Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen Sådan undgår du besøg på dit website

Sådan undgår du besøg på dit website

10.231 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 July 2018

På trods af, at mange hjemmesider allerede gør et ihærdigt forsøg på, at jage de besøgende væk, så synes jeg alligevel det var passende at samle nogle af alle de mange gode tips og tricks jeg gennem tiden har erfaret bliver brugt.

Så kan du også få bugt med de sidste fjolser, der har forvildet sig ind på dit ynkelige website, så du slipper for alt det bøvl de giver.

For let’s face it – besøgende på din hjemmeside er pisse irriterende. De stiller krav om høj hastighed, mobil understøttelse, ordentlige læsbare tekster og høj brugervenlighed. Og alt den slags ligegyldigheder koster naturligvis en bondegård.

Og dem du ikke i første omgang får jaget væk, bliver så hængende på din stakkels hjemmeside og trækker dyrebar båndbredde og resurser på din webserver. Det koster også.

Hvor ville det dog være dejligt, at slippe for alt det. Du er ikke den første der har tænkt sådan. Mange kreative webdesignere og -udviklere har gennem tiden skabt et imponerende arsenal af teknikker du kan bruge for at holde folk væk fra dit website.

Men lad os kaste os ud i det – her kommer min top 13 over gode teknikker til at jage folk væk fra din hjemmeside. Hvis du har flere gode forslag, er du meget velkommen til at tilføje dem nedenfor.

Tip #1: Dårligt design

Det første, og måske vigtigste skridt mod målet er, at lave et dårligt webdesign. Det har mange fordele. Dels kan det gøre det svært for Google at fortolke, dels vil de færreste være så dumme at linke til det, og dels vil dem der så alligevel er så uheldige at komme ind på dit dårligt designede website forhåbentligt hurtigt smutte igen.

Der er uendeligt mange måder du kan lave et ringe design. Hvis du ikke selv er så erfaren med webdesign er det faktisk en fordel. Men selv veluddannede webdesignere udviser ofte et imponerende talent for lave noget rigtig lort.

Hvis du har brug for inspiration, findes der mange sider på nettet hvor du kan downloade gratis design templates og omend en del af dem kræver lidt ekstra arbejde for at blive skidt nok, kan det være en virkelig god start.

Generelt kan det hjælpe meget at bruge mange forskellige skrifttyper, mange – og helst ikke-matchende farver, animerede gif’er og blinkende elementer. Tænk på hvad der skaber ro og overblik og gør så det modsatte. That shit works!

Ssåkaldte karruseller har også vist sig meget effektive. Mange webdesignere elsker dem. Men heldigvis er det de færreste brugere der gider se på dem, og det kan virkelig være med til at øge dit mål om høje bounce rates. Så flere af dem, tak.

Et af de klassiske eksempler på et super dårligt design af en webshop er Arngren.net. De har med stor succes skabt et design, der er så uoverskueligt som noget vist kan blive. Virkelig flot arbejde, må jeg sige.

Bonus tip: Hvis alt andet fejler, så kan jeg anbefale, at du laver et såkaldt one-page webdesign. Det er et website, der kun består af en side, hvor man så skal scrolle ned i al uendelighed for at finde de forskellige ting, som ellers ville være at finde på individuelle undersider.

Udover at det er røv-irriterende for brugerne så sikrer du med et one-page website også at du bliver så godt som usynlig i Google.

Tip #2: Omvendt konverterings-optimering

I forlængelse af et dårligt webdesign vil jeg også anbefale, at du sætter dig lidt ind i hvad det er der ikke får folk til at konvertere.

Ovenstående website er i den forbindelse et glimrende eksempel. Ved at give folk alt for mange valg, vælger mange intet. Skide smart.

Men der er mange andre tips of tricks du kan bruge. Gør det svært at finde købs-knappen. Skjul kontaktinformationer. Undgå at linke mellem relaterede produkter. Gør check-out proceduren helt umulig. Sørg for at alle dine formularer er virkelig lange og kræver udfyldelse af alle (gerne helt irrelevante) felter.

