Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Malene Fich Weischer fra Netinspire.dk Er du ved at forære hele din forretning væk?

Er du ved at forære hele din forretning væk?

1.526 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
30 September 2015

Lige meget hvor, man efterhånden kigger hen, så bliver man tilbudt noget gratis. Især på online, som jo er dét, jeg selv primært fokuserer på. Gratis webinars, kurser, ebøger ... Gratis hvad-ved-jeg. Og det er jo i virkeligheden super fedt, for det er en god (og billig) måde at holde sig bredt opdateret på.

Men.

For der er jo selvfølgelig et men. Det er jo nemlig ikke helt så sjovt at være den, der bliver nødt til nærmest at forære hele sin forretning væk gratis, fordi der simpelthen ikke længere er nogen, der vil betale for noget som helst. Og da slet ikke for viden og rådgivning. Der er jo altid nogen, som giver det væk gratis et eller andet sted.

Så hvad gør man?

Ja, først og fremmest stopper man op og lader være med nærmest pr. automatik at give alt væk gratis. For gratis er en rigtig dårlig idé, hvis det betyder, at du bare kaster om dig med al din viden uden at få noget retur. Dét, du giver væk gratis, skal derimod sikre dig, at der kommer en anden og helst højere værdi ind et andet sted.

Det er historien om gyngerne og karrusellerne om igen.

Så stop dig selv, før du har lavet alle dine kernekompetancer om til gratis kurser og ebøger og brug noget tid på at tænke over disse ting:

1. Hvad er din kernekompetance? Altså, hvad er det helt grundlæggende, du kan hjælpe dine kunder med – og hvorfor skal de vælge dig?

2. Hvilke områder i periferien af din kernekompetance ved du nok om til at lave et eller andet gratis materiale ud af?

3. Lav dine gratis ting ud fra områderne i periferien af din kernekompetance og sørg for, at lede læseren ind til at forstå, at din kernekompetancer er uundværlig for dem.

Når du giver noget væk gratis, må modtageren aldrig sidde tilbage med tanken om, at nu behøver de heldigvis ikke betale en masse for lige netop den ydelse – for nu har de jo selv lært at gøre det hele gratis. Udover at det gratis materiale selvfølgelig skal være godt, gennemarbejdet og af en reel værdi for modtageren, skal det nemlig snarere end at dække et behov – skabe et endnu større behov for dine ydelser. Du skal altså bruge dit gratis materiale til at gøre dine modtagere præcis så kloge på emnet, at de bliver klar over, at de aldrig selv kan gøre det lige så godt, som hvis de hyrer dig.

Det er nemmere sagt end gjort. Men det er vigtigt.

God fornøjelse med det

PS: Læs mere om at lave en webtekst, der konverterer – også selvom den er gratis – her  

 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Malene skriver Skriv dig op