig/din virksomhed og hvad du/den står for. Der er som sådan ingen regler for, hvordan et logo skal se ud, om det gælder farve, form, stil eller med/ uden tekst. Dog skal du være sikker på, at dit design er originalt og ikke ligner en kopi. Jeg vil foreslå, at du starter ud med en brainstorm over, hvad logoet skal repræsentere og hvem det primært skal appellere til. Det lykkes måske ikke at få det hele med i første omgang, men det er netop kunsten at koge det hele ned. Lav endelig skitser undervejs.

2. Design af logo

2.1 Når du er kommet frem til hvordan dit logo skal se ud, er det tid til at kaste dig over computerprogrammerne. Her findes et hav med hver sine funktioner, og blot fordi du ikke har Adobe Illustrator, og kan lave vektortegning som du drømte om, er jeg sikker på at du kan finde et godt alternativ (bl.a. Gimp eller Paint Tool Sai). Vektortegning er langt fra det eneste der duer, især hvis du ikke har planer om selv at redigere logoet eller skalere det flere 1000 pixels. Men uanset hvad, må du være mere eller mindre dus med dit program. Youtube tutorials kan her være meget behjælpelige.

2.2 Det er klart en fordel, hvis du på forhånd har lidt forstand på de tekniske begreber, der har betydning for dit logo eller hvad grafik du nu står og skal have lavet. Du skal have forstand på de forskellige formattyper (png, jpeg etc.) og opløsninger (pixels, dpi, ppi etc.), da du ikke vil risikere spildt arbejde, fordi de tekniske indstillinger var forkerte fra start. Det er her Google kommer dig til undsætning, så husk at google løs, når der er noget, du er i tvivl om!

2.3 Ved selve udarbejdelsen af logoet er der dét, som jeg vil kalde grundelementer ift. designet. Det handler om komposition, form, farver, stil osv. som allerede nævnt. Overvej først og fremmest, om du har et overordnet stiltema – enkelt, minimalistisk, klassisk, moderne, retro? Skal det være 2D eller måske 3D? Og igen, hvem er målgruppen både ift. alder og hvilke typer de er som forbrugere/kunder. Hvilket segment tilhører de? Skal farverne på logoet være skarpe og lyse, eller foretrækker du sort/hvid? Skal dit navn/firmanavn indgå, blot initialer eller slet ingen typografi? Vil du inkorporere symboler eller grafik der illustrerer branchen – f.eks. en illustration af en pizza eller en indkøbskurv? Altså er mulighederne uendelige, og undervejs i den kreative proces vil du sikkert komme på nye idéer og løsninger. Det handler om at prøve sig frem og turde at lege med de forskellige elementer.

3. Det færdige produkt

Tillykke! Nu står du måske med et færdigt logodesign. Tag et kig på det og overvej om det repræsenterer dig/din virksomhed. Det er her altid en god ide at præsentere dine idéer for andre, og få lidt sparring og feedback på, hvad der fungerer/ikke fungerer. Dette gør sig gældende under hele det kreative forløb lige fra idéudviklingsfasen. Det kan godt være, at du synes dit logo bare sidder lige i skabet, men andre skal helst kunne se nogenlunde det samme som dig, når de ser dit logo.

Grafisk design er super spændende og sjovt, hvis du bare er lidt kreativ anlagt. Hvis du til gengæld ikke har tid eller lyst til at kaste dig ud i det på egen hånd, eller bare gerne vil have det gjort professionelt fra start, sidder der heldigvis en masse fantastisk dygtige grafikere derude, der er klar til at hjælpe netop dig.

Held og lykke med dit grafiske design! Husk at du kan læse meget mere på vores blog www.blog.webin.dk 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Danny skriver Skriv dig op