Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen 10 spørgsmål til dit webbureau

10 spørgsmål til dit webbureau

8.260 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 March 2017

De fleste danske websites er stadig for dårlige!

Jeg synes det er rigtig ærgerligt, ja måske endda direkte pinligt, at så mange websites stadig, den dag i dag, leveres med ekstremt alvorlige fejl og mangler, der i praksis betyder, at de ikke fungerer som de skal og som en følge heraf ranker langt dårligere i Google end de burde.

Langt de fleste af de websites jeg har analyseret igennem de sidste mange år har lidt af mere eller mindre alvorlige tekniske problemer. For eksempel er de ofte alt for langsomme, fulde af Duplicate Content, er ikke ordentligt mobiloptimeret, mangler AMP, Schema-data og Social META-tags implementering, lider af fejl med bl.a. Hreflang, Robots.txt, NOINDEX eller CANONICAL tags for bare at nævne lidt af alle de problemer jeg oplever. Det er for ringe!

Fejl på fejl og pinlige mangler der i sidste ende gør, at dit website ranker dårligere i Google, fremstår grimt i sociale medier og konverter alt for ringe.

Faktum er, at alt det jeg nævner ovenfor er velkendte, og veldokumenterede standarder og udfordringer, der for de flestes vedkommende har eksisteret i mange år. Enhver webudvikler med respekt for sig selv burde kende dem og naturligvis kunne løse dem. Det er altså ikke rocket science!

Selv de store og ellers dygtige webbureauer lever langt fra op til de SEO-tekniske krav, man som kunde i dag kan forvente – med mindre, det eksplicit er aftalt at det ikke skal ske.

Jeg har dog stadig til gode, at se en kravspecifikation fra en kunde, der kræver at sitet er skide langsomt, fungerer ad helvedes til på mobiltelefoner, er søgemaskine-uvenligt, ikke vises ordentligt i sociale medier eller er fuld af andre basale fejl og mangler.

Jeg har derfor sammensat en lille liste med 10 spørgsmål, som jeg synes du skal printe ud og aflevere til dit webbureau eller egne udviklere. Listen består af helt rimelige krav og spørgsmål, som alle webudviklere bør overholde på alle de websites de laver. Også dit. 

1. Hvor hurtigt synes I mit website bør være?

Har I en standard og et mål i benchmarker efter? Hvad kan jeg forvente af den løsning I laver til mig?

Et websites hastighed har en kæmpe betydning for både brugervenlighed, konverteringsrater og SEO. Alle elsker et hurtigt website – både mennesker og maskiner. Det er ikke til at komme udenom.

I forhold til Google skal hastighedsoptimering (eller mere korrekt: Optimeringsgraden) måles med Google PageSpeed Insight og hvis du vil undgå, at dit website kommer til at lide under for dårlig optimering, skal du op i det grønne felt på både desktop og mobil (over 85 ud af 100).

Hvis dit webbureau forsøger at bilde dig ind, at der er andre og (for dem) bedre måder at måle hastighed på, så skal du ikke stole på dem. I forhold til Google, er det PageSpeed Insight der tæller. Like it or not.

Du kan læse lidt mere om hastighedsoptimering og teste dit website med Google PageSpeed her

Andre værktøjer kan være gode til at finde ud af hvad årsagen til en dårlig hastighed er, men i sidste ende er det afgørende for dine Google rankings, at du får en høj score på Google PageSpeed Insight. Og derfor bør en tilstrækkelig høj score indgå som et krav til dit website. 

2. Hvordan komprimeres billeder på mit website?

Komprimeres de billeder jeg uploader til mit website automatisk og hvilken løsning bruges til det? Hvis jeg sammenligner med andre løsninger er jeres så god nok?

Er du i tvivl, så tag et billede, kig på størrelsen, upload det så til dit website og test herefter på www.Kraken.io og se hvilken version der fylder mindst. Hvis det på din webserver fylder mere end det fra Kraken.io – og i øvrigt ser ligeså godt ud, så skylder dit webbureau dig en forklaring. Eller rettere sagt, en bedre løsning.

