Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Sådan starter du en succesfuld virksomhed for 1 krone

2,753 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 June 2019

Det er de færreste vækstvirksomheder, der er født ud af tankegangen om at starte op fuldstændig uden penge, men faktisk har jeg i mine 18 år som iværksætter mødt rigtig mange succesfulde iværksættere, som skabte en succes ud fra nogle få tusinde kroner i startkapital. Endda enkelte der blot startede med én krone.

I praksis hjælper det selvfølgelig, hvis du har sparet lidt mere risikovillig kapital op, men det er ikke umuligt uanset hvad. Eksempelvis startede jeg mit næst-seneste firma, Listen Louder, op uden nogen penge overhovedet, da jeg havde været sygemeldt igennem næsten et år med stress og havde brugt hele min opsparing i den periode.

Alligevel lykkedes det på under et år at skabe en omsætning på knapt 500.000 kroner, og i dag har Listen Louder en omsætning på over 2 millioner kroner årligt, selvom det dels kun er mig, der arbejder der, og selvom jeg kun bruger 10% af min arbejdstid på det selskab og de resterende 90% på min anden virksomhed JumpStory.

Ud fra mine egne erfaringer samt ud fra samtaler med flere end 200 iværksættere fra hele verden vil jeg gerne dele fire konkrete måder, hvorpå du som iværksætter kan starte en succesfuld virksomhed for én krone eller meget tæt derpå …

 

1) SÆLG SKINDET FØR DU HAR SKUDT BJØRNEN
Mange iværksættere begår den fejl, at de bruger alle deres penge på at få produceret produkterne, inden de ved, om der er et marked for dem. Jeg var med det første år i opstarten af en virksomhed, som producerede et merchandise-produkt til både private og virksomheder. Her havde vi ingen kapital til at få produceret produktet, så vi lavede en demo og tog ud og solgte idéen til folk. Vi havde lagt et budget på forhånd for, hvad vi skulle sælge varen ind til, så vi vidste, at det kunne lade sig gøre at producere idéen, men anede ikke om der var et marked.
Det viste det sig, at der var, og i dag omsætter virksomheden for et stort millionbeløb hvert år og har sorte tal på bundlinjen. Det kan jeg ikke tage æren for, da jeg kun var med de første 10 måneder, men det viser, at det kan være en god idé at sælge skindet, før man har skudt bjørnen. Dvs. brug mere tid på salgsmøder og mindre på den helt perfekte hjemmeside, indpakning etc.

2) SKAB NOGET
”Selvfølgelig”, tænker du måske. Alt iværksætteri handler om at skabe noget, men jeg mener det meget bogstaveligt. Nemlig at du skal skabe noget ud fra de kreative evner, du måtte have. Uanset om det noget så er et designobjekt, et kunstværk etc.
Brug herefter enten en dansk platform som DBA.dk eller internationale platforme som Etsy eller eBay til at afsætte dine varer og brug de penge, du tjener, til at investere i at gentage processen og forbedre den løbende.


3) GENSÆLG NOGET
Hvis du ikke er typen, der synes, at du er kreativ nok til selv at skabe noget, så kan du skabe en virksomhed ved at gensælge ting. Der findes flere muligheder og forretningsmodeller for at gensælge ting, men to lavpraktiske eksempler er at anvende ”drop shipping”, hvor du via en online shop gensælger varer og lader drop-shipping-partneren tage sig af al logistikken, eller ”garasalgsmodellen”, hvor du finder billige varer i antik-butikker eller på loppemarkeder og gensælger disse dyrere på nettet eller i dit lokale netværk.
For yderligere inspiration til denne model så læs bogen ”Girlboss” af den kvindelige iværksætter Sophia Amoruso, som startede netop sådan og i dag beskæftiger hundredvis af medarbejdere.


4) SÆLG DIN TID
At sælge sin tid var den måde, som jeg startede min ene virksomhed Listen Louder på. Hvor mit andet selskab JumpStory krævede en større investering for at komme i gang, fordi vi var afhængige af at kunne betale udviklere og designere for at skabe platformen, så afhang Listen Louder kun af mig selv og min tid.

Der er masser af måder, hvorpå du kan sælge din tid – lige fra børnepasning til rengøring, personlig assistance, bogholderi, foredrag osv. Det afhænger blot af, hvor du har nogle evner, eller hvor du kan træne dine evner ved at begynde at sælge din tid i det små.

I fremtiden vil antallet af freelancere eksplodere, som netop sælger deres tid på denne måde. Jeg plejer at sige, at vi i fremtiden ikke så meget skal lede efter jobs, som vi skal skabe dem.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Jonathan blogindlæg Skriv dig op