Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Local SEO Guide

10.512 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 March 2017

Google er i stigende grad begyndt at prioritere lokale resultater. Det giver god mening, for ofte vil en virksomhed i nærheden af dig, være et bedre resultat end en der ligger lang væk.

Hvis du f.eks. søger efter en frisør, håndværker eller butik, giver det jo ikke så meget mening, at Google viser links til udbydere i den modsatte ende af landet. Et udvalg af leverandører i umiddelbar nærhed vil være et meget bedre resultat.

Det ved Google godt og derfor prøver de fortrinsvis, at vise lokale resultater, når din søgning har en karakter, som gør at Google tror det vil være det bedste.

Men hvordan kan du så, som virksomhed, sikre dig, at det er dig der dukker op, når din målgruppe i nærområdet søger efter det du tilbyder?

Det kaldes ”Local SEO” – og det vil jeg se lidt nærmere på i dette indlæg …

Lokal, national og global SEO

Uanset om du skal markedsføre din virksomhed i Google nationalt, globalt eller lokalt er der mange af de samme ting som du skal have på plads, herunder blandt andet: 

  • Dit website skal være godt optimeret til både desktop og mobile brugere
  • Den mobile oplevelse bør forbedres med implementering af AMP
  • Websitet skal være tilstrækkeligt hastighedsoptimeret
  • Du skal sørge for, at der ikke er nogle tekniske fejl, som duplicate content, uheldige redirects og fejl i CANONICAL-tags, Hreflang osv.
  • Der bør være implementeret Schema-data og Social META-tags
  • Du skal have noget godt og optimeret indhold på dine sider
  • Dit website skal engagere brugerne
  • Din link-autoritet skal være tilstrækkelig til, at du kan opnå gode rankings på dine vigtigste keywords 

Men i forhold til Local SEO er der nogle særlige forhold, som du skal være ekstra opmærksom på.

Lokal SEO faktorer

Der er i særlig grad fem faktorer, som du bør være ekstra opmærksom på og omhyggelig med, når du optimerer dit website til lokale søgninger:

  • Tilmelding til Google MyBusiness
  • Konsistent angivelse af dine adresse
  • Schema markup af virksomhedsinformationer
  • Lokale keywords
  • Lokal linkbuilding

Lad os se lidt nærmere på detaljerne …

Tilmelding til Google MyBusiness

Når du søger på en bestemt virksomhed i Google, så vi du ofte – i tillæg til de almindelige søgeresultater, se en virksomhedspræsentation ude i høre side.

Hvis du f.eks. søger på mit bureaus navn ”Waimea” ser det således ud:

Som du kan se er der link til vores website, et par billeder af vores kontor, vores fysiske adresse, link til Google Maps, og en enkelt – heldigvis god, anmeldelse, fra en glad kunde.

Vi ranker naturligvis også godt på vores eget navn i de almindelige søgeresultater, så folk skulle såmænd nok finde os uanset om info-boksen ude til højre var der eller ej, men alligevel er den med til at give et endnu flottere samlet billede.

Anderledes forholder det sig, hvis man søger på en type af virksomhed, i stedet for en bestemt virksomhed. Nedenfor kan du se et eksempel på en søgning på ”sushi Lyngby”.

Her fremhæver Google tre sushi restauranter øverst på siden. De får naturligvis langt mere opmærksomhed, end dem der måtte vises længere nede.

I begge de to ovenstående tilfælde er det som ligger bag virksomhedsinformationerne det, som heder Google MyBusiness.

Du kan tilmelde din virksomhed til Google MyBusiness her, hvis den ikke allerede er det:

Uanset om du er tilmeldt eller ej, kan Google godt finde på at vise info-bokse som ovenstående med dine virksomhedsinformationer. Men det er kun ved a tilmelde dig, at du selv kan ændre på, hvilke informationer der vises. Så det vil jeg bestemt anbefale, at du gør.

Når du tilmelder dig første gang, sender Google et gammeldags brev til din virksomheds adresse, med en kode du skal bruge for at færdiggøre registreringen. Det er for at sikre, at det faktisk er dig, der har taget ejerskab af registreringen.

Hold øje med dette brev og indtast koden når du får det. Herefter kan du lave registreringen helt færdig, eventuelt ligge nogle billeder på, skrive åbningstider ind, linke til dit website osv.

Det er vigtigt, at du er omhyggelig med, hvordan du skriver din adresse ind. Det er samme måde, du skal skrive den alle andre steder. Det kommer vi tilbage til om lidt.

Konsistent angivelse af dit navn og adresse

På dit website skal du naturligvis også skrive dit firmas navn og adresse. Mange skriver det i footeren på alle sider, men det kan også bare være på en side med dine virksomhedsinformationer, en kontakt-side eller lignende.

Det vigtige er, at du skriver navn og adresse på nøjagtigt samme måde alle vegne på sitet, som i din Google MyBusiness registrering og i din Schema data (se næste punkt).

I mit bureau løser vi det for vores Waimea Business kunder ved at indskrive denne data i databasen og så udskrive det via en short-code. Så skal det kun vedligeholdes et sted og vi undgår, at der opstår inkonsistens i måden det skrives på.

Schema markup af virksomhedsinformationer

Schema er en standard, der bruges til at beskrive objekter på dine websider. Schema understøttes af alle de store søgemaskiner, og nogle sociale medier.

Der findes et utal af objekttyper og detaljer du kan beskrive med Schema, men i denne omgang skal vi alene se på dine virksomhedsinformationer. Det er nemlig først og fremmest dem, der kan hjælpe dig med en bedre lokal synlighed i søgemaskinerne.

Det objekt du skal have fat på heder ”Local Business”. Du kan se den samlede dokumentation på Schema-data for Local Business her.

