Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Sådan laver du en god podcast - der skaffer dig nye kunder!

5,562 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
24 August 2017

Podcasts er ikke kun for nørder...

Alene ordet podcast kan få mange der arbejder med salg til at få hjerteflimmer.

Der skal skrives et manus. Indtales en fejlfri optagelse. Styr på volumen og lydkvalitet. Der skal redigeres. Uploades. Og der er noget med iTunes og alt muligt man intet fatter af...

Så er det bedre at vente aggressivt på at kunderne henvender sig. Eller - hvis man er presset - at canvasse lidt her og der.

Det er jo noget vi kender.

Men det er helt forkert!

At podcaste er ikke svært, kompliceret eller grænseoverskridende - det er nærmest genialt.

I denne blogartikel vil jeg dele mine erfaringer med dig - og forhåbentlig inspirere dig til at podcaste dig til flere kunder.

Så starter vi!

Der er to ting

Ja, der er to ting du skal have tjek på:

1. Indholdet - altså det du vil fortælle og måden du vil gøre det på.

2. Teknikken - altså de hard- og softwaremæssige ting du skal mestre.

Først ser vi kort på indholdet.

Indholdet

Mange kigger undrende på mig, når jeg siger at jeg laver podcasts der er op til tre timer lange. De kigger også underligt når jeg fortæller at jeg kan lave flere af dem hver uge, hvis jeg prioriterede det. De spørger min, hvordan jeg kan tale så meget og så længe - men det kan jeg, fordi jeg brænder for mit fag.

...og fordi jeg ikke har behov for at bevise alt. Meget af det jeg siger er baseret på erfaringer, logiske slutninger og noget der virker rigtigt.

Det der gør det nemt for mig at lave podcasts er, at jeg bruger en ret stram skabelon - som nok ikke er ret tydelig for lytteren - men ikke desto mindre er den der. Den ser således ud:

I. Før podcasten
i. Idefase - brainstorm og ideindsamling (fx via opslag på Facebook og Linkedin)

ii. Valg af type: Solopodcast eller med gæst?

iii. Stikord til hvert emne - ikke manus - kun stikord.

iv. Evt. en teaser på sociale medier

II. Optagelsen

i. Intro med kort speak + musik

ii. Gennemgang af indhold - disposition

iii. De enkelte temaer

iv. Afrunding - info om min hjemmeside

v. Outro med musik

III. Redigering

i. Delvis gennemlytning af det optagede for at sikre kvalitet

ii. Redigering - ofte kun klip af start og slut

iii. Regulering af volumen, tone og andre småting

IV. Upload og blog

i. Upload af lydfil til server

ii. Skrivning af tilhørende blog til server

iii. Udgivelse på server

iv. Omtale på alle relevante sociale medier - flere gange den første uge

V. Monitorering

i. Monitorering af antal downloads

ii. Monitorering og kommentering på de sociale medier

Nu til det sjove!

Det sjove er, at alle de ovenstående punkter ikke behøver at trække tænder ud.

Idefasen

Tænk på hvor mange kontakter du har på de sociale medier - og lad dig overraske over hvor mange, relevante temaer dine kontakte kan byde ind med. Temaer som du selv troede var uinteressante. Temaer som du mente var uddebatteret. Temaer som du slet ikke havde i tankerne.

Fidusen er, at det er ret nemt og sjovt at spørge sit publikum hvad der har deres interesse - det gør jeg tit - og når jeg er spejlblank for ideer, så giver mine Facebookvenner og Linkedinkontakter mig altid et par hints.

Tiden

Så er der det med selve optagelsen. Du skal have et budskab - men det skal ikke være poleret som en produktion fra DR. Podcasten er dine tanker, meninger, erfaringer og tips. Der må gerne være et "øøh" eller en talefejl. Der må gerne være en pause eller en selvmodsigelse - for det er jo mennesket vi lytter til. Du skal fremstå som den du er - ikke som en skuespiller.

Naturligvis skal du klippe større brølere ud - det gør jeg selv - men med tiden får du erfaring der gør, at du kan optage en, to, tre timer uden at klippe! Det gør podcasten megaeffektiv - for du kan bruge minimal tid, når du er øvet. Her er mit regnestykke:

Idefasen: 10 min.

Stikord: 2 min.

Optagelse: En time

Redigering: 10 min.

Upload inkl. blogskrivning: 20 min.

Så for at producere en times indhold, bruger jeg i alt omkring en time og 45 min.

Og når jeg optager to timers indhold er der stadig kun 45 min. ekstraarbejde...

Optagelsen

Her er der et par tips som gør at din lydkvalitet bliver god:

a. Find et mindre rum med tæpper eller bløde møbler - det minimerer rumklang. Du behøver ikke et studie!

b. Stå op - det gør din stemme mere fyldig.

c. Drik vand - du mister væske når du taler.

d. Start med mikrofonen - den vigtigste faktor i god lyd. Vælg fx en dynamisk mikrofon der minimerer baggrundsstøj

e. Overvej at investere i en dedikeret optager - den næste faktor i god lyd

f. Ha' det sjovt. Vær dig selv. Tal med dine lyttere, stil spørgsmål der aktiverer deres tanker.

Redigeringen

Investeringer sparer tid. Så har du købt den gode mikrofon, den gode optager og har du indrettet dit "studie" til at være lyddødt, så skal du kun gøre to ting i redigeringsfasen:

I. Du skal klippe overflødige sekvenser fra

II. Du skal måske justere tonen i lyden en smule

...men du skal ikke klippe fuglefløjt, lastbiler og støvsugere ud - og det tager bare tid, tro mig :-)

Upload og blog

Når du uploader til din podcastudbyders server er processen ret simpel - så det vigtigste nu er at få skrevet en god tekst er fortæller læseren hvad der sker i din podcast. Betragt teksten som en mini-blogpost, hvor du "sælger" indholdet med en teaser, indholdsfortegnelse i stikordsform og muligvis med et kort budskab, som bliver uddybet i podcasten.

