Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Lise Halskov- business coach og mentor Nu skal du også til at være servil overfor dine kunder

Nu skal du også til at være servil overfor dine kunder

3.074 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 October 2012

Servil har en rigtig kedelig klang på dansk, fordi der ligger et billede af en slesk sælger med et falsk smil på nethinden, men det engelske Servile er det udtryk, du skal have fokus på. Altså betydningen af at omdanne din virksomhed og dit brand til en slags livsstils-tjener for din kunders skiftende behov og krav.

Det handler om trends i forhold til forbrugeradfærd, og virksomheden Trendwatching har sat spot på, hvad der skal til for at imødekomme de i stigende grad krævende, skeptiske og kritiske forbrugere.

Der er nogle gode pointer imellem, som du som mindre virksomhedsejer har alle muligheder for at sætte ind på - i langt højere grad end store virksomheder, der tit har svært ved at finde balancen mellem at være personlige og gå over stregen.

Trendwatching taler om at forbrugerne vil have tingene her og nu, de vil have det nøjagtig efter deres eget hoved og de spørger hellere venner og bekendte om råd, hvor de før hen orienterede sig via medier.

Hvad kan du bruge det til?

Du kan kigge på din virksomhed og gøre dig nogle overvejelser. Her er nogle ideer:

Kan du lave dine produkter, så dine kunder selv har mulighed for at sammensætte en løsning, så dit produkt bliver personliggjort? Se hvordan du for eksempel hos Shoes of Prey kan skabe dine egne sko. Selvfølgelig er der begrænsninger og selvfølgelig kunne to kunder nemt ende med samme valg, men følelsen af at købe et par af disse sko er mere speciel end at gå ned i en almindelig skobutik!

Er det muligt at lave en form for prøve af dit produkt før dine kunder køber af dig? H&M gør det med deres virtual fitting room, hvor du kan se tøjet på en virtuel model. Eller som her hos Taaz.com, hvor du kan lægge en virtuel make-up eller prøve en frisure af.

Kan du gøre det hurtigt og nemt for dine kunder at bestille hos dig, så de ikke skal hoppe fra pga bøvl? LensWay, der bl.a. sælger kontaktlinser, tilbyder at du blot kan logge ind og bede om at sidste ordre findes frem og genbestilles. Det er nok til, at jeg ikke gider kigge efter andre leverandører, for hvem kan lige huske mærke og styrke fra gang til gang. Smart, synes jeg, hvis det er relevant i forhold til det produkt, du sælger.

Alle former for apps og programmer, der gør det nemmere at udføre dagligdags ting eller at spare penge. TjekBenzin hvor brugerne selv rapporterer benzinpriser ind er et godt eksempel. Et program som Evernote, hvor du både kan holde styr på dine noter på computeren og på telefonen, er et andet godt eksempel på, hvordan behovet for tilpasning til lige mine behov bliver opfyldt.

Hvis du har en servicevirksomhed, kan du tænke over hvordan du kan tilpasse din service til at blive endnu mere personlig og hvordan du i endnu højere grad kan lade dine kunder mærke, at du ikke bare lytter til dem, men at du virkelig forstår, hvad deres behov er.

Men hvad siger du, er det noget du har gjort dig nogle tanker om i forhold til dine kunder?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Lise skriver Skriv dig op