Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

SEO Inkluderet?

4.464 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
05 December 2017

At blive fundet i Google er vigtigt for de fleste virksomheder. Det ved du sikker allerede. Det er mange webbureauer også opmærksomme på og derfor er de i stigende grad begyndt, at inkludere ”SEO” i de websites og services de leverer.

Spørgsmålet er så, hvad de mener med, at ”SEO” er inkluderet?

Du vil sikkert, som de fleste andre kunder, have en forventning om, at et website der leveres med SEO inkluderet faktisk også vil give dig gode rankings og synlighed i Google, at det skaber en fornuftig mængde organisk trafik, at dit nye website lever op til alle de tekniske krav der er til god SEO, og at der er de redskaber indbygget i din webløsning, som du skal bruge for løbende at holde optimeringen ved lige.

Det er desværre langt fra altid tilfældet.

Jeg oplever alt for ofte, at de websites og services der leveres, hvor det påstås at SEO er inkluderet på ingen måde lever op til de tekniske krav der er, eller er i stand til at skabe de resultater, som du med rimelighed kan forvente.

Jeg har derfor skrevet dette indlæg med nogle anbefalinger til, hvad du skal spørge din påtænkte leverandør om, hvis de påstår SEO er inkluderet.

Keywords

Det vigtigste fundament for al markedsføring i søgemaskiner er, en god forståelse for hvordan folk søger efter det du tilbyder. Jo bedre du forstår det, jo bedre kan du udvikle, tilpasse og optimere dit indhold, så det kommer kunderne i møde der hvor de er.

Det er ikke sikkert, at keywordanalyser, fortolkning af disse og omsætning af dem i en stærk indholdsstrategi er en opgave, dit webbureau skal tage sig af. Men så skal du selv, eller andre gøre det. For det skal gøres!

Så hvis du ikke selv har den fornødne erfaring skal du under alle omstændigheder tage snakken med din påtænkte webleverandør om, hvem der står for denne – meget vigtige del, af SEO-opgaven. For hvis ikke du har helt styr på dette, så bliver udbyttet af dine investeringer i SEO meget ringe.

Selv det teknisk mest perfekte website giver ingen nye kunder i butikken, hvis ikke du forstår hvordan folk søger og formår at tage imod dem på en troværdig måde.

Design

Mange webdesignere (og til dels også kunder, der ikke ved bedre) er desværre alt for ensidigt drevet af et ønske om et imponerende visuelt udtryk.

Naturligvis er det dejligt med et website der er flot, det er bare noget lort, hvis det kun ser flot ud på en 28” HD-skærm, eller hvis designet skader Googles opfattelse af dig, eller hvis det giver virkelig ringe konverteringer.

Det har f.eks. i de senere år været meget moderne (blandt mange webdesignere), at lave designs med en meget høj grafisk header – et stort flot billede i toppen af siden, eller endnu værre, en karrusel med skiftende billeder.

Pas på med at lade dig friste af det, for det er forbandet dårligt i Google og giver meget ringere konverteringer, end designs hvor der udover noget flot visuelt i toppen af siderne, også er noget god tekst og en effektiv call-to-action (typisk formular, fremhævede produkter, e-mail og/eller telefonnummer).

Spørg din påtænkte leverandør hvilke overvejelser de gør sig i forhold til designet og om de ved, hvordan det påvirker Googles opfattelse af dit site, og hvor godt det konverterer. Ved de hvilke krav Google har til design?

Teknisk SEO

Der er mange tekniske forhold, som skal være på plads for at sikre det bedst mulige fundament for din søgemaskineoptimering. Jo stærkere dit website er, rent teknisk, og jo bedre det understøtter de muligheder og krav blandt andet Google og Facebook stiller, jo større chance er der for, at du får succes med din SEO.

Det bliver lidt for omfattende at gå alle de detaljer igennem du bør have på plads på dit nye website i et indlæg som dette, men nedenfor finder du en liste med nogle af de vigtigste ting, som jeg vil anbefale du spørger din påtænkte website leverandør om – særligt hvis de lover, at SEO er inkluderet:

Arkitektur og URL-formater
En god arkitektur gør det lettere for både søgemaskiner og almindelige brugere at finde rundt på dit website og forstå sammenhængen mellem sider og sektioner. Undersøg hvad der er gjort for, at sikre den bedst mulige arkitektur uden støj og forvirrende signaler.

Du bør selv kunne angive navne for foldere og filer – både billedfiler og websider, så adresserne fremstår læse- og søgemaskinevenlige. Der bør aldrig indgå navne i foldere eller URL’er som ikke er læsevenlige eller giver mening. Og opbygningen skal være funderet på din viden om, hvordan folk faktisk søger.

Strukturering af indhold
Indholdet på dine sider bør følge en tydelig struktur – overskrifter bør være af typen H1, under-rubrikker H2 til H6 og andre vigtige elementer skal følge gængse standarder. Du bør selv kunne vælge overskriftstypen. Alt indhold (som du ønsker søgemaskinerne skal kunne se) skal udskrives som almindelig tekst og må ikke indlæses asynkront.