Fordelen er to: Dels sælger teksten din podcast, så du får flere lyttere - dels er teksten SEO, altså søgemaskineoptimering der også giver dig bedre synlighed på nettet

Kan det svare sig?

Nej - det er spild af tid... Den første uge. Men på lang sigt? Wow - regnestykket er ret vildt.

Prøv at forstille dig, at du (som jeg) publicerer en podcast om måneden i gennemsnit. Det tager tre timer - så dit totale tidsforbrug er 36 timer årligt - altså en arbejdsuge for de fleste.

Det behøver ikke at være i arbejdstiden, så hvis du podcaster en aften eller i weekenden, fjerner du ikke salgstid eller produktionstid sammen med kunden.

Og regn så på det: En uges arbejde om året der i al fremtid giver dig flere og flere loyale lyttere, som anbefaler dig til andre. Som besøger din hjemmeside. Som køber dine ydelser. Som også om ti år lytter til den podcast du optog i aftes.

Det er en fantastisk investering!

Min erfaring...

Jeg ved, at mine erfaringer ikke kan overføres direkte til dig - men måske at følgende alligevel giver mening.

Jeg udgiver ca. 12 podcasts om året. Nogle alene, andre med min podcast-buddy Leif Carlsen fra Social Selling Company - og andre igen med en gæst der også arbejder med salg.

Det betyder, at mine podcasts kommer vidt omkring. Jeg runder netop nu 100.000 downloads - og det på trods af at jeg kun har udgivet 40 podcasts siden jeg lagde den første ud.

100.000 eksponeringer alene på podcasts er meget for en enkeltmandsvirksomhed - og jeg glemte at sige, at det er på kun 20 måneder. Og jeg glemte også at sige, at antallet at daglige downloads er støt stigende - fordi podcasten er mere og mere interessant i takt med at der kommer flere afsnit.

Så investeringen i tid er absolut værd at overveje - for dine podcasts vil arbejde for dig i mange, mange år fremover...

Det gør en dum brochure ikke.

Det gør en halvsiden annonce i Børsen slet ikke.

Det gør tv-reklame heller ikke.

Til gengæld koster de kassen.

Mine bedste råd

...og det er bare mine, men måske du også kan bruge dem:

1. Få dig en makker - jeg elsker at optage podcasts med Leif Carlsen - vi har det sjovt og mine podcasts sammen med ham er bedre end dem jeg udgiver solo.

2. Køb en god mikrofon. Start fx med denne SmartLav+ fra australske RØDE og optag direkte på iPad eller smartphone. Det smarte er, at denne mikrofon har relativt god lyd, lav pris og den kan bruges alle steder. Nu bruger jeg den ikke til podcast mere - nu er den koblet på min telefon, når jeg streamer live på Facebook.

3. Fortsæt med en dynamisk mikrofon og et godt stativ. Selv får jeg ret god lyd ud af denne RØDE Procaster i kombination med en god optager

4. Når du yderligere vil booste lydkvalitet og arbejdsflow, så smid DKK 5.000 efter amerikanske Sound Devices' helt geniale Mixpre-3 optager. Den har lydkvalitet i Hollywoodklasse - trust me.

5. Sæt det i kalenderen - det gør jeg - og så får jeg optaget

6. Brug et ordentligt stykke software til klip og lydboost. Jeg bruger Adobe Audition som er intuitivt - og der er masser af viden på fx Youtube om hvordan du får justeret lyden bedst muligt

7. Råb op! Din podcastkanal skal gøres synlig, så du skal bruge Facebook, Linkedin, Twitter, Google+ og alt hvad du ellers mener er relevant for at reklamere for dine podcasts. Jeg reklamerer for hvert eneste afsnit op til flere gange. Jeg "genudsender" gamle afsnit og sørger for at holde kanalen i live. Det tager et minut hver anden dag...

8. Inviter gæster. Mine gæster er klogere end mig - og de gør mine podcasts endnu bedre.

9. Brug en stabil server - jeg bruger (som mange andre) Libsyn som er særdeles stabilt

10. Lad dine podcasts og tilhørende blogs blive til deres helt egen website. På Libsyn betaler jeg et mindre beløb for at have domænet salgspodcast.dk som udelukkende indeholder podcasts...

11. Smid dem også på din egen hjemmeside - der har du jo læsere i forvejen. Mine er flere steder på min hjemmeside, fx nederst på forsiden og flere andre steder.

Mål værdien

Hold øje med din investering (tid og penge)

Mål resultatet (antal downloads, abbonenter, likes osv.)

Nyd udbyttet (forespørgsler, møder og ordrer)

Mit regnestykke (som er behæftet med nogen usikkerhed) ser således ud:

En podcast pr. måned =

6.000 downloads =

5 kundehenvendelser =

4 møder =

3 ordrer

Hvordan jeg ved det? Fordi jeg spørger alle nye kunder, om hvordan de har fundet frem til mig. De fleste svarer "podcast"...

Det var det. Næste opgave fra min side er at optage en podcast om at podcaste - så følg med på facebook.com/leonbirdi og glæd dig til min podcast #40 med masser af tips til bla. at sælge via podcast.

Vil du se en kort video om dette emne?



Klik her og se med: http://birdi.dk/blog/derfor-saadan-skal-podcaste-dig-flere-kunder/

Hvor mange stjerner giver du? :
Vær den første til af få Leon blogindlæg Skriv dig op