Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Stopper budgetlægning din iværksætterdrøm?

473 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
18 April 2019

Mange små iværksætter laver kun et budget, hvis banken beder om det. Ellers laver de det aldrig eller i hvert fald ganske sjældent og det kan ødelægge iværksætterdrømmen. Brug detaljerne til at skabe overblik, når du skal starte op.

Kommende iværksættere har ofte fantastiske ideer eller koncepter, men hvor overblikket over økonomien er det sidste der kan bremse iværksætterdrømmen.

Der kan være flere årsager til, at iværksættere kun laver budget, når banken beder om det. Og ofte beder de så en bogholder eller en revisor om at lave det. Budgettet bliver formodentlig ikke detaljeret nok til, at du som ejer kan gennemskue, hvad der ligger til grund for de overordnede budgettal.

Jeg oplever jævnligt, at iværksættere eller virksomhedsejere henvender sig til mig og siger: ”Jeg skal i banken, kan du lige lave et budget til mig?”  

”Øhhh nej, det kan jeg ikke LIGE lave, men jeg kan hjælpe dig med at lave en skabelon som er tilpasset din virksomhed, og så kan vi sammen fylde tal i.” 

Og hvorfor er det, at jeg ikke bare LIGE kan lave det budget? Jamen, det er jo, fordi jeg ingen kendskab har til de tanker, ideer, muligheder, omkostninger o.lign. der skal med i budgettet. Til gengæld kan vi i fællesskab få din oplevelse af hverdagen og driften til at blive til tal og økonomi. 

En detaljeret tilgang sikrer, at du bevarer overblikket 

Lad os for eksemplets skyld antage, at du har en konsulent eller behandlingsvirksomhed, og vi skal lave et godt budget. På forsiden vil vi lave et økonomisk overblik, der på klassisk vis i hovedtræk viser omsætning, lønninger og andre omkostninger i interval af f.eks. en måned.  

Banken efterspørger det klassiske økonomiske overblik. Men hvis du skal huske grundlaget for tallene, anbefaler jeg, at der laves gode, støttende og sigende specifikationer til. Det kan f.eks. være at tage stilling til, hvor mange timer du har til rådighed, og hvad skal de koste? Er der forskellige prisklasser i dine ydelser? Og har du opgaver hvor du skal aflønne medarbejdere eller andre konsulenter/behandlere? Eller det kan være, hvor mange timer du arbejder effektivt pr. uge/måned - husk at tage højde for f.eks. ferier.

Det samme kan du gøre i forhold til materialeforbrug. Lønningerne til fastansatte medarbejdere bør specificeres på navn eller funktion med pension, ferietillæg o.lign. Derudover kommer alle faste omkostninger som lokaleomkostninger, biler og andre administrative omkostninger, der er vigtige. 

Ved at gå så detaljeret til værks kan du altid efterfølgende ændre på de enkelte parametre/tal i budgettet en ad gangen uden at miste overblikket. 

Naviger din virksomhed støt og sikkert med detaljerne 

Bruger du denne detaljerede model kommer du hele vejen rundt om din virksomhed, så du kender dit budget i detaljer. Når det grundarbejde er lavet, kan du trygt gå i banken og fremlægge dit budget og din virksomheds forventede fremtidige økonomiske situation. Så er du godt klædt på til en god dialog, hvor du føler dig sikker i detaljerne. Og banken nyder, når kunderne kommer og er forberedte.

Sidegevinsten er, at du sammen med din revisor eller bogholder også kan lave en ekstra skabelon. Nemlig din virksomhedsrapportering på f.eks. månedlig basis. En sådan virksomhedsrapportering bør holde faktiske økonomiske tal op imod et godt budget, så kan du nemlig bedre forklare, hvis der er afvigelser. Rapporteringen bør også indeholde andre pejlemærker, f.eks. relevante oplysninger for at tage temperaturen på din virksomhed som f.eks. en linje med antal udfakturerede timer eller fremtidige kendte ordrebeholdning. Ja hvad som helst som kan give dig eller din bank indblik i din virksomheds tilstand.

Du kan ofte i dit gennemarbejdede og specificeret budget finde info, som du har lagt til grund for økonomien. De er gode indikatorer på pejlemærker, der kunne være relevante at vide noget om løbende.  

Et godt, gennemarbejdet budget kombineret med en god enkelt rapporteringsform er et stærkt styringsredskab for dig som iværksætter. Det gør dig tryg, det skaber overblik, og det fortæller klart og tydeligt om din virksomheds tilstand. Og på den måde kan du fremlægge et budget i banken eller investor, hvor du er professionel i din fremlæggelse af økonomien i din virksomhed. Banken kan nemlig godt lide, når de kan fornemme, at virksomhedsejerne har gennemtænkt de økonomiske detaljer.

Så lad ikke budgetlægningen stoppe din iværksætterdrøm og som ny (eller gammel) iværksætter bør du bruge tid på detaljerne, så er det nemmere at rette, når du ændre på de forskellige parametre i din virksomhed.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Helle blogindlæg Skriv dig op