Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Louise Lamberth fra Tekstfokus Du skal bare være dig selv. Men du skriver jo ikke “Knus og kram” til Kommunernes Landsforening. Vel?

Du skal bare være dig selv. Men du skriver jo ikke “Knus og kram” til Kommunernes Landsforening. Vel?

752 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
21 December 2023

Sådan sagde en anerkendt og meget dygtig tekstforfatter på et kursus, jeg tog engang.

Jeg er en stor beundrer af selvsamme tekstforfatter. 

Og jeg er sikker på, at hun nemt kan ramme sprogtonen rent.

Både når hun skriver for Henrik, der er selvstændig tømrermester, for Rikke, soloselvstændig terapeut - og til Kommunernes Landsforening. 

Men problemet er, at hun faktisk ikke forklarede os kunder, hvordan vi skulle:

  • Vælge de ord, der tiltrækker de ideelle kunder
  • Forklare alle i virksomheden – og eksterne samarbejdspartnere – hvordan de skulle kommunikere med kunderne
  • Sikre os en rød tråd i virksomhedens markedsføring.

Alt det blev overladt til sproglig fornemmelse og fingerspidsfølelse. Og det er ærgerligt - for det er bestemt ikke alle, der har den!

I virksomheder med ansatte opstår der meget tit kommunikationsproblemer, fordi:

  • Kundemålgruppen er ikke defineret klart nok
  • Virksomhedens ejer og ansatte mangler forståelse for, hvor vigtig den røde tråd er for markedsføringen
  • Faktisk er I ikke helt enige om, hvordan I skal kommunikere med kunderne
  • De ansatte har fået at vide, hvordan de skal tiltale kunderne, og hvilken sprogtone der skal være i teksterne. Men de forstår det ikke helt - fordi det ikke er klart nok!

 Men soloselvstændige går ikke fri af kommunikationsproblemer, fordi:

  • Netop når du er alene om din markedsføring, kan det være svært at se problemerne
  • Du får nemt overbevist dig selv om, at du jo bare skal være "autentisk" og "bruge dine egne ord" - uanset hvem dine ideelle kunder er
  • Du kommer let i tvivl - særligt hvis du ikke har den store erfaring med markedsføring i forvejen. 

Hvis du "bare er autentisk" og "bruger dine egne ord", betyder det ofte, at:

  • Virksomhedens kommunikation virker sært inkonsistent, i værste fald utroværdig
  • Det bliver sværere at tiltrække solide og trofaste kunder
  • Der bliver spildt penge på markedsføring, der tiltrækker de forkerte - eller ingen - kunder!

Metoden til solid markedsføring er opfundet nu: Emotionelle Kundetyper

Heldigvis er der senere kommet en metode, der løser alle de problemer.

Ved hjælp af metoden Emotionelle Kundetyper kan du nemlig vælge, præcis hvilke kunder du vil sælge til; hvilke ydelser og produkter der vil appellere til dem; og hvilken sprogtone du skal bruge i teksterne.

Det betyder, at markedsføringen virker solid, gennemført - og tillidsskabende. 

Det er vigtigt!

For det er ikke troværdig kommunikation, når nogle i virksomheden skriver: “Vi ser frem til at høre fra jer. Med venlig hilsen” – mens andre skriver “Knus og kram.” Og slet ikke til Kommunernes Landsforening. 

FAQ

Hvad er Emotionelle Kundetyper?

Emotionelle Kundetyper er en forskningsbaseret metode til målgruppesegmentering. Metoden er udviklet af Institut for Kundetyper på baggrund af 3000 virksomhedscases og en ph.d. af forsker Sanne Dollerup.

Metoden fungerer sådan, at du vælger én Emotionel Kundetype og målretter virksomhedens produktudvalg, kundekontakt og markedsføring til den ene kundetype.

Valget af kundetype er baseret på kundens købsmotivation.

Kort sagt: Når du har valgt, hvorfor kunden skal købe af din virksomhed - så har du valgt en kundetype. 

Hvilke kundetyper findes der?

  •  Den grønne kundetype køber for at opnå sikkerhed
  • Den blå kundetype køber for at nå et mål hurtigere
  • Den røde kundetype køber for at opnå underholdning
  • Den gule kundetype køber for at opnå velvære eller vise omsorg for andre.

 Det betyder i praksis, at:

  • Du sælger til grønne kunder, når din virksomhed fremstår som det sikre valg.
  • Du sælger til blå kunder, når din virksomhed fremstår som førende på markedet
  • Du sælger til de røde, når virksomheden er mere spændende og stimulerende end konkurrenterne
  • Du sælger til de gule, når virksomheden fremstår omsorgsfuld, personlig, kreativ og kærlig. 

Bemærk:

Vi har jo ikke samme købsmotivation, hver gang vi køber noget! Det betyder selvfølgelig også, at intet menneske kun er én af de fire kundetyper.

Emotionelle Kundetyper er ikke en metode til at sætte mennesker i bås. Det er en metode til at hjælpe virksomheder med at udvikle sig og markedsføre sig på den måde, der tiltrækker og fastholder de rigtige kunder.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når LouiseLamberth skriver Skriv dig op