For tunge billeder er en af de mest udbredte årsager til langsomme websites. Så det er derfor jeg synes det er rimeligt at dette får et punkt for sig selv. 

3. Hvordan er mit website mobiloptimeret?

Benyttes der Responsivt Web Design (RWD), eller en dedikeret mobilversion af sitet? Og er sitet særligt hastighedsoptimeret til mobile enheder?

RWD er absolut den bedste løsning i dag – både i forhold til brugere og SEO. En dedikeret mobilløsning giver næsten altid problemer og er langt mere kompliceret at implementere korrekt. 

Googles krav til hastigheden for mobilbrugere er meget skrap: Dine sider skal indlæses og vises på under 1 sekund på mobiltelefoner. Ellers risikerer du, at du ikke vises på mobile søgninger.

Og hvad værre er, med Googles nye ”mobile first” strategi, vil dine dårlige mobile rankings smitte direkte af på Googles generelle opfattelse af dit website, og dermed også gøre det sværere at ranke på desktop søgninger.

4. Understøttes AMP på mit website?

Er mit website optimeret til AMP (Google Accelerated Mobile Pages)? Kan jeg selv redigere de indstillinger og særlige billeder der kræves til understøttelsen? Og hvilken sikkerhed har jeg for, at AMP-siderne holdes opdateret?

AMP er et forholdsvist nyt format, lanceret af Google, med fokus på at skabe lynende hurtige websider til mobile brugere.

Man kan med rette kritisere AMP-formatet for mange ting, og det har jeg da også selv gjort, men man kan ikke komme udenom det faktum, at AMP-sider p.t. nyder godt af den ekstra opmærksomhed Google giver dem.

Så uanset om dit website er godt mobiloptimeret, eller ej, så vil jeg meget anbefale, at du også får AMP implementeret. Det giver ganske enkelt bedre mobile rankings og flere besøg. 

Da AMP er et ret nyt format oplever vi, at der ofte sker ændringer. Når det sker, så kan det betyde, at dine nuværende AMP-sider ikke længere virker. Det er derfor meget vigtigt, at AMP-formatet på dit website løbende tilpasses de krav, der ændres.

Du kan læse lidt mere om nogle af de mange udfordringer jeg har oplevet med implementering af AMP her

5. Har I implementeret Schema-data på mit website?

Hvis ja, er alle relevante objekttyper så medtaget? Hvis nej, hvorfor ikke? Kan jeg selv redigere de informationer, der ikke automatisk kan udledes af websitet?

Schema er en standard for beskrivelse af elementer på dit website. Det kan hjælpe Google, og andre tjenester, med bedre at forstå indholdet. Og i Googles tilfælde bruges det til, at forbedre visningen i søgeresultaterne.

Så ved at bruge Schema opnår du en flottere og mere fremhævet visning i Google og det gør naturligvis, at du vil få flere besøg. 

6. Er der implementeret Social META-tags på mit website?

Hvis ja, hvilke formater er implementeret og hvilke sociale medier understøttes? Og kan jeg redigere detaljer som social images selv – både globalt og for de enkelte sider? Hvis nej, hvorfor ikke?

Med Social META-tags kan du styre hvordan det ser ud, når folk deler links til dit website på sociale medier som Facebook, Twitter og Google+. Det giver en langt flottere og korrekt visning, og dermed også mere synlighed og besøg. 

Du bør have Facebook Open Graph, Twitter Card og Schema implementeret fuldt ud. Du kan læse en guide til de vigtigste Social META-tags her

7. Findes der duplicate content på mit website?

Hvordan sikrer I, at der ikke er og ikke kan opstå Duplicate Content problemer på mit website? Er der beskyttet mod både konkrete og teoretiske problemer med Duplicate Content og hvor solide/sikre er disse løsninger? 

Duplicate Content er stadig en af de mest alvorlige tekniske SEO problemer. Hvis Google kan få adgang til det samme, eller stort set det samme indhold, via flere URL’er, så vil de i reglen filtrere en eller flere af versionerne ud. 

