Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Salgsledelse på tre minutter

5.482 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 November 2015

Jeg møder jævnligt virksomheder uden salgsledelse. De kan være store - virksomhederne, altså - eller små. De kan have succes - og de kan have udfordringer.

Fælles for dem alle er, at de godt nok har en organisation der ser sådan her ud:

Direktion - Salgsleder - Sælgere

Det er sådan set OK - men det betyder slet ikke, at de har salgsledelse. Nogen gange betyder det bare, at den gode sælger er udnævnt til leder, men ikke at han dermed leder.

Kender du det? Har du selv haft sådan en chef? Eller er du måske selv salgschef af navn men ikke af gavn?

Frygt ej - det er ret nemt at fixe. Og potentialet er stort - dels for egen udvikling og dels for reelt at booste salget, fordi der nu er en leder som gør resten af sælgerne endnu bedre.

Her er hvad du kan gøre:

1. Udnævn dig selv offentligt!

Fortæl sælgerne at du fra nu af vil udføre dit hverv som leder mere tydeligt.

Opfør dig som leder. Klæd dig som leder. Gå forrest - men vær gerne den der har det mindste budget (se nedenfor)

2. Indfør leder-timer i Outlook

Afhold startmøde mandag  og slutmøde fredag. Fokuser på eksekvering (mødebooking, opkald, tilbud, konvertering osv.) og sammenlign sælgerne. Lad den mest effektive træne de mindst effektive. Ros de gode - og hjælp de svage.

Drop Excelark på møder - brug tiden på at lære, udvikle og træne. Sørg for at mandagens møde giver brændstof til ugen (energi, motivation og tips)

Lad fredagsmødet fokusere på ugens succes'er og send dem hjem med smil og håb.

Brug to minutter morgen og aften på at "åbne" og "lukke" dagen. Det hjælper alle med at holde fokus på speeder og rat (få fingeren ud + prioriter klogt)

3. Halvér dit eget budget

Fordel det ud på sælgerne og hjælp dem til at nå deres mål.

Giv dem mulighed for at blomstre og få succes. Undertryk din egen trang til at være bedst og øverst på salgslisterne hver uge.

Sved mens du pukler for at de bliver en succes og lad dem tage æren for det hele.

Ha' fokus på tre ting:

...nemlig farten - prioriteringen - kvaliteten - og husk: Det er nemt at bede dem tage fingeren ud - men ofte mere vigtigt at rådgive og coache dem om at prioritere korrekt.

Allervigtigst (og sværest - osse for en konsulent som mig) er det at gøre deres "kvalitet" bedre - altså at træne dem i salgsteknik. Men det er den del af gaffelgrenen ovenfor som du får mest ud af at booste...

Kom så i gang :-)

Læs evt mere om samme emne her: http://birdi.dk/blog/account-manager-kan-du-reelt-saelge/

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Leon skriver Skriv dig op