Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Sådan opbygger du stærke relationer og netværk

5,466 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
29 April 2014
Erhvervslivet, din egen karriere, hele dit liv baserer sig på relationer. Uanset om du er leder, iværksætter eller drømmer om at blive én af delene, så er din evne til at opbygge og vedligeholde stærke relationer med andre mennesker altafgørende.

Det er svært ikke at komme med banale eller klichefyldte råd, når man taler om at opbygge relationer. Det skyldes, at mange af rådene er hørt før, kan synes meget generelle og selvfølgelige. Ikke desto mindre så er forbavsende få af os gode til at huske disse vigtige aspekter af at opbygge stærke relationer og netværk, når det kommer til stykket. Så jeg fandt det på sin plads at komme med endnu et opråb til det netværkende Danmark.


Virksomheder er ikke virksomheder
Dybest set handler det at opbygge stærke relationer om at forstå, at virksomheder ikke er virksomheder. De er mennesker. Jeg oplever selv flere gange om ugen at have en ung energisk sælger i røret og bagefter sidde og tænke: Gik det overhovedet op for ham, at han havde et levende menneske i den anden ende af røret? I hvert fald virker den slags maskinelle og scriptede dialog ikke på mig – hverken som et salgsopkald i telefonen, eller når man bliver mødt af det i form af en velindøvet elevatorpitch til et netværksmøde med investorer som undertegnede.
Til gengæld må jeg tilstå, at jeg er ligeså meget drevet af mine følelser som alle andre iværksættere, ledere og investorer. Jeg bruger godt nok min fornuft til at retfærdiggøre mine beslutninger bagefter, men som alle andre mennesker må jeg bare erkende, at min sympati for og tillid til andre mennesker er helt afgørende for den måde, jeg modtager deres budskaber på. Og både sympati og tillid er langt tættere forbundet med følelserne end med fornuften.
Derfor: Virksomheder er ikke virksomheder. De er mennesker.
Din evne til at opnå støtte og forståelse fra ansatte, innovatører, investorer etc. afhænger af dine kompetencer indenfor at skabe relationer. Af dine menneskelige grundkompetencer såsom lydhørhed, empati m.v. Jeg har forsøgt nedenfor at give dig 5 gode råd med på vejen. Jeg vil opfordre dig til at læse disse med en sund portion skepsis, for jeg har ikke svarene på, hvordan du skal lære at turde være dig selv 100% i alle livets sammenhænge. Men i sidste ende er det dét, som det hele handler om.


Vær bevidst nærværende
Der er ikke noget værre end at føre en dialog med et menneske, hvis blik hele tiden vandrer rundt i lokalet. Husk derfor altid at holde øjenkontakt – også selvom der er nogle ved nabobordet, som taler om noget, du måske finder endnu mere interessant end din samtalepartner.

SÅDAN GØR DU: Sig til dig selv: Denne person er helt afgørende for mig og mit liv


Drop dit eget ego
Mange af os mennesker har en tendens til at lytte for at tale – frem for rent faktisk at lytte for at lytte. Det skyldes bl.a. vores eget ego og tanken om, at vi har noget utroligt vigtigt at bidrage med til verden. Jeg kender det desværre også fra mig selv.
Træn derfor dig selv i at droppe noget af dit ego og lytte højere til andre mennesker. Du vil opnå to klare fordele ved at gøre det:

a) Du vil opleve, at du bliver mødt med en helt anden form for lydhørhed fra modparten som ”svar” på din ægte lydhørhed overfor dem.
b) Du vil erfare, at for at gøre dig forståelig for alvor (og opnå dine egne mål), må du først forstå det menneske, du snakker med.

SÅDAN GØR DU: Start enhver ny samtale med at spørge ind til det menneske, du sidder overfor. Hvad er din historie? Hvad er dine drømme? Hvordan kan jeg hjælpe dig?


Vær autentisk
Jeg har siddet overfor hundredvis af iværksættere, der havde styr på hele verden. De så ingen konkurrenter til deres fantastiske idé. De havde styr på det hele – et super team, en lækker bil, en smuk kæreste. Hver gang jeg bliver præsenteret for et sådant billede af virkeligheden, bliver jeg mistænksom og skeptisk.
Jeg tror på mødet med ægte mennesker. Mennesker ligesom du og jeg. Med styrker og svagheder. Skønheder og skelletter i skabet. Autentiske human ”mother fucking” beings.
Selvom vi bliver socialiseret til at tænke, at det er en svaghed at dele vores fejltagelser og sårbarheder i professionelle sammenhænge, så er det faktisk lige det modsatte. Al din snak om resultater og et imponerende cv kan godt skaffe dig en vis portion respekt, men det afføder aldrig tillid – og tillid er essensen af stærke relationer.
Sandheden er derimod den, at det er i de øjeblikke, hvor du også tør vise sårbarhed og usikkerhed, at de stærkeste relationer imellem mennesker opbygges. Det er her, vi oplever det, som nogen betegner autenticitet. Det er følelsen af, at du rent faktisk sidder overfor vedkommende – ikke en rolle eller påtaget professionalisme.

SÅDAN GØR DU: Næste gang, du bliver stillet overfor et kritisk spørgsmål, så svar: ”Jeg ved helt oprigtigt ikke, hvad jeg skal svare på det spørgsmål.” Du vil opleve en helt anden form for respons, end hvis du i stedet havde forsøgt at fabrikere et hurtigt og smart svar for at fremstå professionel og tjekket.


Skab værdi for andre
Mange bryder sig ikke om ordet ”networking”, fordi det kan lyde noget klistret og påtaget. Som en slags professionel parringsdans der dybest set handler om mennesker, der prøver at manipulere andre mennesker til at opnå det, de gerne selv vil.
Derfor kan jeg bedre lide ordet ”vi bygger relationer”. Relationer bygges op i sociale sammenhænge af alle slags (møder, events, konferencer etc.), hvor mennesker er samlet. Motivationen for at opbygge relationerne kan være forskellig, men ansku det dybest set som en unik mulighed for at dele din viden og ressourcer, tid, energi og empati med andre mennesker.

SÅDAN GØR DU: Drop ordet networking. Drop dit umiddelbare behov for først selv at skulle opnå noget, inden du vil give andre noget. Tag til én eller flere events med tilgangen: Jeg vil skabe værdi for andre mennesker i dag. Prøv derefter at analysere det udbytte, du selv fik ud af denne tilgang – frem for din normale approach. Jeg lover dig, at du vil blive forbløffet.


Hold hvad du lover
Jeg hader begrebet ”kontraktpolitik”, men ikke desto mindre er det blevet en del af den danske sprogbrug, efter Anders Fogh Rasmussen tilbage i 00erne lancerede konceptet herhjemme: ”Vi gennemfører det, vi lover før et valg, efter valget.”
Når jeg alligevel bruger ordet, er det fordi, det er nemt at huske. Det gælder nemlig også inden for opbygningen af stærke relationer, at du aldrig skal love mere, end du kan holde. Og det gør forbavsende mange mennesker desværre ikke desto mindre.

SÅDAN GØR DU: Følg altid op på de ting, du lover – uanset hvad det måtte være. Har du lovet noget, så lev op til det – ellers hold op med at love folk ting.
Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Jonathan blogindlæg Skriv dig op