PET (Persuasion, Emotion og Trust) er en meget veludviklet teori, der bruges til optimering af brugernes handlinger. Du kan med fordel sætte dig lidt ind i PET og så bare gøre det omvendte.

Sørg for lange kedelige tekster, der absolut ikke overbeviser nogle om en skid. Eller slet ingen. Undgå gode user ratings og social anerkendelse. Spil aldrig på folks følelse og gør alt hvad du kan for at undgå at folk får tillid til dig.

Negativ PET er en virkelig effektiv metode til at forhindre, at du får noget som helst ud af dem der besøger dit website. I bedste fald smutter de fleste ret hurtigt igen.

Tip #3: Undgå indhold above the fold

Dette er endnu en af de her skønne ting, der både gør at Google vægter indholdet på dit website meget lavere og som samtidig gør, at dine bounce rates bliver højere.

Ved konsekvent at fylde den øverste del af dine sider op med store billeder, annoncer, eller andet crap, så man skal scrolle ned for at få det man kom efter undgår du at folk bliver hængende ret længe på dit website.

For at sikre den bedste effekt skal ikke engang sidens overskrift vises above the fold, for så risikerer du at der – trods alt, er nogle som finder ud af, at de er havnet på den rette side og scroller ned. Det vil vi gerne helt undgå.

Tip #4: Dårlig navigation hjælper

Dårlig navigation på dit website kan være med til at sikre, at de (forhåbentligt få) fjolser der kommer ind på dit website kan finde rundt.

Start med at undgå enhver form for navigations-standarder som alle andre bruger. Så bliver det for let for folk at finde rundt. Opfind dine helt egne standarder. Det er bedre.

Placer navigationselementer steder hvor de færreste forventer det. Midt på siden. Halvvejs nede. Og krydr det gerne med farver der gør dem svære at læse, eller formatering der får din navigation til ikke at fremstå som links, men blot almindelig tekst, så folk først opdager det faktisk er et link hvis de er så uheldige at køre musen hen over det.

Det kan også være en fordel at bruge meget generiske ord i din navigation, som absolut intet specifikt fortæller om hvad folk kan forvente at finde når de klikker på linket.

Et andet godt tip er at opbygge din navigation med uendeligt lange drop-down menuer – gerne i flere niveauer, som i praksis vil gøre det næsten umuligt for de fleste at bruge dem. Ikke mindst på mobile enheder er det virkelig effektivt.

Tip #5: Brug pop-ups – mange!

Pop-ups er generelt et rigtig godt trick til at generer folk. De fleste hader dem heldigvis og det kan du udnytte kreativt.

De bedste pop-ups er dem der fylder hele, eller det meste, af siden, så man ikke kan se en skid, før man har taget stilling til det der står.

Endnu mere effektivt bliver det naturligvis hvis du ikke bare bruger en – men flere pop-ups, der ligger lidt hulter til bulter ovenpå hinanden.

Jeg vil også anbefale, at du gør det så svært som muligt at lukke dine pop-ups. Det kan evt. skjules med et ganske lille kryds i det ene hjørne, så næsten ingen ser det. Det er dejligt irriterende.

Husk også at du både kan lave pop-ups der vises med det samme, når folk kommer ind på siden, med en lille forsinkelse, så de afbrydes når de lige er gået i gang med at læse, eller som en exit-pop-up, der ligesom giver dem et sidste farvel-spark i skridtet, når de (forhåbentligt hurtigt) forlader dit website.

Tip #6. Gør din hjemmeside langsommere

En rigtig langsom hjemmeside har to store fordele: Den er svær at få til at ranke i Google, så der heldigvis ikke er så mange der finder den, og for dem der så alligevel forvilder sig derind, kan man få dem til at smutte hurtigt igen, når de efter halve og hele minutter må opgive at få siden i sin helhed vist.

Start med at købe den billigste lorte-hosting du kan finde. Så er du allerede godt på vej. Men det er desværre ikke helt nok.

Du skal også sørge for, at vælge den mest komplekse og tungeste design-template du kan finde. Hvis ikke den i sig selv er tung nok, kan du altid krydre koden med en masse ekstra kode-kommentarer, tomme DIV’s og andet crap, der ikke skal bruges.

