Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jesper Norbøll fra MediaMouse Er du en iværksætter-Lemming?

Er du en iværksætter-Lemming?

4.663 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
15 May 2011

Lad mig starte med en kort forhistorie om hvad en Lemming egentlig er - ihvertfald set fra min side af skærmen:

Tilbage i 80'erne kom der et computerspil som praktisk talt alle jeg overhovedet snakker med, som har haft computer (Amiga eller PC) på det tidspunkt, har stiftet bekendtskab med.
Spillet hed Lemmings og der kom over en årrække på en 6-7 år flere forskellige efterfølgere til spillet.

Basalt set gik det ud på at man på skærmen havde en forhindringsbaner bestående af vægge, kløfter m.m. I den ene ende var et mål og i den anden ende var der en lem. Ud af denne kom der så 100 små fyre med blå natkjole og grønt hår.
Den første vadede afsted og de andre fulgte blindt med. Gameplayet var meget simpelt - få så mange lemminger som muligt fra starten til mål. Og det var ikke lige så let, da de blot gik derud af og hvis den første besluttede sig for at gå direkte ud over en afgrund, så fulgte de andre også bare med. Man kunne ved hjælp af forskellige ikoner klikke på en af lemmingerne (typisk den forreste) og så få den til f.eks. at bygge en bro over en kløft og derved få de andre sikkert over på den anden side.
Du kan eventuelt tage er kig på youtube, hvis du ikke er helt med på hvad spillet går på: http://www.youtube.com/watch?v=0JPl4K26uUU&feature=related . Spillet findes i dag til playstation, pc m.m. og det kan varmt anbefales - Men det er noget af en tidsrøver. Så er du advaret!

Men dette blogindlæg skal så ikke ende som en ren spilleanmeldelse. Her kommer "broen" imellem spillet og iværksætteri:

Jeg oplever mange, især unge iværksættere, som basalt set opfører sig fuldstændig ligesom de små fyre i Lemmings.
Det er ikke ment som om de går rundt i blå natkjoler (det skal jeg ihvertfald ikke kunne sige om nogen af dem eventuelt gør), men derimod at de blot fuldstændig blindt traver afsted efter en anden iværksætter-lemming foran dem.

En ting er at de ser en iværksætter gøre et eller andet og så kopierer de det fuldstændig blindt. Men de har samtidigt også en forventning om at en eller anden nok skal redde deres røv hvis det går galt undervejs.
I en del af tilfældende er det så også tilfældet, hvor det så typisk er forældrene det må lægge økonomi til. Men der er altså også en hel del tilfælde hvor deres iværksætter-kariere en hård ende med efterfølgende efterslæb i form af gæld m.m.
At stå som part B (lemmingen) og følge part A (den man ser op til, bliver inspireret af, konkurrenten m.fl.) i troen om at en tredie part (forældre, staten, gud...?) nok skal være klar til at bygge en bro inden du styrter ud over afgrunden - det giver en farlig ligning som kan være svær at få til at gå op.

Meget konkret, så kan jeg jo tage et direkte eksempel herinde fra Amino:
Simon Mørch er en ung fyr, som bl.a. er herinde på Amino og han har tjent rigtig mange gode penge (i en alder af 14 kunne han kører en indtægt ind til sig selv som svarede til hvad hans forældre tjente til sammen) bl.a. via et affiliate-projekt i form af Gratis Snoller og andre efterfølgere. Men kort efter han har været i diverse medier omkring emnet og også har skrevet om det herinde på Amino, så er det væltet frem med unge iværksættere som råt kopierer konceptet i troen om at de let og hurtigt kan tjene lige så mange penge som Simon. Men problemet er så blot at først og fremmest er de ikke selv helt med på hvad der konkret er "kernen" i projektet og hvordan det kan give så mange penge som Simon har tjent. Endvidere tænker de heller ikke på at når Simon går ud og fortæller at han tjener seriøse summer af penge på dette, så ligger der års arbejde forud for dette, hvor han har knoklet for at komme op på at tjene alle disse penge. Klimakset i problematikken opstår så ved at markedet hurtigt bliver mættet, for nu er der pludselig ikke længere én person som kører med det koncept, men mange. Og en del af disse er helt grønne iværksættere som ingen erfaring har inden for området og derfor også hurtigt ender ud i at underbyde hinanden og derved, basalt set, ødelægge markedet for sig selv. De står så efterfølgende og spørger hvorfor de ikke kan få det til at løbe rundt, når ham de er blevet inspireret af og forsøger at kopiere kunne tjene mange penge på det.

Meget hårdt sagt: Hvad der er en success for andre, er ikke nødvendigvis ikke en success for dig.
Som iværksætter bliver du nødttil at kigge langt frem. Hvis dit fokus ikke er længere end til "score kassen", så kan du være helt sikker på at det går galt før eller siden.

Det er helt i orden at lade sig inspirere af andres projekter eller forretningskoncept - men lad være med at lave en rå kopi. Du bliver nødttil at kigge på de andre og så spørge dig selv "Hvad er det som gør det til noget jeg vil kopiere? Hvad er der af svagheder? Hvad skal der til for at ændre kopien fra blot at være en kopi, til at være en bedre udgave - en remake? Og er jeg i stand til det?". Du bliver nødttil at gøre dig selv klart at dette kun kan være for en periode at du bør følge konkurrenten. På et tidspunkt bliver du nødttil at afvige fra konkurrentens kurs, således at du kan komme op på siden og videre foran. Det er unægteligt sjovere at ligge forrest - men det er dog også hårdere, da det så er dig som de andre ligger i slipstrømmen på og bliver inspireret af.

Jeg har snakket med et par stykker som har stået med projekter som er ved at køre helt af sporet, eller allerede er røget helt af, hvor de har netop har ladet sig kraftigt inspirere af en konkurrent. Og for begge har variationer af sætningen "Jamen, hvorfor fungerer det ikke for os, når det fungerer for dem?" været fremme og vende. I det ene tilfælde var det fordi de ganske enkelt havde lavet et dårligt forsøg og overhovedet ikke havde tænkt sig om. I det andet tilfælde var det egentligt fornuftigt nok, men problemet var så blot at det som de havde iværksat, faktisk slet ikke var noget der interesserede dem når det kom til stykket. Det var primært en hurtig og let adgang til penge som havde været udgangspunktet, men selve konceptet i sig selv sagde dem ikke en dyt. Du kan sammenligne det med et kæresteforhold - bare fordi du syntes en eller anden pige er super dejlig og I har et godt forhold, så er det ikke ensbetydende med at et forhold med hende ville fungere for en af dine venner, selvom han også syntes at hun er det frækkeste der kan gå på jorden. Men når det kommer til stykket, så syntes han måske ikke at hendes snorken og fitness-trip er toppen Geeked.

Så, lad være med at være endnu en iværksætter-Lemming. Der skal så lidt til at afvige og derved også øge din change for success.
Det andet er ren og skær dovenskab - og decideret dumt.

Jeg vil slutte dette indlæg af med at ridse mit eget ordsprog op en gang til (og det er med garanti ikke sidste gang):
Du kommer aldrig foran dine konkurrenter, hvis du altid går i deres fodspor !

/Jesper

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jesper skriver Skriv dig op