Som du kan se er der rigtig mange informationer du kan registrere om din virksomhed under Local Business objektet i Schema. Det er dog langt fra dem alle der er lige vigtige.

Jeg vil anbefale, at du i hvert fald implementerer følgende: 

  1. Virksomhedens navn
  2. Telefonnummer
  3. E-mail
  4. Adresse – gadenavn og nummer, postnummer og by
  5. Et billede (logo)
  6. GEO-data – højde og breddegrad på din virksomheds adresse

De første 5 punkter er ikke så svære. Det vigtigste her er, at du skriver dem på nøjagtig samme måde, som de skrev dem i din Google MyBusiness registrering og på din hjemmeside. Hvis der er den mindste forskel – så meget som et komma, så kan det give anledning til at Google ikke er helt sikker på, hvilke detaljer der er de rigtige. Så vær omhyggelig med det.

Det sidste punkt – GEO-data, hjælper Google med, at placere din virksomhed korrekt på Google Maps. Andre korttjenester kan også bruge denne data. 

For at finde de rigtige koordinater kan jeg anbefale, at du bruger en tjeneste som denne. findkoordinater.dk. Her kan du indtaste din adresse og så får du den korrekte højde- og breddegrad.

Ud over ovenstående 6 punkter kan du også vælge at indskrive din virksomheds åbningstider. Det vil jeg anbefale at du gør, men det er ikke tvingende nødvendigt.

At implementere Schema data på dit website kræver en kompetent udvikler. Til nogle CMS findes der ganske vist plugins der i teorien kan håndtere det får dig. Jeg har bare ikke oplevet nogle endnu, som er helt perfekte, som de er. Der mangler altid et eller andet, eller der er fejl i det færdige resultat.

Uanset hvordan du får Schema implementeret på dit website bør du i alle fald validere, at det virker som det skal, uden fejl. Det kan du gøre med dette gratis værktøj fra Google.

Det færdige resultat skulle meget gerne se nogenlunde således ud:

Hvis du også har implementeret åbningstider, ser det således ud (her blot de første 2 dage i ugen vist):

Det anbefales, men er ikke et krav for at validere, at du også angiver en ”price range”. Hvis ikke du gør det får du nedenstående advarsel. Det skal du dog ikke være så bange for, det er ikke en fejl, blot en advarsel.

For mange virksomheder giver det ikke så meget mening, at angive en til/fra pris. Springet mellem mindste og højeste pris er ganske enkelt for stort, og ofte findes der slet ikke en øvre pris.

Men for f.eks. en restaurant vil det være fornuftigt, at angive en til/fra pris, så folk kan se ca. hvad det koster at spise der.

Lokale keyword

Google forsøger som sagt at matche søgninger med lokale virksomheder, når de vurderer, at det giver mening. Også selvom du ikke direkte skriver hvilken region der er relevant for dig.  

Når jeg f.eks. søger på sushi får jeg f.eks. næsten samme forslag til restauranter, som hvis jeg søger på sushi Lyngby (som i mit eksempel ovenfor), fordi jeg sidder i Lyngby.

Men for det første er det jo ikke sikkert, at alle dem der har lyst til at spise sushi i Lyngby også lige sidder her. Måske skal de på en date i den anden ende af landet og leder efter et godt sted at spise.

Og for det andet er det endnu lettere for Google, at matche lokal-specifikke søgninger med din virksomhed, hvis du faktisk også inkluderer relevante stednavne.

Jeg vil derfor anbefale, at du i din keyword research undersøger, hvordan folk søger efter virksomheder i dit område.

Hvis du f.eks. har en restaurant i Helsingør kan det inkludere både selve bynavnet, men også f.eks. søgninger hvor regionen Nordsjælland indgår.

Brug denne information og disse ord i optimeringen af relevante sider på dit website.

Lokal linkbuilding

Som du sikkert allerede ved er det en meget vigtig faktor for, om dit website kan ranke godt i Google, at der er nogle som linker til det, og at din samlede link-autoritet er bedre end dine konkurrenters.

I forhold til dit arbejde med Local SEO kan det øge sandsynsligheden for, at du dukker op på lokale søgninger, hvis du har nogle gode links fra andre websites i dit nærområde.

Det kunne f.eks. være links fra lokale foreninger, som du har et samarbejde med, lokale sportshold du sponserer, eller omtale i lokalaviserne. Det kan også være links udenfor dit lokalområde, i artikler der på en eller anden måde har med dit lokalområde at gøre. Det kunne f.eks. være en Nordjysk avis, der har en artikel om at holde sommerferie i Nordsjælland. Et link til din restaurant i Helsingør fra en sådan artikel ville gavne din lokale SEO.

Det afgørende er, at dine lokale links kommer fra websider, som Google kan se har en relation til dit lokalområde.

Opsummering: Local SEO

Jeg indrømmer, at ovenstående er en lidt længere opskrift, men det er desværre nødvendigt, hvis du vil sikre de bedste mulige placeringer i Google på lokale søgninger.

Så til slut vil jeg lige opsummere:

  • Start med at tilmelde din virksomhed til Google MyBusiness
  • Udskriv din virksomheds navn, adresse, telefonnummer og e-mail i footeren på alle sider, eller på en kontakt-side i nøjagtigt samme format, som i din MyBusines registrering.
  • Brug Schema til at beskrive alle relevante elementer i dine virksomhedsinformationer. Husk igen, at benytte samme format som det du udskriver på hjemmesiden og i MyBusiness
  • Optimer dine sider med relevante lokale keywords
  • Skab lokale links til dit website, der giver en øget lokal forankring, relevans og autoritet

Held og lykke med arbejdet. Hvis du har spørgsmål til Local SEO er du meget velkommen til at stille dem nedenfor.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op