Som så mange andre havde Neil en drøm - at slå sig ned et enestående smukt sted og drive et lille hyggeligt hotel med et par glade gæster.
Og som de færreste gjorde Neil faktisk noget ved det - han rykkede fra England til Koh Mook og købte et stykke af en af Thailands smukkeste strande. Så point for handlekraft!
Der chekkede jeg ind i julen - og det blev til en del strategi-snakke ...
For Neil havde ikke succes selvom udgangspunktet med stranden var unikt. Men det unikke produkt er ikke nok - leverancen er en helhed der skal hænge sammen. Og det er strategi - at få hele konceptet skudt ind så det er en helhed - over for en kundegruppe (segmentering).
Her er lidt af elementerne i Neils koncept:
- Palmestranden er hovedproduktet, og der har han fat i noget unikt.
- Konceptet er eco-profileret, hvorfor hytterne er bygget af lokale materialer.
- Prisen er derfor sat pænt højt medium.
- Hytterne er bygget af lokale håndværkere ... meget rustikt, kun lige en millimeter over backpacker-niveau.
- Nogle hytter er store til familier.
- Restauranten ligger højt hævet med den skønneste udsigt. Filosofien er kun friske varer uden fryser - så derfor kun få retter, altså meget få, nogle gange 1 ...
Hver især gode elementer og filosofier, men som ikke passer sammen. Faktisk stritter de i adskillige retninger. Så hvem vil Neil have som kunde ...?
Her er noget for:
- honeymoon - smukt, men for ukomfortabelt
- familier - god strand, men børn vil gerne have mad og høvlede gulvbrædder uden splinter
- backpackers - perfekt, men for dyrt
- eco-turister - gode tanker, men ikke eksklusivt
Så koncept og segmentering kan du lige så godt tænke over fra starten og spare dig selv for 2 års frustrationer som Neil - der er en nemmere vej til drømmen hvis strategien er lidt skarp.