Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Leon Birdi - Salgsekspert og blogger Er din salgstragt sløj? Tre tips du glemmer i hverdagen!

Er din salgstragt sløj? Tre tips du glemmer i hverdagen!

2.969 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 November 2017

Vil du sælge lidt mere, ved at lukke flere ordrer?

Her får du lidt salgsmedicin. Jeg har samlet tre korte tips som faktisk er ret effektive. Måske de også kan kurere dig, hvis din salgstragt er lidt sløj?

I. Fjern barriererne!

Det bør være så nemt - men nogle gange bliver det svært. Det jeg taler om er salgsbarrierer - de ting du gør, som gør at nogle af dine kunder tøver, når de skal rykke. Her er nogle af de barrierer jeg møder oftest:

Kunden skal underskrive - men nogle gange giver det ingen mening.

Kunden skal forudbetale - men snyder de dig?

Kunden skal selv vende tilbage - men gør det det?

Kunden kan ikke bytte varen - men hvad koster det dig i sidste ende? Og hvor mange vil bytte?

Der er sikkert flere eller andre barrierer i din virksomhed. Mit bedste råd er, at du kigger hele tilbudsprocessen igennem - kigger tilbuddet igennem - og er lidt hård ved dig selv. Overvej: Hvor er der små eller store ting, der potentielt kan bremse eller ligefrem blokere for at kunden går videre.

Jeg har et aktuelt eksempel: Jeg har lige booket et kursuslokale på et hotel. De kender mig, jeg kommer der jævnligt. Jeg betaler til tiden. Alligevel kan jeg intet booke, før jeg har:

1. Printet kontrakten

2. Underskrevet den

3. Scannet den

4. Mailet den retur

Helt ærligt! Lad dog kunden returnere tilbudsmailen med et "OK" som svar - og lad os så komme videre med noget der virkelig er vigtigt.

Hvilke barrierer har dine kunder mødt hos dig?

Hvad har det kostet dig?

2. Drop nu det tilbud!

Ja. Mine kunder. Jeg. Du. Alle vil opleve at hitraten på ordrer øges, når du dropper nogle af dine tilbud. Det skyldes, at du blot ved at skrive visse tilbud, taler kunden ud af ordren. Du spilder tid og du mister momentum. Din tanke: Jeg skal lige skrive det som et tilbud - er altså i visse tilfælde forkert.

Men hvordan ved du hvilke tilbud der skal droppes? Hvilke du skal lukke uden tilbud?

Det kan fx være:

Små ordrer.

Meget motiverede kunder.

Enkle løsninger.

Jeg har en grundholdning: Jeg skriver ikke tilbud.

Så er der alle undtagelserne, hvor kunden insisterer - og hvor jeg mener, at det er salgsfremmende at få lov at sætte mig ned en times tid og skrive det fedeste tilbud.

Summa summarum: Jeg sparer mindst to timer om ugen - og sælger mere end jeg gjorde før. Lyt med her: https://birdi.dk/blog/derfor-skal-du-ikke-skrive-tilbud/

3. Spørg til ordren!

Det er den mest banale af de oversete salgsdiscipliner... Sælger glemmer at spørge: Skal vi aftale det? Hvornår vil du ha' den? Skal jeg finde en dato der passer?

Mere vil jeg ikke skrive om dette - til gengæld vil jeg bede dig om at overveje, hvordan du kan spørge dig frem til flere ordrer - i stedet for at lade det være op til kunden...

God salgsbooster lyst :-)

Og tak fordi du læser med - og deler - og giver mig en fed kommentar med på vejen :-)

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Leon skriver Skriv dig op