Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

SEM, SEO og SEA

8.643 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 November 2013

Jeg ved godt, at det kan virke lidt fagnørdet på nogle, men det irriterer mig altså grænseløst, at der er så mange der roder så meget rundt i de mest fundamentale begreber indenfor markedsføring i søgemaskiner. Med dette indlæg håber jeg at bidrage til, at slå de faglige termer fast, så vi snakker samme sprog.

Og hvorfor så det? Hvorfor er det så vigtigt, vil du måske spørge.

Det er der to gode grunde til:

  1. Når vi snakker samme sprog – bruger de samme begreber og ord, så bliver det lettere at forstå hinanden og undgå dumme misforståelser.
  2. Der er desværre nogle i branchen, særligt indenfor de større mediebureauer, som øjensynligt har forsøgt at ”hijacke” et enkelt bredt begreb og gjort det til noget meget snævert. Det kan i værste fald betyde, at du køber katten i sækken eller bare får noget helt andet end det du troede du købte. 

SEM

SÅ lad mig starte med at slå de tre mest grundlæggende begreber indenfor markedsføring i søgemaskiner helt fast:

SEM er en forkortelse for Search Engine Marketing, eller på dansk Markedsføring i Søgemaskiner. Dette fagbegreb dækker over alle de ting som du kan gøre for at markedsføre dig i søgemaskinerne – altså blive mere synlig overfor søgebrugerne. 

SEM dækker således over både organisk optimering og annoncer. Og ikke som nogle gerne vil gøre det til, kun søgeordsannoncer som Google AdWords. 

En del af dem som bruger dette begreb forkert gør det sikkert blot fordi, de ikke ved bedre. Det er fair nok, om end det naturligvis stadig er dumt fordi det forplumrer kommunikationen.

Men det er også tydeligt for mig, at nogle folk i branchen bruger begrebet ”SEM” bevidst forkert for, at bilde kunderne ind – måske dig, at markedsføring i søgemaskiner alene handler om at købe nogle søgeordsannoncer. 

Jeg har dem mistænkt for at gøre dette fordi de ikke aner, hvordan man laver ordentlig og effektiv organisk søgemaskineoptimering og derfor hellere vil have dig til at bruge hele budgettet på søgeordsannoncer hos dem. Det synes jeg er direkte bedragerisk.

SEO

SEO er en forkortelse for Search Engine Optimization, eller på dansk Søgemaskineoptimering. Dette fagbegreb dækker alt det, som du kan gøre for at optimere dit website, så det får flere besøg fra de organiske søgeresultater i søgemaskinerne – altså den del af søgeresultaterne, som ikke er betalte annoncer.

SEO kan lidt sammenlignes med PR. Det handler om at påvirke et medies opfattelse af dig og din virksomhed, så du oftere bliver omtalt overfor relevante kunder – og helst i en positiv sammenhæng. 

Med PR handler det om at påvirke, eller ”manipulere” om du vil, journalister og redaktører på bl.a. aviserne. Med SEO handler det om at påvirke søgemaskinerne, som hovedsageligt, men ikke kun, er sammensat af automatiske computerprogrammer. 

SEO er nok det af de tre begreber som de fleste har nogenlunde styr på. Der er dog enkelte der tror, at SEO også dækker over søgeordsannoncer, men det gør det ikke.

SEA

SEA er en forkortelse for Search Engine Advertising, eller på dansk Søgeordsannoncer. SEA er et fagbegreb der dækker over de forskellige typer af søge-segmenterede annoncer du kan købe i søgemaskinerne. Det mest kendte program i Danmark er Google AdWords.

SEA bruges desværre ikke så meget som fagbegreb i Danmark. Flere steder i udlandet er det meget mere udbredt. Jeg synes vi alle burde begynde at bruge SEA, eller søgeordsannoncer, som den korrekte betegnelse for annoncer i søgemaskinerne. 

Det er i hvert fald helt forkert, at definere søgeordsannoncer som ”SEM” – for ”markedsføring i søgemaskinerne” dækker både søgeordsannoncer og organisk søgemaskineoptimering.

SEA kan sammenlignes lidt med annoncerne i en avis. Du betaler for den synlighed du får og den vil i reglen ikke påvirke den organiske synlighed i avisen. Du kan med andre ord ikke forvente, at bare fordi du køber en rubrikannonce i Politiken, at de så smider din virksomhed på forsiden af avisen næste dag. Det samme er tilfældet i Google.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op