Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Sådan gør du dine idéer til virkelighed

3,915 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
26 February 2014

Kender du oplevelsen af, at du altid får de bedste idéer, når du er ude at løbe eller står under bruseren? Så må jeg skuffe dig med, at du tager fejl!
Forskning indenfor idégenerering og innovation har vist, at disse idéer faktisk sjældent er særligt gode eller bliver til virkelighed. De er udtryk for en generel overvurdering af idéers potentiale. Idéer er i min verden ikke mere værdifulde end drømme. De er spændende at have, inspirerende at tænke og sjove at dele med andre. Men så længe de ikke udfordres, udvikles og omsættes til virkelighed, så har de ikke større værdi end den drøm, du drømte i nat.

Derfor har jeg lavet tre forskellige råd, som du kan bruge hver for sig eller sammen til rent faktisk at få gjort de gode idéer til virkelighed. Det er alle råd, der flytter dig fra at være badeværelsesdrømmer og jogginginnovatør til at blive iværksætter. Og de vil gøre dig i stand til at vurdere, hvorvidt din idé har et marked, og om du potentielt set vil kunne leve af den i fremtiden eller ej.

1. Skriv en pressemeddelelse om dit produkt eller service
Det er alt for nemt at have en masse idéer om, hvad der mon ville ske, hvis du gjorde din idé til virkelighed. Omvendt er det heller ikke hensigtsmæssigt bare at begynde at lancere produktet i det øjeblik, du kommer på idéen.
Start derfor med at bruge en time eller to på at skrive pressemeddelelsen til din officielle lancering. Hvis det ikke falder dig naturligt, og historien hverken er god eller flydende, så bør du kigge på din idé igen med kritiske øjne. Det kunne tyde på, at din idé mangler noget arbejde, siden du hverken kan fortælle en troværdig eller skarp historie omkring den.

Brug dette råd til at få styr på din pitch og historiefortælling og se det samtidig som en øvelse i at vurdere din idé med omverdens øjne.

2. Sælg dit produkt eller service via en online platform
Det er blevet trendy at putte idéer og koncepter på crowdfunding sider som Kickstarter, men virkeligheden er den, at de færreste produkter og services rent faktisk er ideelle til crowdfunding.
Ofte er det kun en særlig type idéer, der lykkes på disse sider, ligesom virkeligheden desværre stadig er den, at kun en promille af crowdfunding-projekterne opnår den finansiering, de søger.

Derfor foreslår jeg dig at bruge nogle af de online platforme, der findes til at sælge faktiske produkter og services frem for idéer (eksempelvis eBay, Amazon, Den Blå Avis, serviceportaler osv.). På denne måde kan du effektivt teste din pitch overfor en målgruppe, der ikke kigger efter sjove idéer at støtte, men er ude i markedet som egentlige forbrugere.
Disse platforme giver dig samtidig den fordel, at du ikke engang behøver at have en hjemmeside, for brugerne findes her i tusindtal.

Brug dette råd til at prototype din idé overfor et faktisk marked. Læg eventuelt ikke det færdige produkt eller service op, men lav en foreløbig version eller en afart af produktet – og se hvordan de potentielle købere reagerer på det.


3. Gør din produktidé til en service
Ovenfor har jeg bevidst brugt både ”produkt” og ”service” som mulige ting, du kan leve af som iværksætter. Jeg nævnte flere handelsplatforme, hvor der primært sælges produkter (eBay og Amazon), men i nogle tilfælde kan det give mening at starte med at sælge dit produkt som en service!
Det kan lyde paradoksalt, men virkeligheden er den, at nogle produkter kan være væsentligt vanskeligere at få på markedet end services. Det vil sige, at de måske kræver års udvikling, og så er du ganske enkelt nødt til at indsamle noget reel viden om markedspotentialet, inden du bruger din dyrebare tid på udviklingen af disse produkter.

Pointen er den, at de de fleste af os kan slå os op som konsulenter eller tilbyde en eller flere services, men det at udvikle, bygge, producere og distribuere komplekse produkter tager væsentligt længere tid og ofte flere penge end en service.

Ud fra den logik kan du overveje at udvikle en service relateret til dit produkt for at undersøge, om produktidéen bærer vand. Dvs. at du skal lægge hovedet i blød og prøve at komme på en service, der svarer til eller relaterer sig til det produkt, du overvejer at producere. Prøv dernæst at sælge denne service og få indsamlet værdifuld viden, inden du går videre i processen med din produktidé.

Brug dette råd hvis du går rundt med en idé, som du ved er bekostelig at gøre til virkelighed, og du vil forsøge at indsamle noget real-life experience og markedspotentiale på idéen.


Investering i din idé eller ej
Ovenstående idéer er ikke den optimale vej at gå, hvis du søger investorer til din idé – eksempelvis business angels eller venture penge. De vil ofte kræve, at din idé kan patenteres eller beskyttes på andre måder, og når den først er ude i det åbne, så kan førnævnte beskyttelsesproces blive meget vanskelig.

Omvendt er det langt fra alle iværksættere, der søger eller ønsker en investor. Det må du derfor gøre op med dig selv først. Hvis du hører til dem, der ikke nødvendigvis vil have finansiering udefra til din idé, så brug mine tre råd til at finde ud af, på en virkelighedsnær måde, hvordan markedet tager imod dit produkt eller service. Så har du allerede sparet månedsvis af forretningsplaner, fokusgrupper og personaanalyser, der alligevel intet havde fortalt dig om det faktiske marked. Held og lykke!

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Jonathan blogindlæg Skriv dig op