Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Sådan holder du ferie med god samvittighed - og uden at miste ordrer...

1,985 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
14 July 2016

Uanset om du er selvstændig, sælger eller sjæf...

Så kan der være et dilemma med hensyn til ferien. Du vil gerne slappe af og nyde solen - og du vil gerne passe butikken. Men hvordan?

Jeg vil ønske dig en rigtig god sommer med denne korte blogpost - og det vil jeg gøre ved at give dig et par af mine egne sommerdovnearbejdsferietips (!)

1. Slap af!
Jeg siger det til mig selv hver sommer: Ro på - firmaet, verden og jeg kan nok overleve et par uger uden konstant fokus på mails og telefon. Så jeg slapper af. Kigger på mails en gang om dagen (eller mindre) og tænker, at kunderne nok kan tænke sig til at jeg er på ferie - og derfor er lidt langsommere end normalt. Men hvad pokker - det er hele landet jo. Så jeg slapper af.

2. Accepter tab
Sådan. Min sommerdovne tilgang til at svare mails, telefonbeskeder og sms'er kan da koste mig penge. Det ved jeg da godt. Men sådan må det være. Jeg overlever nok - og kunden der smutter må så være prisen for at holde fri. Efter mere end 15 år som selvstændig er det ikke sket - men sidste år var det tæt på. Jeg havde været til møde, sommerferien begyndte og jeg glemte alt om det tilbud, kunden ville ha'.

Efter en uge rykkede kunden mig. Venligt og ret kontant med glimt i øjet: "Du må have for mange penge..." Ikke godt. Jeg undskyldte og forklarede at mine mange evner som dygtig konsulent kun overgås af min evne til at holde ferie. Jeg reddede sagen på målstregen og kunden grinede mens han bookede mig til at gennemføre et forløb. Men jeg accepterer, at ferie kan koste ordrer - ellers kan jeg sgu ikke slappe af og lade op.

3. Udskyd...
Når der er ferie - eller ferie på vej - giver jeg lange deadlines. I stedet for at sige: "Du har det i overmorgen" så spørger jeg, om kunden har travlt. Det har ingen i juli. Så siger jeg, at jeg sender det lovede om en uge eller to. Kunden svarer nærmest altid, at jeg bare kan vende retur i august - men jeg forsøger at være lidt hurtigere end han lægger op til - trods alt.

Finten er, at der altid er en time om natten (som nu, hvor jeg skriver dette) eller to timer i regnvejr mens familien er på indkøb. De stunder bruger jeg til at læse mails, svare mails og skrive tilbud. Faktisk nyder jeg den meget tydelige skiften mellem ferie og arbejde - især fordi jeg har sat max. en time af til business - og fordi jeg måske så har to, tre, fire dage til næste "business-slot". For mig er det ikke arbejde - måske det er for dig - men en time, tydeligt afgrænset og gennemført hvor der ikke er andet at lave, virker ret godt, tænker jeg.

4. Planlæg, tryk på knappen og slap af
Meget af dit arbejde kan sikkert lægges i kø, så du ikke skal gøre andet end at monitorere. Det kan være salgsindsatser (mailkampagner etc.) eller blogindlæg - som du har skrevet på forhånd og som arbejder for dig i din ferie. Det har jeg skrevet et helt blogindlæg om - læs det her

5. Tænk dig om!
Jeg er ikke uundværlig. Det er du heller ikke - så hold dog ferie med god samvittighed.

Jeg prioriterer simpelthen familien, mine bøger og stranden højest. Og så er jeg stædigt doven. Nægter at arbejde. Vælger at holde ferie. Jeg er ikke karrierefræser - og gider det ikke. Så i ferien har jeg nemt ved at geare ned. Hvis du er mere ambitiøs og mindre doven end jeg, så tag lige tre kærlige tæsk her:

1. Se på din ægtefælle - ikke på telefonen
2. Leg med dine børn - ikke med dit crm-system
3. Tænk over hvad du og din familie vil huske bedst om 30 år: Din karriere eller din opmærksomhed?

Rigtig god sommer.

Jeg besvarer ingen mail, kommentarer eller andet lige nu - men skriv bare - der kommer svar til august. Medio...

L.

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Leon blogindlæg Skriv dig op