Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Mikkel deMib Svendsen SEO Magic – The One-Click SEO Tool

SEO Magic – The One-Click SEO Tool

660 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
11 April 2024

Forestil dig et program, som kan analysere alle aspekter af dit websites SEO og ved klik på en enkel knap optimere det dette hele for dig, uden at du skal røre en finger! Du behøver ikke vide noget om hverken SEO, teknik, tekster eller linkbuilding. The Magic One-Click SEO Tool. Nice!

Mange har gennem tiden ønsket sig et sådant værktøj. Flere har også forsøgt at lave dem og nogle har endda markedsført programmer, eller plugins til WordPress, Shopify eller andre CMS, som mere eller mindre påstås at kunne automatisere SEO fuldstændigt.

Men jeg må desværre skuffe dig. Et sådant værktøj findes ikke. Og jeg er ret sikker på, at det aldrig kommer!

Og hvorfor så ikke? Hvordan kan jeg så skråsikkert påstå, at man ikke godt kunne lave sådan et ”Magic” SEO Tool der kan fixe det hele? Kan det ikke løses med noget af alt det her AI-halløj?

Jeg tillader mig at tvivle. Lad mig forklare hvorfor …

 

En god strategi er vigtig!

Man kan optimere et website på mange måder, målrette det mod forskellige typer af søgninger, vægte forskellige elementer og udnytte mulighederne i et marked på mange forskellige måder.

Du skal først og fremmest forstå hvordan din målgruppe søger og hvad de forventer at finde, når de søger som de gør. Produkter, produktoversigter (kategorier), inspiration, svar på spørgsmål (FAQs), video instruktioner, eller noget helt andet?

Google ved det (som regel) godt, men gør du?

Med udgangspunkt i det skal du forstå dit marked i søgemaskinerne. Hvem er dine søgekonkurrenter og hvad gør de godt og skidt. Hvordan kan du bedst udnytte det?

Ingen kan optimere alt 100%. Vi har alle begrænsede muligheder og ikke mindst budgetter.

Du skal derfor også vurdere hvad du med størst fordel skal arbejde mest med. Har du tekniske kapaciteter, har du dygtige skribenter eller muligheder for at få en masse gode links? Det er summen af de ting du laver der tæller.

At udvikle en god SEO-strategi er en meget kompleks opgave. Google SEO-tools kan naturligvis være en hjælp – f.eks. til at finde de rette keywords og analysere konkurrenter, men at få det hele samlet i en effektiv SEO-strategi tvivler jeg meget på, at der nogensinde kommer et tool, som kan klare med et enkelt klik.

 

Langt fra al SEO handler om teknik

SEO består af mange elementer. De tekniske dele, som måske er det man lettest kunne komme tæt på automatisk at optimere, er kun et enkelt element. Men selv det tvivler jeg på, at man ville kunne automatisere fuldstændigt.

Der er en masse tekniske elementer, som et tool godt kan analyse, finde fejl eller mangler ved og i hvert fald til en vis grad automatisk udbedre.

Men uanset hvilket SEO tool man laver, så kan det kun lede efter de fejl det kender – eller holde den data det indsamler fra dit website op imod de regler der er opsat.

I virkelighedens verden er der bare så godt som uendeligt mange måder at lave websites på og desværre tilsvarende mange muligheder for at fejle. Du vil derfor aldrig kunne være sikker på at et SEO-tool vil finde alle fejl.

Selv de bedste af de SEO-tools jeg bruger, finder ofte ikke alle fejl - selv meget alvorlige. Dem opdager man kun hvis man også ved hvordan man skal undersøge tingene manuelt.

Et godt eksempel var en kunde jeg havde, der pludselig begyndte at blive af-indekseret i Google. Hver dag faldt flere og flere sider ud. Alt fungerede tilsyneladende som det skulle og ingen (af de ellers gode og kostbare) SEO-tools jeg bruger kunne finde fejlen. Men en fejl var der! En meget alvorlig fejl.

Det viste sig at hosting-selskabet var begyndt at blokere for Googles crawlere. Da jeg først havde fundet fejlen, kunne den naturligvis også udbedres.

Modsat har jeg også næsten dagligt udfordringer med SEO-tools der rapporterer fejl, som faktisk ikke er der.

Svagheden ligger i hvordan de fortolker data. Et manuelt tjek af tingene er derfor ofte nødvendigt.

Ingen tools vil helt automatisk kunne identificere alle fejl eller svagheder og rette dem helt automatisk.

Og selv med et SEO-teknisk perfekt website og selv hvis et tool automatisk kunne sikre det, er det langt fra nok til at skabe den bedste synlighed i Google. Der skal mere til – ikke mindst gode tekster og links. Så lad os se lidt nærmere på det …

 

Hvad er gode tekster?

Google er (heldigvis) blevet bedre og bedre til at forstå hvad gode tekster er. Det som de bl.a. er begyndt at kalde ”Helpful content”.

Mange SEO tools har inkluderet tekniske analyser af tekster. De ser f.eks. på, om du faktisk bruger det keyword du ønsker at ranke på alle de steder du skal, hvor lang teksten er og hvor svært eller let den er at læse (f.eks. med Lix-tal eller Flesch Kincaid score).

Det er fint nok, men det fortæller bare ikke noget om, om teksten er god nok. Om den er ”helpful”. Det er en langt mere kompliceret analyse at lave. Det har taget Google mange år at blive bedre til det.

