Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Leon Birdi - Salgsekspert og blogger Call To Action - et godt alternativ til den canvas du hader...

Call To Action - et godt alternativ til den canvas du hader...

5.805 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
02 December 2015

Indrøm det bare: Du hader canvas!

Det forstår jeg sgu godt. Det er fanme osse et skodarbejde at hive møder hjem.

Du ringer op til 100

De 10 af dem du har på listen er fyret.

Den ene er død.

De 66 er ikke på kontoret.

Så er der 23 tilbage.

De 20 gider ikke snakke nu - men vil gerne en anden dag - eller et andet år.

De tre får du møde med.

Det kan godt være, at du får ordre på den ene - og at denne kunde vokser sig stor og lækker i løbet af de næste år.

Det kan også godt være, at de fleste af de 20 trods alt er til at tale med - og at du (via struktureret opfølgning) - kan skabe gode relationer med dem så du ender med at få en god omsætning på de der 100 emner på listen...

CTA - Call To Action

...men jeg forstår godt, hvis du vil ha' et alternativ til canvas.

Og de har du - men det er ret sandsynligt at du ikke udnytter mulighederne godt nok. Her får du min korte guide til canvas-killer #1: CTA-boksen.

Du kan se den ovenfor (ikke aktiv). Den er simpel - og den er mega-effektiv hvis du har styr på din alternative tragt. Jeg kalder det: Den passive tragt. Mere om det senere - her får du endnu en CTA-boks fra den virkelige verden:

Som du kan se, kan CTA-bokse være kedelige (som min) eller smarte (som den her). Det er ikke vigtigt - det er der vigtigt er tre ting:

1. Der skal smides potentielle emner ind på din hjemmeside

2. På den side skal udbyttet være tydeligt

3. Din CTA-boks skal være enkel

Jeg vil ikke begive mig ud i at spille ekspert på alle tre områder - men du får en checkliste som måske giver dig lyst til at arbejde videre. Lige tilbage til begrebet "Den passive tragt". Der er to måder at sælge på i min verden: Den proaktive, hvor du ringer, mailer og holder møder. Det er dig der er mødepusher - dig der opsnuser nye emner, som du mener er interessante. Det er den klassiske salgsmetode for de fleste B2B sælgere. Effektiv - og i mange brancher en hård og krævende affære.

Så er der den passive. Den er kendetegnet ved, at du ikke sælger, skubber og overtaler. Her gør du dig synlig, lækker og relevant, så kunderne selv ringer til dig. Eller rettere sagt: Du gør dig til, så de gider udfylde navn, e-mail og telefonnummer. For det er ikke kun dig der hader canvas... Mange kunder har meget, meget nemmere ved at udfylde tre enkle felter og trykke "send" end de har ved at ringe op.

Min gode og effektive SEO-rådgiver, Thomas Rosenstand, som er en af landets førende (selv om han bor i Florida) fortæller mig, at mere end 90% af hans business kommer ind via hans CTA-boks. Han oplyser også, at de fleste ankommer efter kl. 18.00 lokal dansk tid. Så selv om kunden ville ringe, så er det sjældent muligt bare klokken har passeret 16.30 i de fleste firmaer.

Nå, men der var tre ting du skulle have styr på. Er du klar?

Checkliste for optimal effekt af CTA-boks

I. Skab trafik på din landing-page.

Det gør du fx. via blogindlæg hvor du fortæller læserne, at de kan få optimeret deres salg og skaber en bedre bundlinie - hvis du altså er rådgiver som jeg. Det blogindlæg skal linke til din landing-page (som blot en en enkelt side der fortæller hvad kunden får ud af at handle med dig).

Du gør det både via din egen blog og via andres, hvor du gæsteblogger.

Andre gode måder at få trafik på er:

a. Link building

b. Podcasts

c. Video

d. Facebook, Linkedin, Twitter og Google+

e. Newsletter - som faktisk kan være det samme indhold som din blog - et indhold - mange muligheder for anvendelse.

Kort sagt: Jo mere relevant indhold som du behændigt lader pege på din ligeså relevante landingpage, jo mere relevant trafik får du. Trafik der er konverterbar, that is!

II. Gør din landing-page enkel, sælgende og ufarlig

Gør det 100% klart hvad du kan tilbyde - og gør din kommunikation "dig-orienteret" - ikke "mig-orienteret". Det betyder: Fortæl kunden hvad han får ud af at kende dig. Ikke hvad du er, vil, kan og synes... Det er ikke relevant.

En god test er at bede din gamle mor læse siden. Hvis hun ikke forstår budskabet, så er der nok noget galt. Når hun forstår den, så vis den til en kunde. For nu skal du checke om han kan se udbyttet. Hvis han siger: "Jeg kan se at I sælger maling" så er der noget galt...

Når han derimod siger: "I sælger maling der gør det nemt at rengøre overfladerne, så vi sparer tid og penge, samtidig med at hygiejnen bliver bedre..." - så er den der!

III. Gør din CTA-boks synlig!

Ikke irriterende, pop-up agtig nødvendigvis, men synlig på alle relevante sider. Sørg for, at den er nemt at se - den skal skille sig ud - og placer den gerne flere steder på samme side, hvis der er tale om en lang side.

Og forklar helt præcist hvad der skal gøres - og hvad der sker efterfølgende.

Forkert: Send os en besked...

Rigtigt: Skriv dit nummer og navn - så ringer vi dig op.

Et godt råd: Ring tilbage lynhurtigt! Det imponerer kunden og øger konverteringen (fra telefon til møde) markant.

Endnu et godt råd: Husk lige at se på kundens hjemmeside i 7 sekunder mens du ringer op - det øger konverteringen yderligere, fordi du kan relatere til hans firma.

Det var det. Har du styr på det hele?

Hvis ikke, så kan jeg berolige dig med følgende, afsluttende historie:

Min egen vej til succes med CTA

For et år siden havde jeg ingen CTA. Mit newsletter var lige startet. Min blog kørte. Min nyeste podcast var 12 år gammel (og gav mig stadig kunder...)

Så satte jeg styr på det hele. Skrev blogposts 1-2 gange ugentligt. Begyndte at podcaste igen 1-2 gange pr. måned. Blev gæsteblogger på relevante sites (bla. her på Amino). Og så smed jeg de mest læste blogposts ind i Mailchimp og sendte dem ud løbende.

Jeg valgte også at investere ca. DKK 50.000 i SEO, Adwords og webdesign.

Nu har jeg 1.000 nyhedsbrevslæsere

Min podcast ligger i top hos iTunes i kategorien "Business"

Og bedst af alt: Der kommer kunder ind via min CTA-boks så ofte, at jeg ikke troede det muligt.

Om kunderne er relevante? Ja, for mit indhold er designet således at jeg får gode, solide og relevante kunder ind.

Canvas? Altid - bare mindre nu :-)

Ha' en lækker uge!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Leon skriver Skriv dig op