Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Du er ikke iværksætter! Skam dig.

3.069 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 January 2018

Din virksomhed er ikke innovativ nok. Du arbejder ikke nok. Du er ikke iværksætter. Du er kun selvstændig.

 

Internettet er et skønt sted. Og for mig at se er dette en principiel diskussion: Bruger for mange iværksættere for meget tid på at diskutere på Facebook frem for at skabe reel værdi i deres virksomhed?

 

Mit umiddelbare svar er et klokkeklart ja. Men lad os tage et spadestik dybere.

 

Både Facebook, Amino og andre sociale medier flyder med iværksætter-energi. And I love it! Folk efterspøger hjælp, og dygtige mennesker sidder gratis og giver en hånd med. Det kan bringe en tåre frem og forårsage en knude i mit iskolde kapitalisthjerte. Nøj, det´ smukt.

 

Men – og ja, der er et men – vi kender alle den anden del. Latterlige, intetsigende diskussioner og dumsmarte kommentarer, som ofte ender ud i dårlige anmeldelser på modpartens firma-Facebookside.

 

Sådan overvinder du det

 

Som iværksætter har du x antal timer i døgnet. Og det er derfor dit ansvar, hvis du har store ambitioner, at få mest muligt ud af dem. Derfor er det super ærgerligt at bruge tid på Facebook-mudderkast, blot fordi du ved mere om et givent emne, end spørger gør.

 

Eller når du laver et opslag med SEO-spørgsmål, får du en dumsmart kommentar retur: ”Spørg Google,” ”Hvordan kan du drive en online forretning uden at vide det?” osv.

 

Og som jeg ser det, har du to muligheder.

 

1)    At kaste dig ned i diskussionen og mudderet, svare på alle negative kommentarer, sende dårlige anmeldelser afsted til de irriterende kommentarerer og gå og bruge en – undskyld mig – fandens masse tid på det.

2)    Ifør dig en strikketrøje, tænd et lejrbål, rul en joint, hiv et peace-tegn op ad hatten og spil noget guitar. Lad det være. Laissez faire.

 

Hvor hårdt det end lyder, vil jeg (næsten) altid påskønne folk, der vælger nummer to. Også selvom du ikke kan spille guitar!

 

Derved undgår du tidsspild, og du undgår at vise dig frem overfor potentielle kunder som én, der er barnlig nok til at gå ind i en så ligegyldig diskussion. Hold dig til de ni positive kommentarer og ignorer den ene negative.

 

For at forstå hvorfor, skal vi tage et kig på, hvem der kommenterer negativt.

 

Den ondsindede personas

 

Stil dig selv dette spørgsmål:

 

De mennesker, der har gjort det RIGTIG godt i iværksætterlivet – Jesper Buch, Janus Friis, Martin Thorborg – er det dem, der sidder og bruger deres på at skrive negative kommentarer? Er det de succesrige, der driver en succesfuld forretning og nyder livet, som bruger tid på negative kommentarer.

 

I rest my case.

 

Min kære mor får lov at beskæftige sig med pædagogik, men der er alligevel undersøgelser, som kan bidrage som fodnote til denne artikel.

 

F.eks. en amerikansk undersøgelse om, at mobbere typisk selv klarer sig dårligt i skolen: https://videnskab.dk/kultur-samfund/mobbere-klarer-sig-darligt-i-skolen

 

Her udtaler Dr. Clayton R. Cook, en af nørderne og forskerne bag, følgende: ”En typisk mobber har svært ved at løse problemer med andre mennesker og har også faglige problemer.”

 

 

For pokker, hvor er det træls

 

Ja, jeg ved det godt. Og jeg kender til det: Et rygende, provokerende og fantastisk svar er netop blomstret frem som modsvar til den negative kommentar. Du har røg ud af øerne. Men lad være. Hæv dig.

 

Og jeg sidder ikke her som bedrevidende. Faktisk tværtimod. Havde jeg erstattet bare halvdelen af min Facebook-ævle-tid med effektivt arbejde, var jeg så velhavende, at jeg ville blande bland-selv-slik for 19,5,-, betale med en 20´er og bede ekspedienten beholde den sidste halvtredsøre.

 

(Bemærk: Jeg er fra Jylland, og her er det kun de meget rige, der vil lade 50 øre gå til spilde)

 

 

Du er din virksomhed

 

Som lille selvstændig erhvervsdrivende, er du lig med din virksomhed. Kan folk lide dig, vil du få flere kunder.

 

Omvendt; hvis du skaber dig åndssvagt, løber med bar røv ned ad Rådhuspladsen og ævler på Facebook, vil du få færre kunder.

 

Eller vent… løbet på Rådhuspladsen kan på bedste Simon Spies-vis sikkert eskalere din forretning. Prøv det. Wink

 

Ville du fx tage kontakt til én, som du finder gennem et Facebookopslag, hvor vedkommende er i gang med at belære en 15-årig gut omkring, at han ikke er iværksætter, fordi hans virksomhed ikke er succesfuld nok?

 

Tag derfor to ting med fra dette indlæg:

 

  1. Føler du dig selv bedrevidende og stolt, når du skriver negative og nedladende kommentarer, så stop det. Du dræber din virksomhed, du dræber dit personlige brand.
  2. Får du negative kommentar, så klem ballerne sammen og ignorer dem!

 

Selvfølgelig er der en øvre grænse for, hvad man skal finde sig i.

 

Det, jeg vil stresse i dette indlæg, er, at der altså også er en nedre grænse hvor, hvad man bør involvere sig i. 

For nylig kom der er et opslag på en Facebook-gruppe om mig og min virksomhed. Pludselig var jeg en svindler. 

Det første, jeg gjorde, var at undre mig: Så må jeg eddermame være en dårlig svindler, fordi jeg er ikke specielt rig...

Og jeg skal love dig for, at jeg har klemt ballerne hårdt sammen for ikke at gå ud i et modsvar. Men gør jeg det, putter jeg selv min røv i klaskehøjde. Sagt på en anden måde; denne sceance var altså under det niveau af komplikationer, jeg vil involvere mig i. Da jeg slog vedkommendes arbejdsplads op, var underskuddet fordoblet siden sidste år, gælden voksede markant. Tingene så ikke gode ud. 

I stedet kaster jeg mig over mine tekster og drikker kaffe med spændende mennesker. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Kasper blogindlæg Skriv dig op