Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Årets ord i 2014: Unselfies

1.971 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 February 2014

#Selfie blev kåret som årets ord af Oxford English Dictionary i 2013. Det blev tagget hundredtusindvis af gange, og Helle Thornings berømte billede med Præsident Obama til Nelson Mandelas begravelse var talk of the town i meget af december måned i lille Danmark.

Men hvor er jeg dog træt af det begreb! Hvad kan være mere dødssygt og ligegyldigt end mennesker, der tager et billede af sig selv (og én eller flere venner eller kendisser) for at illustrere, at ”her er jeg lige nu”. Hvori ligger det innovative eller værdiskabende i dette? Og skal trends og ting, vi mennesker gør i stor stil, ikke have en eller anden form for mening og værdi for andre end os selv? Eller er jeg bare håbløst gammeldags og frelst?

Frem for blot at brokke mig og ende som en mandlig udgave af Ditte Okman, der bruger størstedelen af sin tid på at svine andre mennesker til, så har jeg valgt at gå handlingens og iværksætterens vej. Dvs. skabe et alternativ, en modreaktion, som jeg tror mere på.
Jeg har døbt denne bevægelse #unselfie, og ligesom i al anden innovation kan jeg ikke påberåbe mig det fulde ejerskab af idéen eller bevægelsen. Jeg er godt nok, så vidt vides, den første der er begyndt meget aktivt at bruge ordet herhjemme, men fra USA har #unselfies bevægelsen kørt i over et år.

Dermed nok omkring mig selv og mine egne handlinger. For #unselfie bevægelsen er netop en bevægelse og handler derfor hverken om mig selv eller mit eget ego. Det er i stedet drømmen om, at årets handlings-ord i 2014 kan blive #unselfie . Dvs. at mennesker ikke blot poster endnu et nyt billede af dem selv på Facebook, Instragram eller Twitter, men begynder at lægge billeder op, der kommunikerer vigtige budskaber, mening og værdi for andre end dem selv. Og så tagger disse #unselfies

Unselfies kan være mange ting, og jeg skal ikke begrænse dig med en simpel definition. En række gode eksempler fra USA viser mennesker, der holder et lille skilt med deres hjertesag. De laver disse billeder til deres profilfotos, deler dem med vennerne og tagger den organisation eller vigtige sag, som har betydning for dem. Måske besøger de de fysiske steder, hvor der er brug for forandring, behov for at gøre en forskel, og tagger sig selv og unselfien der.  Dvs. illustrerer problemet og gør opmærksom på, hvordan vi sammen kan løse det.
Og ja – nogle vil måske hævde, at dette også blot er et ønske om at brande sig selv og selviscenesætte sig selv som ”god”, og jer om det. Jeg tror på, at mennesker har et oprigtigt ønske om at gøre noget godt for andre, så hvorfor ikke bruge sociale medier til dette formål frem for at sige ”Jeg er på denne fancy café” eller ”Se – trods det at jeg har tre børn og et fedt job, så havde jeg alligevel tid til at lave vildsvinepaté med Noma-myrer og iskold rosévin” ?

I USA har man udnævnt den 3. december til den årlige #givingtuesday, hvor folk deler deres unselfies overalt i Guds eget land. Men hvad med, at vi i Danmark er noget mere ambitiøse end dette? Hvad med at vi gør ”stegt flæsk og persillesovs’ eget land” til #unselfies bannerfører og ikke gør det én gang om året, men som en fast del af den måde, vi tænker os selv og sociale medier på?

Prøv selv. Jeg garanterer, at det føles både bedre og mere meningsfyldt end din seneste Facebook-opdatering. Følg tre simle trin:

1. Tænk på en sag, en organisation eller et menneske, der virkelig betyder noget for dig.
2. Lav en #unselfie opdatering på Facebook, hvor du holder et budskab op eller på anden måde taler om alt andet end dig selv.
3. Gentag så trin 1 og 2 igen og igen. Så er du begyndt at skabe bevægelsen allerede.

2014 – året for #unselfies i Danmark!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jonathan skriver Skriv dig op