Sådan optimerer du produktvisningerne på din shop - marketing-tips - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Sådan optimerer du produktvisningerne på din shop

Skrevet  19-06-2018 12:26  af  mortenstorgaard 

Hvis folk ikke ser dine produkter, vil de selvfølgelig heller ikke blive solg. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du får øget dine produktvisninger.

Få de nye produkter frem

Hvis du har mange tilbagevendende kunder, kan du overveje en sektion på din side, som hedder ’nyt’ eller ’what’s new’. Det er særlig smart hvis du sælger sæsonvarer, eller arbejder indenfor mode og tekstil, hvor der altid er fokus på årstider og tendenser.

Stærke billeder

Billederne er altid afgørende for konverteringen. Først og fremmest skal kvaliteten være høj, så det ikke står hverken pixeleret eller kornet, samtidig med at de skal komprimeres så meget som muligt. Et godt eksempel her er markiseeksperten.dk, som bruger gode store fotos, som fanger læseren med det samme:

Her er en lille tjekliste vedr fotos:

- De skal max være 100 Kb som tommelfingerregel, men gerne ned omkring 50 Kb eller mindre - så siden loader hurtigt.

- Læg gerne mange fotos på hvert produkt, hvis der er mere at vise end en vinkel.

- De kan med fordel indeholde personer.

- Navngiv dem gerne ift. hvad de forestiller (ift. søgemaskinerne)

Fortæl hvad produkterne kan

Hvorfor skal folk købe dine produkter, hvis de ikke ved, hvad de kan bruge dem til? Og hvorfor skulle de vælge dem frem for alle mulige andre? Det er vigtigt som webshop at forstå, at man er i konkurrence med rigtig mange andre. Produktbeskrivelserne også informative, så man rent faktisk fortæller, hvad produktet kan, og ikke bare taler i generelle vendinger. Det er noget jeg ofte ser hos shops. Alt for mange bruger stadig leverandørens tekster, og det er uheldigt af flere grunde.

Først og fremmest skaber det en mængde duplicate content på siden, som er uheldigt for sidens indeksering i Google. Dernæste er det kedeligt at læse den samme tekst igen og igen, når man er ved at tjekker pris og udvalg hos flere shops.

Fjern elementer

Særligt her i Norden sætter vi pris på det enkle og overskuelige design, som er let at afkode og hurtigt at navigere på. Her er nogle tips du kan prøve af:

- Fjern filtre som ikke er relevante for kategorien

- Gennemgå kategorierne, og flyt evt. produkter som købes via denne kategoriside (brug Analytics)

- Overvej at flytte nyhedsbrev-boks m.m. ned i bunden af siden for single-column design (godt for mobil)

- Undgå kæmpe menuer og store logoer i toppen

Du kan se et godt eksempel på overskuelige sider ved at klikke her (Skatepro.dk):

På denne kategoriside for løbehjul er intet overladt til tilfældighederne, og man får et godt indblik i, hvad produkterne kan. Bemærk også hvordan de har gjort det let for kunderne, ved at vise en række Top3 lister, så det er let at finde de mest populære produkter, når man er på jagt efter gaven til sønnike - et smart træk!

Et rodet design med alt for mange elementer, har det med at sænke konverteringen. Kill your darlings og vær opmærksom på, hvad du kan undvære. Sørg i øvrigt for at sætte tingene op, så de ikke flyder over i hinanden og skaber kaos på siden.

Brug anmeldelser 

Har du gode testresultater eller anmeldelser af produkterne, særligt hvis det er blevet anmeldt positivt, bør du vise og fremhæve disse på shoppen. Det giver hurtigt en stor ’trust’ hos forbrugerne. Tjek fx. den måde Refurb.dk har kombineret anmeldelser i deres score i boksen yderst til højre på produktsiderne. Man ser både ser deres anmeldelser fra Trustpilot og QXL, som giver et rigtig godt indtryk af hvad kunderne mener.

Det er super enkelt at lave et feed med anmeldelser fra Trustpiot, og du kan selv vælge hvilke anmeldelser, der skal vises i toppen, så du kan lade kunderne sætte ord på nogle af de ting I er særligt gode til.


Besøg vores andre hjemmesider :