Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Apps er soooo last-year

5.639 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 March 2017

”Vi har udviklet en app, der…”

Som business angel har jeg hørt den indledning på et pitch flere hundrede gange i de forløbne år. Jeg forestiller mig, at min mavefornemmelse, når endnu en begejstret entreprenør begynder at appe løs, må være på linje med dengang, Paul Potts trådte ind på scenen i Britain’s Got Talent, og Simon Cowell sad hovedrystende i dommerstolen.

Nu skulle det vise sig, at Paul Potts sang opera som en drøm, og indenfor appverden findes der selvfølgelig ligeledes sådanne lysende stjerner på den mørke himmel. Vi har da ganske rigtigt Endomondo, Subway Surfers, Reshopper og DMI’s byvejr for den sags skyld, men de kan tælles ved hjælp af en overskuelig mængde hænder. Endnu færre fingre har man brug for, hvis man tæller de apps, der rent faktisk har evnet at monetisere på deres popularitet.

Tal fra analysefirmaet Gartner viser, at der ved udgangen af 2017 vil være under 0.01% af samtlige apps i verden, som oplever økonomisk succes. Naturligvis udvikler virksomheder også apps ud fra andre strategiske ønsker end at tjene penge. Det kunne være brand- eller produktkendskab, loyalitetsopbygning etc. Men kigger man på de forretningsmodeller og iværksættere, som tager afsæt i appen som platform, så er billedet mørkt som nattehimlen.

Der er flere end 6 millioner apps i verden, når man lægger tallene fra Google Play, Apples App Store m.fl. sammen. Hver af disse har i gennemsnit taget 4-6 måneder at lave, så udviklere, designere, usability folk etc. har tilsammen investeret over 30 millioners arbejde på det app-udvalg, vi kender i dag. Jeg tør slet ikke regne dette om til mandetimer og kroner og ører.

Virkeligheden er den, at vi bruger de samme og ganske få apps hver eneste dag – næsten uanset bopæl.
Vi sender beskeder igennem WhatsApp, Messenger og Viber. Interagerer på Facebook, Instagram og Snapchat. Dater via Tinder, Happn og OkCupid. Betaler med Mobile Pay og Paypal. Finder vej på Google Maps. Spiller sjove spil og henter nogle få andre random apps. når vi keder os.
I det store hele er det disse få store spillere, der sidder på markedet og indtægtsstrømmene, mens alle de tusindvis af andre iværksættere og startups brænder penge og tid af på app-hypen.

Dertil må man tilføje, at næsten alle succesfulde apps i verden er enten gratis eller i det mindste designet med et intelligent freemium koncept. Hvis man tror, at apps grundet nyhedsværdien har et mere tålmodigt publikum, så må man også tro om igen. Faktisk viser studier, at kravene til brugervenlighed og hastighed overstiger dem, vi har til det øvrige mobile indhold, hvilket ligeledes gælder vores ønsker om løbende opdateringer og forbedringer.
Endelig er du på linje med en webshop-ejer, når det kommer til app-brugernes forventninger til en simpel tilmeldingsproces, et smidigt flow samt mulighed for in-app kommunikation via chat, reviews etc.

Jeg er ked af, hvis ovenstående helt har taget app-modet fra dig. Naturligvis vil vi også i fremtiden se Paul Potts, Susan Boyle, One Direction og andre stjerner overraske det krævende dommerpanel og blive lysende stjerner på himlen. Det er blot nærmere reglen end undtagelsen, så tænk dig om en ekstra gang, hvis I lige nu sidder og designer et forretningskoncept, hvor app’en er den bærende platform, kommunikations- og indtjeningskanal.

Vil du have flere råd fra Jonathan Løw? Så bliv klogere her. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jonathan skriver Skriv dig op