Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mads Herlev Skræddersyet indhold på din webshop - Så nemt er det egentlig

Skræddersyet indhold på din webshop - Så nemt er det egentlig

4.605 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
19 August 2015

Din webshop begynder at have besøgende. Du får sendt en masse trafik ind på hjemmesiden, men du har problemet, at alle de mange besøgende desværre ikke konverterer og du ved ikke hvad du gør forkert.

Har man lige lanceret sin webshop skal man huske at man ofte har rigtig mange besøg, fordi man på blandt andet sin Facebook skriver, at man lige har startet denne webshop. Måske skriver du også her på Amino, hvor du ønsker at få feedback på din webshop. Det skaber alt sammen en masse trafik, men al denne trafik er ikke interesseret i at købe. De er alle sammen bare nysgerrige over hvad det er du nu har gang i.

Det første man skal gøre er, at overveje hvilken trafik det er du får ind. Der findes både god og dårlig trafik. Det er vigtigt at man sender de købelystne brugere ind på din side og folk som tilhører din målgruppe. Der er intet ved at sende teenagere ind på min egen webshop Babytoys.dk, for de har ingen børn – forhåbentlig ikke :).

Begynder man at finde ud af, at det altså er den rigtige trafik man får gennem siden er det her, at man skal begynde at sætte ind. Hvad kan hæve konverteringsraten og er der elementer som ødelægger konverteringsraten. En ting man altid skal overveje er fragtprisen. Jeg har flere gange kørt ”fragtfri weekend”. Ordrerne vælter ind og jeg for imponerende travlt, men ordrerne er typisk på omkring 50-150 kr. hvor de normalt har et gennemsnit på 300-600 kr. Når ordrerne er for små, har jeg for stort et besvær med dem til, at det er en egentlig god forretning for mig.

Jeg har gjort rigtig meget for at hæve min egen konverteringsrate og nogle ting har virket og andre har ikke. Jeg har prøvet forskellige systemer som alle hævder at hæve min konverteringsrate. Her tænker jeg blandt andet Trustpilot, E-mærket og mange andre.

E-mærket

Diskussionerne kører altid heftigt her på Amino.dk omkring hvor vidt E-mærket er med til at hæve konverteringsraten eller ej. Jeg har selv valgt af blive e-mærket på min webshop for at finde ud af, om det giver mig noget.

Da jeg begyndte på e-mærket havde jeg læst mange andres erfaringer og er kommet frem til, at det er vigtigt at e-mærket er placeret rigtigt og at e-mærket ikke er klikbart. Værdien af e-mærket afhænger meget om det er nye kunder eller tilbagevendende kunder. Jeg er gået meget mere i dybden omkring e-mærket på min egen blog hvor jeg skriver om, hvorfor jeg har valgt e-mærket og hvordan jeg har grebet det hele an. Læs indlægget her

Trustpilot

Jeg er at den holdning, at Trustpilot ingen værdi giver for de penge de forlanger. Man kan sagtens modtage anmeldelser på Trustpilot selvom man ikke er betalende kunde. En af de features mange betaler omkring 800 kr. (Tidligere oplyst pris fra en sælger fra Trustpilot.dk med baggrund for en aftale for Babytoys.dk) for er, den feature som giver brugerne muligheder for, at sende en ”Tak for dit køb – Hvad synes du om handlen?” – e-mail ud omkring 14 dage efter købet. Dette kan gøres langt billigere og smartere ved at betale for Mailchimp. Som betalende kunde her, får man deres feature ”Automation” som giver mulighed for dette. Det koster fra omkring 60 kr. og op efter, alt afhængigt af mængden af ordrer.

Den oversete – og de bedste penge jeg har givet ud: Addwish

Chancen for, at du har hørt om Addwish er nok minimal og det er rigtig ærgerligt, for deres produkt er virkelig et produkt – som hele Amino’s iværksætter ville have sagt: ”Et system der sparker røv”. Prisniveau ligger deres system omkring de to ovennævnte systemer. Forskellen er bare, at med Addwish er pengene virkelig givet godt ud. Systemet kan installeres på stort set alle systemer – helt uden forstand på kode. Men hvad er det lige præcis de kan?

Den version af Addwish folk kender er deres ønskeliste funktion. Men denne funktion er ikke den du betaler for og er den funktion som skaber nogen værdi for dig. Det er det der er bagved og nu skal du høre: 

Addwish har udviklet et system som helt enkelt gør sig klog på dine besøgende. Systemet gemmer hvilke varer kunderne har været inde og se, hvilke varer kunderne køber og hvilke de ikke køber. Når kunderne kommer tilbage igen, vil du ved hjælp af deres script kunne vise nogle af de produkter kunderne så sidste kan de besøgte din side men ikke købte dem. Disse produkter kan du fremhæve på f.eks. forsiden. På den måde er de produkter som vises på din forside helt skræddersyet til den enkelte bruger. Måske har du også nogle ”Andre kunder købte også” i bunden eller ”Vi anbefaler også”. Den sidst nævne funktion har du helt sikkert på din hjemmeside men denne skal du manuelt administrere. Her vil Addwish endnu engang give dig stor værdi. Den vil vise produkter på baggrund af dine kunders klikken-rundt på hjemmesiden, hvad andre kunder har købt og hvad der passer godt til det enkelte produkt. Helt automatisk og totalt skræddersyer til den enkelte bruger. De sætter alt op for dig, så du ingen teknisk viden behøver have og laver gerne fremtidige ændringer. Min egen opfattelse er, at de gør meget for kunderne. Jeg er nemlig ikke altid helt nem at arbejde med :) 

For Babytoys.dk har det givet en øget konverteringsrate og gennemsnits-ordrestørrelsen er vokset og i mit tilfælde er pengene givet godt ud. Jeg synes, at i skal give det en chance og prøve deres gratis 14 dages prøve. Dog bliver systemet bedre og bedre jo længere tid det kører, da systemet så bliver klogere på kunderne.

Systemet er en nem løsning på det som vi kommer til at se mere af i fremtiden: "Big Data" - og hjemmesider og indhold skræddersyet til den enkelte bruger. Vær med på bølgen, - det hæver konverteringen og kan betale sig!

Jeg synes helt klart, at du skal overveje hvordan du bruger dine penge og om du kan give dine penge ud på en måde hvorpå, det i sidste ende skaber mere værdi for dig.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mads skriver Skriv dig op