Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Unikt website?

5.036 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
16 January 2018

Forestillingen om, at det er vigtigt for en virksomhed i dag, at have et helt unikt website er både gammeldags og forkert. Det er spild af tid og penge, forringer ofte brugervenlighed, markedsførings-effekt og giver dårligere konverteringer.

Nu får jeg sikkert nogle (gammeldags) webdesignere på nakken, som vil argumentere for det modsatte af mig. Fair nok, I er meget velkomne til at kommentere nedenfor, men lad mig først lige uddybe, hvorfor jeg mener, som jeg gør.  

Veletablerede standarder

Da jeg startede med at rode med hjemmesider tilbage i 90’erne var der for alvor tale om en nybygger-kultur. Vi var ude på den åbne prærie og ingen var helt sikre på, hvad der virkede og hvad der ikke gjorde. Erfaringsgrundlaget var stadig meget begrænset.

Det var naturligvis en sjov tid, der blev eksperimenteret en hel masse, men også lave en masse fatale fejl. Det kan vi så nyde godt af i dag. Lærepengene er betalt.

Siden da er der sket meget.

I dag har vi en lang række veletablerede standarder, masser af brugerundersøgelser og praktisk erfaring, som vi kan trække på. Der er ingen grund til hver eneste gang, at skulle opfinde den dybe tallerken og det varme vand. Vi ved hvad der virker. Og måske endnu vigtigere, hvad der ikke virker.

I forhold til det tekniske har vi nu en lang række solide standarder, som det for langt de fleste ville være idiotisk at bryde, eller udfordre. RWD (Responsive Web Design), AMP, Social META-tags, Schema, og standarder for international håndtering, Duplicate Content og hastighed er blot nogle få af de vigtigste.

Desværre er der stadig alt for mange nye websites der ikke overholder alle disse standarder og bruger den viden vi har. Meget ofte oplever jeg, at det sker netop fordi nogle webdesignere, og webbureauer, alt for stædigt holder fast i – groft sagt, at bygge websites, som vi gjorde for 20 år siden, med alt for meget fokus på at være unik, og alt for lidt på bare at gøre det der beviseligt virker.

Det samme gør sig gældende, når det handler om den visuelle og strukturelle opbygning af nye hjemmeside. Vi ved godt hvad der virker, der er efterhånden etableret de facto standarder og næsten to årtiers A/B tests, eye tracking studier og brugerundersøgelser har sammen med akademisk velfunderede metoder som PET-design og Persuasion Architecture gjort det muligt, at skabe meget effektive websites, uden de store gætterier og risiko for dårlige resultater.

Vi ved at vi skal ramme både de visuelt og mindre visuelt orienterede, dem der vil have en kort præcis tekst, og dem der vil vide alt, inden de køber noget.

Alligevel holder alt for mange fast i, at deres website skal være helt unikt og ender med at betale en meget høj pris for det. Hvis du fortsat kæmper med latterligt lave konverteringer på de 2-3% mange oplever, så er det måske værd at overveje om det er prisen værd, at være så unik. 

Verden af fuld af (gode) standardløsninger

Nye brancher skal naturligvis have tid til at udvikle sig før der er etableret tilstrækkeligt gode standarder, som det er klogt at benytte sig af. Men webbranchen er bestemt nået dertil i dag.

I gamle dage hyrede folk en snedker, når de skulle have bygget et nyt køkken (hvis de da ikke lavede det selv), skræddere lavede tøj på bestilling og selv de første biler var håndbyggede, en ad gangen. I dag lever de fleste af os fint med et IKEA-køkken, tøj fra H&M og serieproducerede biler.

Man kan naturligvis godt argumentere for, at der er noget lækkert og eksklusivt over et håndbygget køkken, skræddersyet tøj og en helt unik bil, men dels er det forbandet meget dyrere og dels er der væsentligt større risiko for, at vi ikke ender med at få lige det vi troede vi ville få, og at det fungerer dårligere end de standardprodukter, der allerede findes på markedet.

Det samme gælder for et website.

De fleste virksomheder vil have lagt større glæde af en mere standardiseret løsning. Det kan så godt være, at du ikke helt frit kan flytte rundt på alle brikker. Du kan heller ikke selv bestemme hvor hullerne til håndtaget på dine IKEA-låger skal sidde. Det har de valgt for dig, men de sidder lige der hvor de gør fordi IKEAs mangeårige erfaring har vist, at det er det bedst sted at placere dem.

Det er indholdet der tæller

Det er ikke din bil der skal være unik, men det som er inde i den. Det er ikke dit køkken der skal være unikt, men (måske) den lækre mad du laver i det. Din personlighed ligger ikke i standardproduktet, men i det du putter i det og bruger det til.

