Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

YES! En stor konkurrent!

2.853 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 March 2017

I dag havde jeg en meget interessant snak med en bekendt, der sagde, hvor iværksætter-dræbende det var, at mange brancher og markeder havde KÆMPE spillere; specifikt bilindustrien og øl. Hans påstand var, at ingen lille iværksætter kan konkurrere med store virksomheder, hvorfor det er et kæmpe problem. Som ny ølproducent kan man ikke konkurrere med Carlsberg, da de har stordriftsfordele. 

....men her er jeg uenig. Surprise

Der kan konkurreres på andet end prisen. Meget andet. 

Hvad gjorde Bülow

De fleste kender den skønne iværksætterhistorie om den unge lakridsproducent fra Bornholm. Personligt holder jeg meget af den. Men hov? Haribo producerede i forevejen lakridser, og de havde kæmpe markedsandele i Danmark, stordriftsfordele og et enormt kendskab til deres brand. Alligevel lykkedes ideen for hr. Bülow. Han fandt en niche. Et unikt, uopdaget, ignoreret område, hvor fokus var på kvalitet og originalitet; lakrids blev til mere end blot noget, man hældte i skuffen i weekenden eller i perioder med lavt blodsukker. Derved lykkedes det ham - på trods af de store konkurrenter - at få en omsætning og en virksomhed, der sparker R.Ø.V. 

Jeg mener, at man kommer længst, hvis synet er rettet mod muligheder, ikke problemer. Og faktisk er store konkurrenter, der allerede et veletableret, fyldt med positivt ting og muligheder. Ingen kan vokse sig stor, hvis ikke der er et marked. Herved er markedets eksistens allerede bevist; og du kan måske ovenikøbet finde statistik og andet brugbart materiale. Hvad mere? Uden nogle unødige, negative udtalelser om store koncerner, så lad mig blot lufte tanken om, at store virksomheder kan falde i søvn, stirre sig blindt på produktudviklingen. Jeg har en bekendt, som er freelance grafiker, og han er hyret til LEGO i 3 måneder. De sørger derfor for at skifte ud i deres grafiske designere, hvorfor de kan opretholde kreativitetsniveauet og innovation. Som ny iværksætter på et marked har du derved muligheden for at udnytte deres dovenskab med nye vinkler, produkter og tilføjelser til sortimentet. 

Slutteligt vil jeg tillade mig at hive en gammel, iværksætter-klassiker frem af skuffen; historien om den hurtigere hest. Pointen er, at mange ikke ved, hvad de vil have. Lad os tage Snapchat, den nyligt børsnoterede amerikanske virksomhed, der oplevede en aktiestigning på 44% efter deres notering: IPO. Et nyt firma. Da jeg fik min første smartphone - og jeg skal undgå at lyde gammel, da jeg er 17 år - hed intet Snapchat. Og dengang må jeg ærligt indrømme, at jeg ikke gik med tankerne om, at jeg havde brug for en service, hvor jeg kunne sende billeder, der kortvarigt efterfølgende forsvandt. I al stilfærdighed må jeg indrømme, jeg faktisk fandt det en lille smule åndssvagt, da de lancerede: Hvorfor må jeg ikke se billedet i mere end 10 sekunder? Tsk. Idioter. Men jeg blev klogere.... og i dag bruger jeg selv Snapchat som SMS, hvilket langt størstedelen af mine bekendte i egen aldersgruppe gør. To streger under faktummet: Ingen kan forudse, hvad forbrugeren ønsker i fremtiden. Måske nogle, men så er det også dygtigere end jeg. Og nogle store virksomheder har aktionærer og aktiekurser, der skal varetages, hvorfor de måske ikke kan "satse" på samme måde og have flere question marks i porteføljen af gangen. 

Lad dig ikke umiddelbart afskrække af store konkurrenter; mulighederne er der - and take advantage of them!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Kasper skriver Skriv dig op