I forhold til kodningen af dit website er det vigtigt, at der ikke vises noget som helst på skærmen, før end alle elementer er indlæst. Såkaldt ”render blocking” kode er din ven.

Og som et sidste trumfkort vil jeg anbefale, at du smider nogle meget store og helt ukomprimerede billeder på dine sider. Jo større og jo flere, jo bedre. Det kan virkelig trække hastigheden ned.

Bonus tip: Hvis ovenstående ikke er nok, så prøv med en video, der fylder hele baggrunden og starter automatisk. Det trækker hastigheden meget ned og virker samtidig skide irriterende på de fleste besøgende. Dejligt.

Hvis du gør dig rigtig umage kan du som i nedenstående eksempel gøre dig fortjent til at score 0 ud af 100 i Google PageScore. Det er en god indikator på, at du har gjort dit arbejde godt. Mindre kan dog også gøre det. Bare sørg for, at du som minimum aldrig scorer rødt på alle dine sider.

Tip 7: Drop mobiloptimering

I takt med at flere og flere er begyndt at gå på nettet med deres mobiltelefon og tablets er det heldigvis blevet meget lettere at genere de besøgende.

Som udgangspunkt skal du naturligvis slet ikke optimere til mobilenheder. Design dine sider til en stor skærm og skid på hvordan det ser ud, når man besøger dem via en mobiltelefon.

Hvis du er dygtig nok, belønnes du med horisontal scrolling, så man aldrig kan se en hel side uden af skulle scrolle på tværs. Det er noget der for alvor pisser de åndssvage mobilbrugere af.

Jeg vil også anbefale, at alle dine links og navigation er så småt at det i praksis er umuligt at klikke på, på de små mobile skærme. På den måde kan du sikre, at dem der alligevel skulle forvilde sig ind på en side på dit website i hvert fald, ikke kommer videre.

Og så er der den skønne bonus ved elendig mobiloptimering, at Google nu er gået over til ”mobile first indexing”, hvilket i praksis betyder, at det er det som de ser (eller ikke kan se) på din mobilside, der afgør hvordan du ranker på både mobil- og desktopsøgninger.

Bonus tip: Hold dig langt væk fra AMP – Google Accelerated Mobile Pages. Dels er brugervenligheden alt for høj og dels er der en trist tendens til, at Google favoriserer AMP sider i de mobile søgeresultater.

Tip 8: 404 sider og redirects

Døde sider, der svarer med en 404 kode, eller redirects kan også være med til både at gøre det sværere for Google at forstå dit website og samtidig genere de folk der er så dumme alligevel at kigge indenfor.

Sørg for ofte at slette gamle sider og produkter, eller bare lav URL’en om. Og sørg for, naturligvis, aldrig at redirecte nedlagte sider.

Og skal du alligevel redirecte noget så skal du ikke nøjes med et enkelt redirect – nej, brug helst minimum 3-4 redirects i en serie, så er der større chance for at det går galt.

Det kan i øvrigt anbefales kun at bruge 302 redirects, JavaScript redirects and META-refresh. Det skader endnu bedre.

Tip #9: Brug så meget JavaScript du kan

Man kan lave mange fine ting med JavaScript, og det er langt fra alt sammen der er lige søgemaskine- og bruger-fjendtligt. Hold dig fra det.

Fokuser på de løsninger, der er mest irriterende for brugerne og som gør det mest umuligt for søgemaskinerne at forstå dit website. Det giver klart de bedste resultater.

En af de sikreste løsninger er at bygge hele dit website på et JavaScript framework som Googles eget Angular. Nu kunne man naturligvis godt få den tanke, at når Google står bag dette framework, så virker det naturligvis også godt i Googles søgemaskine. Men heldigvis forholder det sig bestemt ikke sådan.

For både Angular, React og andre JavaScript frameworks gælder det, at du skal søge for, at alt indhold renderes i klienten. Nogle af disse frameworks giver mulighed for dynamisk rendering, rendering på serveren og pre-caching. Det skal du naturligvis holde dig fra, hvis du vil være sikker på, at søgemaskinerne ikke kan se indholdet på dit website.