Ved din leverandør hvilke indholdselementer Google ligger vægt på? Ved de, at f.eks. tekster belov the fold (som man skal scriólle ned for at se), eller tekster der først vises når man klikker på ”læs mere”, eller ligger under tabs, vægtes meget lavere?

Interne links
Alt efter omfanget og kompleksiteten af indholdet på dit website, bør der udover muligheden for selv at oprette links mellem sider også være indbygget automatiske metoder til at linke mellem relaterede sider. Der bør absolut også være mulighed for at få vist bread crumb navigation på alle undersider.

Opdeling af sprog
Hvis dit website skal være på flere sprog er det vigtigt, at strukturen er god. Normalt vil en opdeling i sprog-foldere, subdomæner, eller unikke lande-domæner være bedst, men uanset hvilken løsning du tilbydes er det meget vigtigt, at strukturen er stringent, og at sider på de forskellige sprog ikke kan tilgås på tværs af lande-inddelingen. Derudover bør der være mulighed for implementering af standarden Hreflang.

Kodning
Udover at kodningen af dine sider naturligvis skal være fri for fejl, så er det også vigtigt at den er ordentligt komprimeret, så dine sider indlæses og vises hurtigt. Spørg om din leverandør påtænker fuld minificering og komprimering af al HTML, CSS og JavaScript kode.

Redirects
Generelt bør redirects undgås, men der kan være situationer hvor du er nødt til at bruge dem – f.eks. hvis en af dine sider permanent nedlægges. Spørg om du har adgang til selv at oprette redirects og spørg hvilken type det er. Det skal være 301 redirects – aldrig 302, META-refresh eller JavaScript baserede redirects. 

AJAX, Flash og Frames
Indhold der indlæses med disse standarder, skal du som udgangspunkt ikke regne med at søgemaskinerne kan se. Det er derfor vigtigt, at vigtigt indhold og links ikke kun vises i sådanne formater. Spørg din leverandør om de påtænker at bruge disse formater og i givet fald hvordan. Hvis de prøver at bilde dig ind, at Google sagtens kan læse det, så drop dem. Det passer ikke (altid). 

Spørg også om dit nye website bygger på et JavaScript framework som f.eks. Googles Angular. Hvis det er tilfældet er der stor risiko for, at din SEO går galt.

GEO-targeting og personificering
Hvis du påtænker at tilpasse indholdet forskellige brugere, eller sende brugere fra bestemt lande hen til bestemte sider – eller hvis din leverandør foreslår dette, så pas meget på! Det kan meget let ende med at undergrave alt hvad du ellers har gjort for at skabe synlighed i Google.

Kort sagt bør GEO-targeting og personificering aldrig være påtvunget, men tilvalg. Hvis du overvejer disse muligheder bør du derfor spørge din leverandør om, de ved hvordan de skal sikre den slags virker i Google. 

SSL – Secure Site
Alle websites bør i dag køre SSL. Punktum! Spørg om din løsning leveres på en sikker forbindelse. Hvis ikke, så find en anden leverandør.

Hastighed
Hastigheden, og optimeringsgraden på din hjemmeside er en af de mest afgørende elementer for både SEO og høje konverteringer. Det kan aldrig blive for hurtigt, men som minimum bør du kræve, at dit nye website opnår en Google PageSpeed Score på over 90 på alle sider på både desktop og mobil – gerne mere. Hvis din leverandør ikke vil love det, eller kommer med udenomssnak om, at Google PageSpeed ikke er den bedste måde at måle den slags, så drop dem. Du kan selv måle hastigheden her.

Duplicate Content
Dit nye website bør være fri for Duplicate Content. Spørg din leverandør om, hvad de har gjort for at sikre dette.

Page TITLEs
TITLE-tag på alle sider skal frit kunne redigeres og der bør ideelt set være redskaber til rådighed der hjælper dig med at sikre, at alle TITLEs er unikke.

META-descriptions
META-description tag på alle sider skal frit kunne redigeres. På samme måde som med TITLEs bør der være redskaber til rådighed der hjælper dig med at sikre, at alle META-descriptions er unikke.

Social META-tags
Der bør være Social META-tags på alle sider i Facebook Open Graph, Twitter Card og Schema formater. Spørg om det understøttes og spørg om du kan angive Social image for alle undersider. Det bør du kræve.

Schema data
Dit website bør få implementeret Schema-data for alle relevante objekter, herunder også virksomhedsinformationer. Spørg hvad din leverandør påtænker og om alle de informationstyper du har på sitet understøttes. Spørg også hvordan det sikres, at virksomhedsinformationerne er 100% identiske i Schema, på sitet (visuelt) og i Google MyBusiness, hvilket er meget vigtigt.

