Simple tips til en bedre søgeoplevelse på din shop - marketing-tips - Iværksætter Debatten Amino
på Amino

Simple tips til en bedre søgeoplevelse på din shop

Skrevet  11-07-2018 18:46  af  mortenstorgaard 

Når du skal have besøgende til at blive på din hjemmeside og helst i sidste ende placere en ordre, er det vigtigt for besøgsoplevelsen, at din hjemmeside tilbyder de rette søgemuligheder. En hjemmeside, som er svær at navigere rundt på, og hvor kunden ikke kan finde det produkt, vedkommende er på udkig efter, vil hurtigt blive valgt fra til fordel for en anden side med større brugervenlighed.

Hvis du vil lære om en række tips til, hvordan du kan optimere søgeoplevelsen på din webshop, kan du læse med videre herunder. 

Hjælp kunden med at finde en bestemt vare

Som det allerførste bør du gøre din søgefunktion tydelig for kunden, så vedkommende ikke skal lede efter denne. Dernæst bør søgefunktionen være tilstede på samtlige af dine sider.

Det kan nemlig sagtens være, at kunden har fundet frem til den rigtige kategori, hvori det ønskede produkt ligger, men at vedkommende også har brug for at udføre en søgning. Når kunden så søger efter en bestemt vare, kan du ligeledes lette søgeprocessen ved at foreslå varer ud fra de bogstaver og ord, kunden har indtastet.

Brug filtre

Derudover bør du også gøre det muligt for kunden at indstille forskellige filtre.

Det kan godt være, at kunden har kunnet bruge din søgefunktion til at finde frem til alle webshoppens kjoler, men at kunden nu kun er interesseret i knælange, røde kjoler. Lav derfor en filtreringsfunktion i den ene side af webshoppen, hvor søgekriterier kan indstilles.

Det kan for eksempel være farve, størrelse, brand, pris og model, der søges efter. Det letter søgeoplevelsen væsentligt for kunden, og jo hurtigere du kan præsentere en relevant vare for denne, jo større sandsynlighed er der også for et køb. 

Sørg for gennemsigtighed og overskuelighed

Når den potentielle kunde har indtastet et søgeord eller benyttet sig af filtreringsmulighederne, kan du vælge at vise for kunden, hvor mange søgeresultater der er tale om ved denne søgning.

Et eksempel på en hjemmeside, der netop gør dette, kan du finde her (skisport.dk).

Her kan dato, land, destination og transport indtastes for forskellige skirejser, hvorefter søgefunktionen fortæller, hvor mange resultater der matcher de givne kriterier. 

Har en kunde eksempelvis indtastet, at ferien skal foregå i Frankrig, men dukker der ikke nok søgeresultaterne op her i den givne periode, kan kunden altså vælge at ændre sine kriterier for at få udvidet søgefeltet. Det gælder naturligvis også den anden vej rundt, hvis kunden ønsker at få indskrænket søgefeltet for overskuelighedens skyld.

Har kunden modsat søgt efter et ord eller en vare, som ikke matcher noget i dit sortiment, er det altid en god ide at foreslå andre alternative produkter.
At blive mødt af en side uden nogen søgeresultater vil få mange til at søge andre steder hen for at finde den ønskede vare. Undgå derfor så vidt muligt denne situation.

 


Tilføj en kommentar

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 
Besøg vores andre hjemmesider :
lll