For at sikre at så få som muligt kan bruge dine sider med JavaScript vil jeg også anbefale, at du bruger så mange af de nyeste JS funktioner som muligt, så du er sikker på at det kun er dem med de absolut nyeste browsere der kan eksekvere dem.

Tip #10: Implementer en masse Duplicate Content

Som du sikkert allerede ved er Duplicate Content – når det samme, eller næsten det samme indhold kan tilgås via forskellige URL’er, et stort problem i søgemaskinerne. Det kan du med fordel bruge aktivt i din strategi.

Sørg for at så meget at dit indhold som muligt kan findes på minimum to eller flere URL’er. Det kan du f.eks. gøre ved i din webshop at have en masse sorterings- og filtreringsmuligheder, eller ganske enkelt genbruge teksterne på tværs af en masse af dine produkter.

Den letteste løsning er bare at bruge de produktbeskrivelser som din leverandør har givet dig – som mange andre sikkert også bruger.

Hvis det er svært at løse de tekniske Duplicate Content udfordringer på dit eget domæne, så kan du opsætte flere domæner, som alle sammen viser indholdet fra dit website.

Du skal ikke nøjes med bare at bruge www og ikke-www version. Køb for en sikkerheds skyld også nogle domæne-varianter og få dem alle sammen til at vise alle dine sider. Det virker!

Du skal naturligvis ikke redirecte disse ekstra domæner, som nogle søgemaskine-eksperter vil anbefale – så ryger effekten helt.

Tip #11: Tyndt indhold virker!

Gode tekster, og ofte lidt længere tekster har den kedelige bivirkning at de ofte holder unødigt på de besøgende, inspirerer dem og får dem til at købe online. Så hold dig fra det.

Jo kortere og ringere dine tekster er, jo hurtigere smutter folk igen. For at køre linen helt ud vil jeg anbefale, at du lader så mange af dine produkter i en webshop stå helt tomme.

Du kan nok ikke helt undgå at selve produktnavnet står der, men drop de gode produkttekster. Det er med til at holde mange væk.

Sider med meget tyndt indhold har også den kæmpe fordel at de ofte bliver filtreret ud af Google. Så slipper du for alle de røvsyge Google-brugere.

Tip #12: Lyd er godt

Noget af det folk generelt hader mest er musik på hjemmesider. Det kan du naturligvis udnytte positivt til at skræmme folk hurtigt væk.

Effekten kan seriøst forstærkes ved dels af bruge musik som de fleste vil hade (Tysk slagermusik er altid en oplagt mulighed, hvis du da ikke vil gå linen ud og spille favoritscener fra din bedste samling af voksenvideoer) og ved at gøre det praktisk umuligt at slukke for musikken.

Jeg anbefaler naturligvis at du optimerer musikken så den spiller så højt som muligt så alle dem på den besøgendes kontor, eller familien derhjemme kan få glæde af det.

Tip # 13: Udeluk søgemaskinerne helt

Som en sidste krampagtig manøvre – hvis du ikke allerede har fået skræmt søgemaskinerne helt væk fra at vise dig i nogle som helst søgeresultater, kan du udelukke dem helt fra crawling eller indeksering med META-robots eller Robots.txt.

Rigtig mange websites gør allerede dette med stor succes, men helt uden at være bevidste om det. Men du er naturligvis klogere, kender effekten, og sørger for at samtlige dine sider er spærret solidt af for Google.

---------------------------------------------------------------

Du kunne naturligvis også bare lade være med at have et website, nu hvor du så åbenlyst alligevel ikke gider at gøre det, som der skal til for at det er brugbart og søgemaskineoptimeret. Men nej, et website skal man jo have i dag – det er jo så moderne, men der er jo ingen der siger at man af den grund skal lefle for brugerne og Google :-)

Har du andre gode tips til hvordan man kan holde brugerne væk, så skriv meget gerne en kommentar nedenfor.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op