Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Lars Grove Mortensen Afslappede kunder betaler mere for dine produkter

Afslappede kunder betaler mere for dine produkter

10.433 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
25 May 2012

 

Er det ikke bare lidt for irriterende når dine kunder har travlt med om prisen på dit produkt er 10,- kroner højere end hos konkurrenten - at de helt glemmer hvordan dit produkt faktisk også er bedre og tilbyder mere værdi end konkurrentens?

Forskere fra blandt andet Columbia University har et meget konkret råd til hvordan du bedre undgår netop den situation. På baggrund af forskning har de nemlig konkluderet at hvis dine kunder er afslappede, så er de også mere villige til at betale højere priser for dine produkter.

Det er de fordi de oplever produktets værdi i en lidt bredere forstand. Hvis du eksempelvis skal sælge billetter til en tur med et klassisk damplokomotiv, så vil den ikke-afslappede kunde være tilbøjelig til mest af alt at vurdere turen som transport fra A til B. Når den afslappede kunde derimod skal vurdere turens værdi, så vil han også indregne den oplevelse han får sammen med familien. Alt i alt føler den afslappede kunde derforat han får mere for pengene - og derfor vil han have mindre tendens til at føle sig snydt.

Så hvis du vil undgå at dine kunder fokuserer for meget på den 10’er som dit produkt retteligt koster mere end konkurrentens (fordi dit produkt jo faktisk er bedre) - så mener forskerne altså at det vil hjælpe på salget hvis du kan sørge for at kunden er afslappet i handelssituationen.

Dette er måske gammel viden for nogle, men sørg nu for at tænke det ordentligt igennem! For nylig var jeg eksempelvis på besøg hos en tandlægeder havde skiftet det vanligt anstrengende venteværelse ud med en meget mere afslappet komfortzone. Der var bløde møbler, afdæmpet (anti-stress)musik, let-dæmpet belysning og afslappende læsestof (til forskel fra avisernes konstante nyheder om finanskrise, politik, krig, død og ødelæggelse). Alt i alt meget klogt tænkt af tandlægen.

Desværre havde han vist overset et par detaljer. For når man sad i de bløde møbler i det behageligt indrettede venteværelse, kunne man fint høre tandlægeborets ubehagelige ”hvine”-lyde inde fra operationsstuen (eller hvad det rum nu hedder hos en tandlæge?). Da venteværelset desuden var direkte forbundet med receptionen, kunne man også meget fint høre en konstant bimlende telefon, som receptionisten ikke altid havde mulighed for at besvare med det samme - fordi hun også skulle betjene de kunder der meldte deres ankomst ved hendes skranke.

Så selvom tandlægen havde gjort en indsats for at indrette venteværelset i meget mere afslappende stil end man ellers kender den slags lokaler - så følte jeg mig personligt langt fra lige så afslappet som tandlægen havde håbet på.

Hvad gør du for at dine kunder er afslappede?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Lars skriver Skriv dig op