Det samme kan man med rette sige om dit website.

Det er ikke rammerne for dit website, det CMS du bruger, templates, teknik og grundlæggende opsætning og funktioner, der skal være unik. Det er indholdet – farver, billeder og ikke mindst teksterne. Det er de services du leverer, området du leverer dem i og ikke mindst den måde du gør det på, som skal stikke ud og gøre dig attraktiv.

Dine kunder kommer ikke ind på dit website for at få en fantastisk multimedieoplevelse (med mindre det måske lige er det du sælger). De kommer fordi et eller andet har motiveret dem til det – måske via en søgning i Google, eller et link de så på Facebook, og målet for dem er, hurtigst muligt at finde ud af, om du kan tilbyde dem det de efterspørger og hvis du kan, hvordan de så kan få fat i dig – eller køber direkte i din webshop.

De gider ikke skulle lære hvordan man bruger lige netop dit website. Det kan godt være du synes det kunne være cool at finde på helt nye måder at opbygge dit website på, som ikke ligner nogle andres. Mit bedste råd er dog, at lade være! Det forvirrer brugerne mere end det gavner.

Ved at følge gængse standarder og i forhold til alle de væsentlige strukturer på dit website, at gøre som de fleste andre gør, bliver brugervenligheden højere, og dermed også dine konverteringer.

Det kan måske lyde lidt kedeligt, men faktum er, at hvis dit website i form og struktur ligner det folk kender fra de fleste andre websites, så skal de ikke spilde tid på at finde rundt, men kan koncentrere sig om at ”lytte på din salgs-tale”. Det virker. Det skaber flere salg.  

Innovation stopper aldrig

Verden går naturligvis ikke i stå i dag. Vi kommer ikke til at lave websites på præcis den samme måde om 10 år, som vi gør nu. Der er også sket meget de sidste 10 år.

Så ja, naturligvis skal der fortsat laves innovative eksperimenter, ellers bliver vi aldrig bedre. Spørgsmålet er bare, om det er dig der skal betale gildet?

Til det spørgsmål vil jeg for de fleste virksomheders vedkommende svare nej. Et rungende nej!

Du skal fokusere på det som faktisk virker nu og her, det som er gennemprøvet og testet. Hvis du stræber efter at være helt unik, så er der alt for stor risiko for, at det du kaster dig ud i ikke kommer til at virke.

Vælger du en standardiseret løsning er det så naturligvis meget vigtigt, at dem som leverer den følger med i udviklingen og løbende tilpasser dit website de nye standarder der dukker op.

Som et godt eksempel var AMP (Google Accelerated Mobile Pages) ikke en veletableret standard da vi lancerede vores hjemmesideløsning Waimea Business. Men det kom kort efter og vi opdaterede derfor alle vores kunders websites med dette format. Det er desværre ikke tilfældet med alle standardiserede webløsninger. Det er faktisk de færreste der i dag har AMP inkluderet.

Vi har selv taget konsekvensen

Vores eget website på www.waimea.dk er bygget på vores standardiserede platform Waimea Business. Vi har brugt vores mange års erfaring, og trukket på de bedste konverteringseksperter i branchen, for at skabe en standardiseret løsning, som giver gode resultater i Google, fungerer perfekt med de sociale medier, og som er i stand til at konvertere mange af de besøgende til leads og kunder.

Og det virker!

Vores eget website bygger på en udvidet Waimea Business løsning – det vi kalder ”Enterprise”. Der er lidt flere muligheder for antal sider, lande osv. end på de almindelige, og lidt billigere, standardløsninger, men grundlæggende set bygger det på (en af de) samme templates, som alle andre kunder bruger, med de samme begrænsninger i forhold til, hvor meget der kan flyttes rundt på objekterne på siderne og hvilke funktioner der er tilgængelige.

Resultaterne for både vores eget website, og de mange kunder der i dag kører på vores standardiserede og stærkt optimerede platform taler sit eget tydelige sprog. Vi ranker super godt i Google og konverteringerne er mildt sagt imponerende. Flere af vores kunder oplever konverteringsrater på 30-40% - fra besøg til lead. Det er ret vildt.

Så hvorfor lave om på det? Hvorfor designe og bygge et website fra grunden og løbe risikoen for, at den måde du opbygger siderne på ikke virker lige så godt i Google og giver lige så mange salg? Som sagt, har jeg i hvert fald valgt, at leve med begrænsningerne til fordel for at få gode resultater. Jeg kan godt leve med, at vores website på en nogle punkter – i form, struktur og funktionaliteter ligner mange andres, når bare jeg kan konstatere, at det faktisk virker.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op