Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikael Johnsen fra Click Film Hemmeligheden bag reklamefilmen

Hemmeligheden bag reklamefilmen

3.465 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 October 2014

Det er det her, der gør det sjovt at lave reklamefilm. Og gør det udfordrende. At få en 6-årig dreng til at stå bare lidt stille og se ud som om, han har det sjovt. Bare lidt sjovt.

4 uger tidligere: Vi var blevet udvalgt til at komme med en ide til en reklamefilm for en akrylplast-plade. En plade, der kan laves om til en skål, når den har været i ovnen.

Vores ide var kort fortalt at finde velegnet en familie bestående af en mor og to børn og så filme, at de laver en skål og hygger sig med det. 

Vi fandt en sød mor med to søde børn. Og der blev en film ud af det:

Se filmen med dreng, der smiler og har det sjovt her

Det ser jo meget let og ligetil ud. Vi lavede alle optagelser på en dag fra kl 11-17. Men som en del af hele det set-up var der en forfærdelig masse lys, mange mennesker bag kameraet og ja, så var der Malthe på 6 år. 

For at lykkes med filmen, var tre ting vigtige for os:

  • Et stort køkken, hvor vi kunne lyssætte og kontrollere alt lys.
  • Reaktioner, hvor man ser, at mor og børn har det sjovt.
  • At vi kunne tage alle scener om flere gange, så vi kunne filme nærbilleder og reaktioner.

Når man er en frisk dreng som Malthe på 6 år, så er det bare ikke lige lykken at vente, vente, vente og så bagefter lave det om og om igen. Jeg havde lidt ondt af ham og af hans mor, der hele tiden prøvede at få ham til det, vi nu bad om. 

Det skud, hvor han løber hen til bordet blev opfundet på dagen. For at få hans grin frem, lavede vi scenen, som en hvem-kommer-først-hen-til-bordet-konkurrence, hvor han var på den ene side, og hans mor og søster på den anden side. Det virkede. Han vandt.

Vi lærte een ting mere den dag: Altid at lave hans reaktion på hver scene som første skud. Så kunne man se, at han var med og interesseret i, hvad de lavede. At han så bagefter gakkede lidt ud og fes rundt i køkkenet var til at leve med.

Reklamefilm skildrer ikke virkeligheden men gengiver snarere et bestemt billed af virkeligheden.

PS: Apropos virkelighed: Han var i sit es, da vi skulle lave den sidste scene, hvor en pose karameller blev hældt op i skålen.

De bedste hilsner

Mikael Johnsen

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikael skriver Skriv dig op