Ingen af de SEO-tools der findes, kan med sikkerhed fortælle dig, om Google betragter dine tekster som gode og jeg tvivler på at det for alvor vil komme. Jeg skal ikke udelukke at der vil komme tools der påstår de kan, men jeg tvivler på hvor gode de kan blive og i hvor høj grad de matcher den vurdering Google laver.

LLM-værktøjer som ChatGPT er helt sikkert en kæmpe hjælp, når der skal udvikles indhold. Der findes også en række andre værktøjer, der kan konstruere mere avancerede artikler med både LLM-tekster, automatisk genererede illustrationer, videoer osv. Der er ingen tvivl om, at disse værktøjer i de kommende måder og år vil blive bedre og bedre.

Jeg bruger selv værktøjer som ovenstående næsten dagligt. Det er en stor hjælp i mit arbejde med SEO og content marketing. Men det er kun ”en hjælp” – det er ikke en one-click-solution.

Jeg tror aldrig der vil komme et værktøj, hvor du med et klik kan få skrevet alle de tekster du skal bruge på et website i en kvalitet, som vil være tilstrækkelig til både at sikre gode placeringer i Google og generere de ønskede mål (f.eks. leads eller salg).

Så også på dette punkt findes der ikke et magic one-click SEO-tool, der faktisk virker.

 

Links kommer ikke af sig selv

En meget vigtig SEO-faktor er links. Det har det været i mange år og er det stadig! Det gælder både interne og eksterne links.

Men jeg har stadig ikke set et eneste SEO-tools, der helt automatisk med et enkelt klik, kan sikre at et website får de links de skal bruge og optimeret de interne links optimalt.

Du kan godt finde services, hvor du med et løbende abonnement kan få en vis mængde links. Men dels kræver det en del viden og erfaring at vælge en service der faktisk virker – som jeg tidligere har skrevet om her. Mange links har ingen SEO-effekt. Og over tid skal værdien af de links du køber evalueres og der skal typisk skiftes mellem leverandører.

Og det er så kun købte links. Og som regel kun nogle få typer af købte links. Det er sjældent nok!

Noget af det som er vigtigst med linkbuilding er diversitet. Alt i alt får du den stærkeste og mest stabile linkprofil og autoritet i Google ved at få mange forskellige typer af links.

Den nødvendige grad af kvalitet og diversitet kan ingen SEO-tools leverer med et enkelt klik på en knap!

 

User engagement

Den sidste SEO-faktor jeg vil nævne i denne omgang er ”User Engagement” – hvor godt de besøgende engagerer sig på dit website.

Det handler blandt andet om, hvor mange af dem der kommer ind fra en søgning som blive hængende – og hvor mange der smutter igen efter få sekunder. Hvor ofte de kommer igen (hvis de gør), hvor mange sider de ser på en session, om de køber noget osv.

Men det handler også om, hvor mange der søger på dit brand og hvor mange der direkte søger på dit domæne, eller direkte ind på dit site.

User engagement er meget kompleks. Og det er de faktorer der påvirker det i sandhed også. Jeg kender ingen magic SEO-tools, der kan optimere det.

 

Dit team består af mennesker

Med udgangspunkt i ovenstående – de mange SEO-faktorer, som kun delvist kan automatiseres, er en vigtig faktor mennesker. Dig og dit team.

Mennesker er ikke maskiner og selvom man godt kan lave tools, som kan hjælpe dem, er en meget vigtig faktor, at alle til hele tiden at gøre det de bør – bedst muligt.

Hvis du er ene mand på posten er det naturligvis kun dig selv du skal holde styr på, men i mange virksomheder er der flere – og i store virksomheder er de ofte fordelt på mange lokationer og lande.

Der findes ingen tools der helt automatisk kan håndtere ”human management” automatisk med et enkelt klik.

 

Seo er et håndværk

SEO er, som det meste anden marketing en skøn blanding af kunst og håndværk. Og det udvikler sig hele tiden. Det som virkede i går, virker ikke nødvendigvis i morgen. Det kræver konstant tilpasning og justering.

Meget komplekse opgaver, hvor der er mange detaljer, som der skal tages stilling til og vurderes på baggrund af erfaring og den nyeste viden tvivler jeg på nogensinde kan klares af et one-click-tool.

Og hvis der fandtes et sådan tool ville alle jo få de samme (mere eller mindre) gode resultater. Det vil så give plads til dem, der kreativt kan tænke ud af boksen.

Der er ingen tvivl om at de redskaber – de tools der findes, som kan hjælpe os med en masse praktisk vil blive bedre og bedre, men det ER stadig kun værktøjer. De kræver en kyndig hånd at betjene. Og de kan ikke helt automatisk kunne løse den samlede opgave.

Jeg tvivler også på at der nogensinde kommer et ”tool”, hvor man ved at klikke på en enkelt knap, kan få bygget et nyt og fuldt udstyret hospital. Der er masser af værktøjer der kan hjælpe, men det kræver stadig både arkitekter, håndværkere og sundhedsfaglige folk at få hele hospitalet på plads så det virker.

Det samme gælder SEO!

Så jeg vil ikke anbefale, at du satser på at et fuld-automatisk magic SEO-tool kommer. Og jeg vil meget advare mod de tools, der påstår at de kan klare det hele for dig med et enkelt klik. For det kan de ikke.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mikkel skriver Skriv dig op