Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Forretningsplanen er død

4.640 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
13 June 2011

På handelshøjskoler og universiteter verden over undervises de studerende i at lave forretningsplaner. Det er sådan en dejlig konkret og analytisk måde at forholde sig til en ny forretningside på. Hvor stort er markedet, hvem er konkurrenterne, hvordan skal omsætningen udvikle sig år for år? 5 årige budgetter og prognoser. Det er selvfølgelig rent gætværk. Akademisk tankespind. 

”Kan du fortælle om hvad en god forretningsplan skal indeholde?” er et typisk opdrag, når jeg bliver bedt om at tale om iværksætteri på en uddannelsesinstitution. Stifteren af CBB Mobil Peer Kølendorf er associeret professor på INSEAD. Han starter altid sin undervisning med at minde de studerende om, at det de skriver i forretningsplanen ikke kommer til at holde. ”Så ser de helt rådvilde ud, og begynder at lede efter fejl i regnearkene,” fortæller Peer.

Det er ikke de studerendes skyld, men det er grotesk at tro, at man kan forudsige, hvordan et start up vil klare sig 5 år ud i fremtiden. At gætte på det er spild af tid. Verden er blevet for kompliceret og foranderlig.

Hvis du skal overbevise investorer eller banken, kan det være nødvendigt at bide i det sure æble og skrive en fabel om dit start up. Heldigvis er mange investorer også ved at komme på bedre tanker. De gider dybest set heller ikke tygge sig igennem 50 siders powerpoint præsentationer og endeløse fiktive regnestykker. YCombinator og Techstars har taget skridtet fuldt ud og forbyder iværksættere at sende forretningsplaner til dem. I stedet skal der udfyldes et skema med ganske få spørgsmål, og næste skridt er en 10 minutters tlf. samtale, derefter en længere tlf. samtale, og så – hvis du stadig hænger på – et personligt møde.

Til bogprojektet www.winningwithoutlosing.com har vi interviewet 25 succesfulde iværksættere fra hele verden. Når Markus Frind, Derek Sivers, Jake Nickell, Christian Stadil og Ben Way formår at bygge succesfulde virksomheder samtidig med at de har masser af tid til at andre aktiviteter, så skyldes det ikke kun, at de er dygtige til det de gør. Mindst ligeså vigtigt er det at ligge mærke til de ting, de IKKE gør. Som fx at skrive lange forretningsplaner. 

Kom hellere i gang med at lave noget rigtigt arbejde. Ring til nogle kunder, byg dit produkt, få en artikel i avisen eller juster din adwords kampagne. Og når du er færdig, kan du gå hjem med god samvittighed – uden en mursten af papir i tasken til at trække tempoet ned. 

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Martin skriver Skriv dig op