Mobiloptimering
Dit website skal naturligvis være mobilvenligt. Der er i princippet flere muligheder, men den eneste rigtig gode i dag er, at få lavet dit website i Responsivt Webdesign (RWD). Hvis din leverandør foreslår at lave en dedikeret mobilversion på f.eks. mobil.ditdomain.dk, eller løse mobilbehovet med en app, så drop dem. Udover formatet er det også ekstremt vigtigt, at hastigheden – og specielt hvor lang tid det tager at vise det første indhold (above the fold) til mobilbrugere er. Det skal ske på under 1 sekund.

AMP
Ud over den almindelige mobiloptimering bør dit nye website også understøtte formatet AMP (Accelerated Mobile Pages). Spørg din leverandør om det er inkluderet. Det skal det være i dag!

XML Sitemaps for video
Bruger du video på sitet vil jeg meget anbefale, at du udover at sørge for at det er opmarkeret med Schema-data også inkluderes i et XML-sitemap for video. Spørg din leverandør om de understøtter dette format – det skal de.

XML Sitemap
Der findes flere andre XML-sitemap formater end blot til video. Mest udbredt er det til websider. I reglen er det dog ikke nødvendigt, hvis du har en god navigationsstruktur. Hvis din leverandør påstår det modsatte, så tyder det ikke på de faktisk ved så meget om SEO, som de burde. 

Robots.txt
På de fleste websites vil der være sider eller sektioner, som bør udelukkes i søgemaskinerne. Ofte er robots.txt den letteste metode og bør derfor naturligvis understøttes. Spørg din leverandør, om de ved hvilke sider der skal udelukkes for at sikre gode resultater i Google. Det bør de vide. 

META-robots
Sider kan også udelukkes med META-robots standarden. Nogle gange er det lettere, og hvis sider fejlagtigt allerede er blevet indekseret er det den bedste løsning til at få dem helt ud af indekset igen. Spørg din leverandør hvordan dette understøttes, hvordan de påtænker at bruge det og hvordan du selv kan angive det for enkelte sider.

Søgemaskineoptimerede tekster

Teksterne på dit website spiller også en stor rolle i forhold til SEO. Med udgangspunkt i din keyword analyse kan du udforme indholdet, så det bedst muligt svarer de søgebrugere, der kommer på besøg.

Hvis dit webbureau påstår at SEO er inkluderet bør de kunne hjælpe dig med at optimere dine tekster – både dem der er synlige på siden, men også sidernes TITLEs og META-descriptions.

Jeg vil også anbefale, at din webløsning indeholde redskaber, der kan gøre dine redaktøres arbejde med SEO lettere. Spørg din leverandør, hvad der følger med og om de medfølgende redskaber kan håndtere både fulde og delvise keyword match. Det skal de kunne!

User engagement og konverteringer

Måden dem der besøger dit website på har også en stor, og stigende betydning for, hvor godt du kan ranke i Google i dag. Det er det vi samlet kalder ”user engagement”.

Der er mange faktorer der spiller ind på, hvor god din user engagement er – eller kan blive, på dit website. Noget af det har med design at gøre, som beskrevet øverst oppe, noget har med teksterne at gøre og noget af det har med det tekniske at gøre. F.eks. vil et langsomt website typisk giver et meget dårligere engagement, på samme måde som dårlig navigation, rodet opbygning af sider og svage call-to-actions kan skade.

Det er vigtigt at du spørger dit webbureau om, hvad de har tænkt sig at gøre, for at sikre en høj user engagement, om de ved hvilke parametre Google i den forbindelse vægter mest, og hvad de forventer du selv bidrager med.

Linkbuilding

Links er stadig et af de vigtigste elementer i SEO.

Med en god forståelse for hvordan dine potentielle kunder søger, en teknisk perfekt platform og noget rigtig godt indhold har du det bedst mulige fundament for SEO. Men hvis der ikke er nok der linker til dig, så opnår du ikke den autoritet der skal til for, at Google viser links til dit website øverst i søgeresultaterne. Og så er hele din investering i SEO spildt.

Det er langt fra sikkert, at det er dit webbureau der skal stå for arbejdet med at lave linkbuilding, men på samme måde som med keywordanalyserne og tekstoptimeringen så skal det gøres!

Hvis dit webbureau påstår at SEO er inkluderet i den løsning de vil sælge til dig er det derfor yderst relevant, at spørge om hvem der så håndterer linkbuildingen. For det løser sig ikke af sig selv.

Hvis ikke dit webbureau løser denne opgave og du ikke selv ved hvordan man gør – eller har tid til det, så er det vigtigt at du får et tilbud fra en kompetent leverandør inden du siger ja til at få lavet dit nye website. Linkbuilding skal med i dit samlede budget.

Det er den samlede optimering der tæller

For at opnå gode resultater i Google, er det vigtigt at alle ovenstående parametre er optimeret så godt som muligt.

Jeg har desværre ofte set websites, som leverandøren påstod inkluderede SEO, som på ingen måde levede op til alle de vigtige krav. Nogle gange har der blot været tale om, at websitet var født med læse- og søgemaskinevenlige URL’er og det er langt fra nok!

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op