Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Du gør det forkerte, når du får en mail fra en ny kunde. Skal vi vædde?

14,108 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
22 June 2015

Godmandagmorgen!

Denne uges Birdi-snak er kort. Ikke fordi jeg er doven. Heller ikke fordi Uffe Elbæk vil skære arbejdstiden ned. Men fordi budskabet er enkelt:

Forespørgsler kan snildt boostes så du sælger mere!

Du bruger tid og penge på markedsføring: Visitkort, hjemmeside, reklamer og måske en blog.

Du tænker, at det ville være fedt hvis der var endnu flere der henvendte sig. Kunder altså.

Du roder lidt med SEO og AdWords.

Kunderne kommer langsomt. De fleste på mail. De færreste med ordrer. Men de er der. De rør på sig.

Typisk kommer der en mail, hvor den nye, potentielle kunde skriver noget i stil med:

Denne mail fik jeg forleden fra en nyhedsbrevslæser.

Den er typisk. Den indeholder nemlig tre elementer - som de fleste forespørgsler indeholder:

1. En positiv tilkendegivelse: Har hørt godt om dig. Har fået dig anbefalet. Har læst om dig.

2. En konkret opgave: Jeg vil måske gerne købe et produkt/en ydelse som nogenlunde er på den og den måde.

3. En priskommentar eller -forespørgsel.

Hvis jeg skal reagere klogt, så skal jeg lige tolke først. Nu tolker jeg:

1. Hun ka' li' mig.

2. Hun stoler på mig.

3. Hun ved ikke helt hvad hun vil købe.

4. Hun vil gerne betale - men er opmærksom på prisen.

Så nu er der kun en ting jeg skal gøre:

Fastholde det positive billede og tilføre værdi. Nåh ja - og så skal jeg fjerne tvivl.

En ting mere: Hvorfor handler folk hos McDonalds? Hvorfor køber vi på nettet?

Blandt andet fordi det går jävla snabbt som de siger der hvor det danske flag er blåt og gult.

Så derfor skal jeg reagere smart.

Her kommer svaret på, hvorfor du reagerer forkert når du får forespørgsler. Og det gælder forespørgsler som denne - og forespørgsler til en million:

Du svarer for sent og forkert.

For sent er i morgen.

Forkert er via mail.

Jeg ringer altid. Altid, altid, altid.

Og hvis ikke jeg kan, fordi jeg underviser eller sidder i møde så mailer jeg retur:

"Hej. Tak. Må jeg ringe om en time?"

For så lukker jeg kundens købeaktivitet. Jeg stopper shopperen. Nu er der hul igennem - så behøver kunden ikke rode rundt mere. Der er jo en der vender retur straks.

Nå, men for at gøre en lang historie... Hmmm - too late. Videre!

Jeg ringede. Hun sagde: "DET var hurtigt!"

Det gør de alle sammen!

Jeg lyttede. Spurgte. Vi kom på sporet. Jeg foreslog en ydelse der kostede det dobbelte af forespørgslen - næsten.

Det er den opgave kunden (det håber jeg hun bliver) går videre med.

Ring!

RING, RING, RING!

Du opnår tre ting:

1. Kunden bliver imponeret: "Det var hurtigt!"

2. Du lukker konkurrenterne ude: Nu er det MIG kunden taler med. De andre kommer for sent!

3. Du kan afdække og påvirke behov. Du kan måske lukke ordren.

Nej! Lad nu være med at påstå at det tager tid. Det tager ikke længere tid end at maile frem og tilbage 117 gange fordi I misforstår hinanden.

Ha' nu en go' dag. Det er midsommer og 16 grader + regn.

Dejligt salgsvejr :-)

PS: Mere inspiration til at sælge mere lige her på sellmore.dk

//
Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Leon blogindlæg Skriv dig op