Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Tre ting jeg gør anderledes, når jeg #prøverigen

3,943 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
10 July 2014

Flere danske iværksættere, bl.a. Nikolaj Astrup, Halfdan Timm og Lars Skjoldby har startet en trend, hvor de under hashtagget #prøverigen fortæller om de gange, de har fejlet som iværksættere. Dén tråd vil jeg gerne følge op på i dette indlæg.

Jeg har startet fire virksomheder. Tre af dem er blevet til fornuftige vækstvirksomheder, hvoraf den ene endda fik international succes.

Da jeg stødte på initiativet #prøverigen, fandt jeg det oplagt at skrive en artikel om den start-up, der gik galt. Det var min allerførste virksomhed, og havde jeg ikke haft troen på, at man skal #prøveigen, så kunne det også nemt have vist sig at være den sidste.

Jeg var 20 år på det tidspunkt, hvor jeg startede eForlag.dk. Fyldt med drive, tro på egne evner og en okay evne til at tale min sig, hvilket tiltrak interesse fra både medier og investorer.

Visionen med eForlag.dk var at gøre e-bøger tilgængelige for mennesker i hele Europa – med Danmark som vores startmarked. Det lykkedes os tidligt i forløbet at sikre investering fra en dansk internetboghandel og investorfirmaet Brandts.com.

Siden bragede vi ud i medierne, kækt ignorerende dot-com boble-snakken, og spredte det glade budskab: http://www.computerworld.dk/art/159562/gratis-danske-e-boeger-fra-eforlag

Et år senere så overskrifterne i medierne imidlertid noget anderledes ud: http://bogmarkedet.dk/artikel/eforlagdk-truet-af-lukning
http://mediawatch.dk/Migrerede_artikler/article5136220.ece

Den vigtigste læring, jeg efterfølgende har kunnet trække ud af forløbet, er disse tre ting:

-          Der er stor forskel på tid og timing

-          Der er stor forskel på idéer og iværksætteri

-          Du skal aldrig love mere, end du kan holde.


Der er stor forskel på tid og timing
Da jeg for nyligt blevet inviteret til at holde en TED Talk omkring begreberne ”Time and Timing”, slog det mig, at den forskel var noget af det, jeg aldrig havde tænkt nærmere over i min første start-up.

Vi var så fascinerede af tanken omkring at være iværksættere, at vi gladelig bidragede til fortællingen om, at iværksættere er nogle, der arbejder rigtig mange timer i døgnet, fordi de ganske enkelt ikke kan lade være.
Efterfølgende har jeg måttet konstatere, at vi måske nærmere var håbløst naive, underbetalte og forholdsvis søvnløse unge mænd, der fuldstændig havde glemt at forholde os til, hvorvidt timingen for vores produkt var rigtig.

De efterfølgende år har dokumenteret, at vi var alt for tidligt på den med vores idé. Der er således gået 13 år, indtil en anden iværksætter med praktisk talt den samme idé slog igennem med produktet. Han hed Morten Strunge, og servicen hedder Mofibo (www.mofibo.dk).

Der er stor forskel på idéer og iværksætteri
eForlag.dk var en god idé på papiret. Det mente både mine venner, familie, netværk og journalisterne. Tænk sig en fantastisk tanke at vi kunne tilbyde folk ubegrænset læsning, når de ville og hvor de ville, direkte på deres e-bogslæsere.
Problemet var bare, at idéer og iværksætteri er to vidt forskellige ting. Idéer er noget, vi kommer på hver eneste dag – alle sammen – uanset om vi står under bruseren eller er ude og løbe en tur. Hjernen kan faktisk slet ikke lade være med at producere idéer, og vi elsker at fortælle hinanden om vores nyeste idéer, fordi det er sjovt, ufarligt og uforpligtende.

Iværksætteri er ligeledes sjovt (til tider), men det er hverken ufarligt eller uforpligtende. Iværksætteri handler om at sætte iværk og få ting til at ske, og så snart en idé bliver til virkelighed, kræver den tid, penge og hårdt arbejde for at lykkes.

Når jeg tænker tilbage på eForlag.dk dagene, så forelskede vi os alt for meget i vores idé. Vi ville ikke erkende, at vi var for tidligt på den, og at e-bogs læsere kun så småt var begyndt at slå igennem i USA, men langt fra i Europa.
 
Jeg har siden erfaret, at verdens dygtigste iværksættere netop er de mennesker, der er mest forandringsvillige og er i stand til at ”Kill Your Darlings”. Det er de mennesker, der har en klar vision og drøm, men som er villige til hele tiden at forandre deres produkt og den måde, de gør tingene på, igennem en tæt dialog kunder og øvrige samarbejdspartnere.

Du skal aldrig love mere, end du kan holde
I dag driver jeg virksomheden Listen Louder ud fra tilgangen: Lov noget, levér mere.
Tilbage i eForlag.dk dagene, og til dels også i min første internationale start-up engodsag.dk, lovede vi simpelthen mere, end vi kunne holde: http://markedsforing.dk/artikler/vis/artikel/bogmekka-opsiger-samarbejdet-med-eforlagdk
Med engodsag.dk var det faktisk så grelt, at vi blev beskyldt for at snyde, hvilket dog senere blev tilbagedokumenteret og anklagerne måtte trække alle beskyldninger tilbage: http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-8633893.html (jeg har ikke brugt engodsag.dk-casen i denne #prøverigen artikel, da virksomheden først kom i problemer, da jeg ikke længere havde tilknytning til den).

Ingen af gangene skete det ud fra ond vilje eller i forsøget på at manipulere folk. Det skete, fordi vi troede på, at vi rent faktisk kunne levere disse fantastiske resultater.
Derfor opfordrer jeg i dag andre iværksættere til at love lidt mindre, end de ved de kan holde, og give deres kunder wauv-effekten af, at:

- en regning bliver betalt alt for tidligt
- et produkt kan meget mere end man var blevet lovet
- en IT-løsning eller opdatering rent faktisk kommer til tiden og uden at lægge hele systemet ned.

#prøverigen event i Danmark
Lad mig slutte min egen #prøverigen historie med en opfordring til de gode folk, der læser med derude.

I San Fransisco USA har en række fantastiske iværksættere taget initiativet til en række events, der nu har bredt sig til det meste af verden, men endnu ikke til Danmark. Navnet er FailCon (http://thefailcon.com/).
Modsat TED Talks, der ofte hylder de fantastiske enere, som vi alle kan se op til og som kan synes som fejlfrie idealer, så handler FailCon netop om at #prøveigen
Eventens hovedtalere kan kun få en plads på scenen, hvis de minimum har prøvet at gå ned med én virksomhed og er lykkedes med en anden.

Hos FailCon tror man på, at iværksættere, ved at dele deres fejl med andre, sammen kan finde mønstre i disse fejl, så man undgår at begå dem igen. Jeg ser #prøverigen som et bud på noget af det samme og håber derfor, at nogen vil gribe bolden og bringe FailCon her til landet.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Jonathan blogindlæg Skriv dig op