Og hvis sider fra dit website filtreres ud kan det have en negativ betydning for hele dit website, så også gode unikke sider får sværere ved at ranke godt.

Det kan godt være svært at løse alle Duplicate Content problemer. Det indrømmer jeg. Særligt svært kan det være med de teoretiske Duplicate Content problemer. Og desværre er det langt fra nok, eller en særlig stabil og sikker løsning, bare at smide CANONICAL tags på dine sider.

Men uanset hvor svært det end måtte være, så ændrer ikke på, at dine udviklere bør have en plan for hvad de vil gøre for at sikre, at alle potentielle Duplicate Content problemer løses. For konsekvenserne hvis det ikke sker, kan være meget alvorlige for din synlighed i Google.

8. Er der mulighed for XML sitemaps for video?

Kan jeg indsætte videoer på mit website og hvis jeg gør, vil der så automatisk blive udgivet et korrekt video XML sitemap? Og kan jeg redigere META-data for videoer? 

Generelt er brugen af video på et website ofte godt. Så det anbefaler jeg meget, at du overvejer. Det kan være med til at fastholde dine besøgende, inspirere dem til at linke til dine sider og tiltaler og engagerer folk, der ikke orker at læse lange tekster.

Men hvis ikke video implementeres rigtigt, så risikerer du at få mindre ud af det i Google, end du ellers kunne. Med til optimeringen hører video XML sitemaps og korrekt Schema data for alle dine videoer.

Du kan læse lidt mere om brugen af forskellige sitemaps her

9. Kan jeg redigere alle TITLEs, URLs og META-descriptions

Findes der sider hvor dette ikke kan lade sig gøre? Indsættes der elementer i mine URL’s, som jeg ikke selv kan styre? Og er brugen af globale TITLE og META-descriptions fjernet? 

Alle dine sider bør have en unik TITLE og META-description. Derudover bør URL’en til dine sider være så kort som mulig, let at læse og meget gerne indeholde nogle af de ord, som er relevante for siden. Det hele bør let kunne redigeres af dig selv for hver eneste side på sitet.

10. Hvilke indbyggede redskaber findes der til at hjælpe mig med min SEO?

Er der indbygget værktøjer i mit CMS, der gør det lettere for mig at gøre de rigtige ting i forhold til SEO? Hvordan virker de?

En af de vigtige ting i dit løbende arbejde med SEO er, at sikre at alle dine sider har gode optimerede tekster og at alle elementer er optimeret godt nok. Det kan være en rigtig god hjælp, at have nogle indbyggede redskaber, der kan hjælpe dig med at huske at gøre alle de rigtige ting bedst muligt.

Til WordPress er Yoast SEO plugin’et et af de mest udbredte hjælpeprogrammer. Om end jeg personligt ikke synes det er perfekt, så er det trods alt en god hjælp for mange. Både det og tilsvarende løsninger kan derfor anbefales, hvis du ikke har adgang til noget bedre. Alternativet, at der slet ingen hjælp er, er i hvert fald langt værre.

Ingen er perfekte

De fleste af os må leve med begrænsede budgetter og tid og derfor er det naturligvis heller ikke altid muligt, at få alt det du ønsker implementeret og optimeret så godt som du kunne tænke dig på dit website. 

Det er helt fair og forståeligt. 

Men ovenstående 10 punkter bør altid være på plads. Det sidste punkt kan du til nød undvære, hvis ellers du er helt sikker på, at du husker at få alle dine siders indhold ordentligt optimeret og evt. bruger andre tools udenfor dit CMS. Men de første 9 punkter bør alle websites som minimum kunne leve op til.

Skriv en kommentar …

Hvis du har oplevet udfordringer med, at få dine webudviklere eller webbureau til at leve op til ovenstående punkter, så hører jeg meget gerne om dine erfaringer.

Hvis du som udvikler eller webbureau har en anden oplevelse af situationen er dine kommentarer også meget velkomne.

Jeg håber vi i alle fald kan blive enige om, at målet for os alle er det samme – at skabe de bedst mulige websites til danske virksomheder :-)

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op