Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Smid dine kunder ud!

10.601 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 November 2012

Ja, ud med dem! Ikke alle, men nogle få. Og bliv gladere - og rigere.

Dette er ikke et indslag fra TV-shop - dette er konkret vejledning i at få mere tid, mere positiv energi og flere penge på kontoen.

Hvis du er i opstartsfasen med din virksomhed, så er artiklen ikke for dig. Du skal have erfaring, tjene hver en krone du kan - også selv om du skal arbejde hårdt.

Men hvis du er godt i gang og kan leve af din forretning, så læs med her:

Den store kunde som jeg ikke gider lege med
Der er en ret stor virksomhed - en kæde faktisk - som jeg har tætte relationer til. Jeg kender direktøren, jeg kender en masse af medarbejderne og jeg er på fornavn med de fleste i ledelsen. De omsætter for flere hundrede millioner og alle kender dem. Men jeg gider ikke lege med dem mere. Derfor har jeg stoppet samarbejdet - og det er fedt!

Det begyndte med en kæmpe mulighed. "Vi skal have øget bundlinien markant" fortalte de mig. Jeg var straks fyr og flamme. Vi satte os ned for at drøfte mulighederne. Jeg kunne se et par millioner komme min vej over de næste år. Fantastisk kundemulighed!

Derefter gik det ned ad bakke. Kunden var ukoncentreret. Glemte et møde. Jeg kørte igen. Glemte et til. Var stresset på det næste. Jeg bed tænderne sammen og smilede. Hvad gør man ikke for en masse penge?

Da det skulle blive konkret blev det svært. Der var en masse politik som gjorde forhandlingerne svære. Der var en holdning til hvor meget en konsulent skulle tjene pr. time.

Jeg blev lidt stædig. Tog en snak med dem om pris kontra udbytte. Endelig blev vi enige om en pris baseret på mange dages undervisning.

Da kontrakten lå på bordet til underskrift blev projektet stoppet af højere magter i ledelsen.

Det til trods fik jeg en mindre opgave. Løste den med 100% succes og tænkte: Farvel med jer!

Tøsedreng eller...
Ja, naturligvis kan du sige at jeg er en tøsedreng. Man skal da kæmpe imod, overbevise og bare klappe til dem! Gu' vil jeg ej. Det er ligesom med aktier: Når du har tabt et vist beløb, så sælg skidtet og køb nogle nye.

Så det gjorde jeg. Jeg tænkte: De kommer ikke til møderne, er ikke nærværende, der er en masse internt, politisk rod som jeg ikke gider være en del af og så gider de ikke betale fuld pris. Ydermere svarer de stort set aldrig på mails og telefonopkald.

Så jeg smed dem ud. Jeg tror ikke de har opdaget det, men det gjorde jeg. Jeg stoppede med at ringe, tænke på dem eller maile til dem. Og så brugte jeg tid på en række andre kunder som jeg troede mere på.

Helt konkret flyttede jeg energi fra irriterende envejs-kommunikation til positiv tovejs-ditto med andre kunder. Og jeg filtrerede:

1. Hvis de ikke virker motiveret så venter jeg til en anden gang
2. Hvis de ikke vil betale prisen, så argumenterer jeg en gang - og så dropper jeg dem
3. Hvis der er en masse intern støj og politisk uro i relation til et evt. samarbejde, så finder jeg nogle andre
4. Hvis ikke vi får et reelt samarbejde etableret - hvis kun det er mig der skal levere - så finder jeg en anden kunde.

Dette har en række fordele:

a. Kunden kan altid finde en der er villig til at yde en masse for små penge
b. Jeg sparer tid, energi og irritation
c. Min gennemsnitspris stiger

Ulemper:

x. Kunden får stensikkert en ringere ydelse - og dermed et dårligere resultat
y. Min omsætning kan risikere at falde i en periode

Så skal vi alle smide kunder ud?
Ja, det skal I nok - også dig. Du har måske en webshop, en butik, et rådgivningsfirma eller noget syttende. Prøv at se på dine gennemsnitspriser for de enkelte kunder. Er der forskel. Oplever du at der er kunder som du skal løbe mere for, og som ikke betaler nok? Er de samme kunder med til at lukke huller - dvs. give dig omsætning når du behøver det? Eller bidrager de ikke en sk!d til noget som helst?

Du kan jo godt have "dårlige" kunder som betaler nogle faste omkostninger hvor ingen andre gør det - og så kan der være rimelighed i at beholde dem.

Men hvis du har kunder som bare koster dig energi, gennemsnitspris og som ikke bidrager, så kan du overveje at finde nye.

Du kan også overveje at lukke forretningen i de perioder hvor de dårlige kunder kommer. Det gør mange virksomheder - fx taxivognmanden der ikke vil køre nat i Aalborg pga. druk og ballade. Superklogt og helt legitimt.

Hvad skal jeg så gøre nu?
Jeg synes du skal lave tre lister:

1. Hvilke kunder er fede (på den lækre måde)?
2. Hvilke kunder er "dyre" og energislugende?
3. Hvilke nye kunder ville jeg gerne lege med?

...og brug så tiden frem til årsskiftet på at luse ud og finde nye. Det er en sjov øvelse - og din nattesøvn bliver garanteret bedre! 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Leon skriver Skriv dig op