Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs marketing-tips Er dine handelsbetingelser up to date?

Er dine handelsbetingelser up to date?

1.266 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
20 December 2017

Handelsbetingelser kan være noget svært noget at finde rundt i – både for køber og for sælger. Som køber skal man af og til læse side op og side ned for at finde ud af, hvad ens betingelser er, og som sælger kan man let risikere at få fingrene i klemme, hvis ikke handelsbetingelserne er udarbejdet helt grundigt nok.

Find ud af, om dine handelsbetingelser er opdaterede lige her!

Fortrydelse på samlet køb eller enkelte dele af et køb

Forbrugerombudsmanden har for nyligt udtalt, at forbrugere – ifølge loven – ikke har ret til at fortryde enkelte dele af et samlet køb. Man kan derimod godt fortryde et samlet køb, men så kan butikken kræve, at du leverer samtlige produkter fra dit køb tilbage. Hvis man har at gøre med nethandel, tilbyder de fleste webshops imidlertid fortrydelse på de enkelte dele af et køb.

Det handler naturligvis om, at man ved køb af eksempelvis tøj på nettet ikke har samme mulighed for at vurdere størrelsen, som man har i en fysisk butik.

Derfor tilbyder de fleste internetbaserede butikker, at man kan returnere enkelte dele af et samlet køb, hvis det kun er én ud af eksempelvis to trøjer, der alligevel ikke passer.

Da det ikke er en lovmæssig ret, bør du som indehaver af en webshop skrive dette i dine handelsbetingelser, så der ikke kan herske nogen tvivl om reglerne. Kunderne kan nemlig ikke forvente det, medmindre det står der sort på hvidt, og derfor er det værd at gøre opmærksom på. Derudover skal du tage stilling til, om kunden får leveringsomkostningerne tilbage, hvis det kun er en del af en samlet ordre, der skal sendes tilbage. Hvis der er fri fragt i webshoppen, gør det naturligvis ingen forskel.

Ansvarsfraskrivelse ved eventuelle helbredsmæssige problematikker

Hvis du forhandler et produkt i din webshop, som kan have eventuelle problematikker på helbredsfronten, skal du være opmærksom på at skrive noget om ansvarsfraskrivelse (se eksempel på radonanalyse.dk) i dine handelsbetingelser.

På den måde sikrer du dig, at du ikke ender med at få ansvaret, hvis der opstår et problem med det købte produkt. Ligeledes skal du som forbruger naturligvis være opmærksom på betingelserne i forhold til ansvarsfraskrivelse, hvis du godt ved, at du køber et produkt, der måske kan opstå komplikationer med. Det kan eksempelvis være, hvis man har at gøre med et produkt, der i nogle særlige tilfælde udgør en sundhedsrisiko.

Du skal dog – både som forbruger og som forhandler – være opmærksom på, om reglerne er rimelige. Urimelige regler kan nemlig i visse tilfælde tilsidesættes af en domstol efter den såkaldte ”generalklausul”.

Denne går ud på, at en aftale kan ændres eller tilsidesættes enten helt eller delvist, hvis det er enten urimeligt eller i direkte strid med almindelig og redelig handleorden at gøre aftalen gyldig. Det er én af de ufravigelige regler, der gælder for både fysisk og internetbaseret handel, og en ansvarsfraskrivelse er altid ugyldig, hvis den strider imod en af disse præceptive regler. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når mortenstorgaard skriver Skriv dig op